lørdag den 30. maj 2015

Rockii kryds -




I går blomstrede de!

6 nye, rockii pæon kryds.

Helt nye, temmelig forskellige, blomstrende for første gang og på samme dag.

Ja, hvad skal jeg sige?

Idag skal det regne, det siger de. Så billederne blev taget igår:
Nr1

Det der adskiller rock´s pæon, fra de øvrige i Paeonia suffruticosa gruppen, er jo primært de markante mørke pletter eller markeringer inderst på kronbladene. 
Nr1 er meget tæt på at være en helt klassisk rocks pæon
Nr2

Eventyreren Dr. Joseph Rock "opdagede" dem på et tibetansk kloster i det sydvestlige Gansu i 1926.
Nr3

Han navngav den ubeskedent: Paeonia rockii. 
Og bragte et par stykker af den sort/hvide sag med sig hjem.
Nr4

De findes nu i mange kulører.
Det nutidige godkendte navn er: Paeonia suffruticosa subsp. rockii. 
Nr5

Efteråret 2013 modtog jeg en større sending fra Ole Larsen. 
Han havde tidligere skaffet originale nye planter fra Kina, og er nu igang med et større forædlingsarbejde
Nr6

Det var planter der ikke havde nået at blomstre jeg generøst fik. Ole havde allerede dem, han skulle have til de næste generationer.

De største af dem tog jeg med til huset i Sverige. 

De små beholdt jeg her i Danmark.

Og 6 af de 9 hernede, de blomstrer altså nu.

I modsætning til næsten alle de navngivne sorter, du kan købe i plantecenteret, så er disse træpæoner på egen rod. Der er ingen tvivlsomme podninger her. 
Nej, her er tale om sunde, sneglefri og livskraftige planter med god tilvækst, samtidig med den overbevisende blomstring.

Jeg ville have svært ved at vælge mellem dem - måske du har en favorit?




15 kommentarer:

  1. Så skønne de er alle sammen Karsten - det er ikke et let valg at finde en yndlings........kan se at nattens hårde regn har været hård ved min træpæon der også står på spring.....jeg skal vist ud og binde den op inden grenene knækker. Rigtig god weekend knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe

      Ja, her har vi endnu kun fået 3mm så alt ser ok ud - men sneglene er selvfølgelig fremme.
      Spændende med din der står på spring - ja pas på den!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Lækre sager alle sammen, det ser godt ud. Og ja jeg har to favoritter, nr. 3 og nr. 6.
    1 og 2 følger lige efter.
    Her er det meget blæsende og regnfuldt, men god dag alligevel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, ikke? tror den pink indtoning i 3 og 6 tiltaler mange:)
      Her er det faktisk tørt nu - de laver også udsigterne om lidt som vinden blæser - igår lovede de op til 25 næste weekend nu kun 18-19.
      Men blæsten har de ramt plet med!

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
  3. Hej Karsten

    Ja, det er ikke lett å velge mellom de, for de er jo flotte alle sammen. Men hvis jeg bare skulle velge noen måtte det bli nr. 1, 3 og 6. Jeg er veldig svak for den klassiske rockii med de svarte felter. Jeg har flere av de hvite, men ingen med blomster av de i år tror jeg. Derimot har jeg den jeg fikk i gave for noen år siden som da bare var en liten tørr pinne, har i år hele 7 knopper! Gjett om jeg gleder meg :) Det er ikke lenge til de blomstrer her nå. Her regner det veldig og det har så langt kommet 22 mm siden i natt. Jeg trenger ikke å vanne ute med det første, nei... ;))

    Ha en deilig dag til tross for regn i DK også

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      22mm - nej så skal der ikke vandes foreløbigt.
      Her er det tørt men totalt gråt så regnen kan komme når den vil..
      Ja tænkte 3 og 6 var i din smag;)
      Glæder mig til at se din i blomst!

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
    2. Ja, jeg liker de også ;))

      Slet
    3. Troede nogen ville have nævnt nr 5 - med den pjuskede ret fyldte form;)

      Slet
    4. Den er selvsagt fin den også! Jeg er vanligvis veldig glad i fylte peoner, men rockiiene liker jeg best som enkle pga. de flotte sorte flekkene. Kan ikke være helt konsekvent vet du... ;))

      Slet
  4. Hej Karsten
    Det er rigtig blog-vejr i dag - kun små ture ud i haven i blæst og småbyger - jeg var heldig lige før kl 9 i dag,at der var 10 min sol - så jeg kastede frakken på og løb ud med kameraet og fik billeder at nogen iris der var sprunget ud siden sidste weekend - så nu skal jeg lave et indslag om dem.
    Dine træpæoner er skønne - den hvid/sorte du viser først er min favorit - jeg vil gerne have flere pæoner og også nogen træpæoner, men jeg skal lige knække koden til hvordan jeg kan få dem til at trives her på kold vintervåd lerjord - første forsøg gik galt, men nu fik jeg en til at overleve vinteren ved at sætte den på en jordvold i bedet med rigtig meget grus i bunden af plantehullet og den ser lidt miniature agtige ud i størrelsen med har da fået knopper. Håbet er lysegrønt. - God weekend.
    Hilsner fra Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit

      Ja stadig flere iris springer ud på trods af det kølige vejr, bliver spændende at se.'
      Pæoner er ikke sarte, men stående vand er jo ikke godt - så dræn er godt. Men de kan ofte være noget tid om at etablere sig.

      God weekend til dig med

      Slet
  5. Min favorit er nr. 3.
    6 ud af 9 planter i blomst er vist ikke helt ringe, vel?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      3 har alle før dig også nævnt.
      Og ja 6 ud af 9 1½ år efter er fuldt godkendt, måske kommer der også en efternøler.

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  6. Virkelig noen flotte eksemplarer! Jeg faller også for de hvitaktige med mørk midte. Jeg har ennå ingen trepeoner, men har nå 7 ulike peoner, så da begynner det å komme seg for en relativt nybegynt samler. Jeg ble så glad i dag, for jeg fant plutselig en liste over stader jeg har plantet tidligere i min første hagedagbok. Så nå har jeg endelig navn på en hel rekke stauder, blant dem to peoner!
    Ha en fin helg videre!hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Ja det er med at holde styr på hvad man har - ellers risikerer man også at anskaffe sig det samme flere gange!
      Træpæoner kan anbefales, især hvis du kan få fat i upodede eksemplarer!

      Ha en dejlig helg du med

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...