mandag den 19. marts 2012

Mine første - og sidste tulipaner?

Hjortene har været hårde ved tulipanerne i år, så jeg skyndte mig at få taget et par billeder af disse botaniske tulipaner der er sådan lige ved at springe ud:








Flot lovende farve ikke? Jeg har fået løgene uden navn eller noget. men de må  vel tilhøre Tulipa humilis gruppen - måske er det Tulipa humilis violacaea? Hvis de undgår min firbenede grønthøster, kan det nok afgøres af den udsprungne blomst om et par dage.


Hjortene er ellers kræsne - Nummer 1 på menuen er klart de forædlede tulipaner, de bliver barberet helt ned - de botaniske bliver der ligesom bare gnasket lidt på.  Jeg har idag lavet et eksperiment (Det gør jeg ret tit ;-) - jeg har set hvilke grønne planter hjortene totalt undgår, så har jeg lavet noget melklister, og i en portion har jeg hakket nogle grønne hvidløgstoppe, og i en anden har jeg hakket nogle Digitalis ned i. og så har jeg sprøjtet det ud over mine tulipaner - et stykke med det ene, et med det andet, et stykke med begge og et uden, Måske er det noget der virker? Er der andre i bloglandet der har prøvet noget lignende?

4 kommentarer:

  1. Surt med de firbenede grønthøstere (godt udtryk ;-) Jeg har heldigvis ingen problemer i den retning, så kan desværre ikke hjælpe med erfaringer.
    Herlig lille tulipan, som du har fanget så smukt i solskinnet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er da lidt surt - og indimellem vildt meget surt. Men egentlig også lidt spændende om mit eksperiment vil lykkes - og en have fyldt med hvidløg og Digitalis - (skæg tanke ellers) vil jeg godt tillade mig at kalde temmelig meget ret speciel.

      Slet
  2. Jeg har også rådyr i sommerhushaven og har ingen andre råd end at satse på de seneste tulipaner - f.eks de liljeblomstrende. På det tidspunkt tror jeg at der er så meget andet at spise, så hos os kommer de orange Ballarina i blomst. Jeg har i efteråret sat nogen nye hvide som et eksperiment. Ellers må man "nøjes" med alle slags narcisser i haven. Jeg har også plantet Hundetandsliljer for at kompensere for manglen på tulipaner. De findes i gule, hvide og lyserøde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Yes - hundetanden - Dem - eller den - satte jeg vist en af sidste år - tjekker lige - nej det var forrige år 2010 - jeg satte 3 og knolden ligner netop en kindtand fra en hund - men jeg mener kun jeg fik en op sidste år - en smuk hvid en "snowflake" - ja, Den var egentlig ret OK.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...