fredag den 30. maj 2014

De små

Idag handler det om de små!

Når de store spektakulære blomster viser sig, så er det let for mig at overse de små, men ikke idag!


Denne flotte sag er Caloscordum oreophilum. Mange kender den nok under sit gamle navn Allium oreophilum eller det danske Rosenpryd. 
Lækker farve og flot flot linie midt i kronbladene.



Her er det Oxalis adenophylla - disse små blomster fra Sydamerika er nye for mig.
Man kunne nemt blive bidt! 
Der findes rigtig mange forskellige varianter - har lige set en blå!



Denne lille fætter sad på min noname pæon - frisk grøn og ligeglad med mit store kamera.

De sidste dage har været fantastiske - masser dejlig sol, en frisk vind og ikke for varmt.
Og året: Ja, vi er nok stadig en 2-3 uger foran!

Alle ønskes i en dejlig weekend/Helg!



6 kommentarer:

  1. Ja, der findes nærmest uendelig mange oxalis, og de har allesammen det fineste løv og er derfor dekorative også uden for blomstringstiden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Løvet på denne var væk hele vinteren, så jeg frygtede den var gået til.
      Så bliver man glad når den pludselig dukker op!

      Tager man de Sydafrikanske Oxalis med er antallet temmelig uoverskueligt

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten
    Ja, det har været fantastisk vejr. Oxalis adenophylla Kender jeg ikke, men den ser da rigtig fint ud. Jeg har en allium, som ligner Caloscordum oreophilum, men jeg er ikke helt sikker på, at det er den samme. Flot billede af græshoppen.
    Ha' en dejlig lørdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Ja ikke - tog den med nærmest ved en pludselig indskydelse sidste efterår.
      Caloscordum bliver oftest solgt under sit gamle navn - og mange sider på nettet kalder den stadig en Allium.
      Så din kan sagtens være en søster til min!

      En dejlig lørdag til dig med!

      Slet
  3. Hej Karsten

    Det var nydelige bilder du byr på! Oxalis er for meg en ukjent planteslekt. Jeg har en vill sort som vokser her naturlig, men bortsett fra det så skal jeg ikke titte på flere nye planteslekter ;-)

    Været er det samme her, bortsett fra at her blir det for varmt synes jeg. 25-28 grader hver dag er alt for varmt...Her i innlandet blir ikke luften byttet ut, og da føles det som i en bakerovn. Men noe skal man da ha å klage over ;-)

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Min Oxalis har en stor fordel: Den fylder næsten ikke noget;)
      Du har nok den vi kalder "Skovsyre" Oxalis acetosella? De alpine arter er noget helt andet!

      Her er vi sluppet for varmen - dine 25-28 er for meget, man får det dårligt - men har planterne vand nok, så stortrives mange!

      Ha en dejlig dag du med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...