mandag den 26. maj 2014

i sol og i skygge



Det er lyset der bestemmer farverne:



Det er den samme blomst! 
Det første billede fotograferet igår søndag. 
De sidste 2 taget henholdsvis idag i solen og mens solen gik ned.
Paeonia delavayi fik lov til at vise alle sine nuancer!

Nu begynder pæon hybridderne også!
De står alle med enorme blomster knopper. Først ud er denne her, det er en af mine noname kryds.

Nu kommer forsommerens iris også - her er det Tambergs "Sibtosa Queen".

Bagved kan du lige skimte en Meconopsis:
"Barneys Blue" stadig med den lette lilla tone i det blå.


16 kommentarer:

  1. Delavayi er nu smuk, hvad enten den ses i sol eller skygge. Det er Barney´s blue også. Dens centrum er mere diskret gul end hos mange af de andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Delavayi kan jeg kun sige positivt om!
      Underligt at træpæoner er så lidt brugte her i norden!

      "Barneys Blue" har blomstret vel en lille uge - så dens pollen er blevet noget mørkere - det gør ikke noget nej.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Hej Karsten
    Din noname peon er meget smuk. Tager det ikke lang tid at frøformere?
    Delavay har en meget flot farve.
    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Jo, det tager lang tid - mindst 3 år før du har føtrste blomst - det er ikke mig selv der har lavet selve krydset (det kunne jeg ikke dengang) - men jeg har ført den til blomstring:)
      der er 3 andre af samme serie på vej.
      Delavayi er meget speciel - bare de mørkerøde pollen!

      En dejlig dag til dig!

      Slet
  3. Hei Karsten! For en fantastisk vakker Paeonia delavayi! Et lite kunstverk! Så fint det blomstrer hos deg med peoner, meconopsis og iris! Vakkert :) Ønsker deg en fin tirsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Tone

      Paeonia delavayi er sund og lækker, blomsten er ikke stor, men ret unik!

      En dejlig tirsdag til dig med!

      Slet
  4. Fedt med guf for morgentrætte øjne, Det får dem sørme til at spærre sig op :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Det er da super!
      Det virkede nu ikke rigtig på mig - men jeg kendte jo også billederne:)

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  5. Ja det med farverne i sol og skygge har jeg også bemærket, forskellen er meget stor. Men den sidste aftensol er altså også skøn, når den rammer blomsterne, skønne billeder. Træpæonerne fald hurtigt hos mig, frøstanden mugnede, men der er vist en enkelt, som måske bliver til frø, skal jeg gemme til dig?
    Mine sibiriske iris skuffer i år, ikke mange af dem kommer i blomst, de står mellem en masse andet, kan det være derfor?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja både lys og skygge har sine fortrin og aften og morgensol er bestemt fint!

      Synd med træpæonerne der mugnede - du må meget gerne gemme frø!

      Sibiriske iris vil jo gene have sol - hvis det andet de står imellem noget der skygger er det måske derfor?
      Iøvrigt tror jeg vi får mange remonterende Iris i år - især blandt dem der sprang første blomstring over!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Hej Karsten

    Så vakker P. delavay er, og så stor forskjell det er på bildene som er tatt i sol og skygge! For første gang har min delavay knopper i år. I alle andre år har den fryst ned om vinteren, men pga. den milde vinteren har den nå klart seg.

    M. 'Barneys Blue' var lekker i fargen! Jeg liker veldig godt Meconopsis :-)

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Super at din P. delavayi vil blomstre - Den er god til at lave frø også!

      Barneys Blue er en favorit også her:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. jeg er VILD med din pæon.. se lige de støvdragere.. man går jo næsten i mentalt stop for at suge skønheden til sig.
    lækker lækker klump iris. de eneste ( sibirica ?) jeg har i den størrelsesorden er de alm mørkeblå.. men en dag sååå..

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Og i år er den fuld med blomster - pæonen - 3 på hvert skud, spændende hvor mange frø det giver!
      Irissen er et kryds mellem sibirica og setosa - lavet som en "stiløvelse" af Tamberg - resultatet er livskraftigt og ser da super ud!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Dreamy captures of your beautiful flowers! Nice to have find you!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello Olympia

      Thank you, You are welcome!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...