onsdag den 21. februar 2018

På pause



Nu er DMI gået mere klart ud, prognosen er ikke mere "usikker" men "ret sikker": Vi får frost dag og nat, fra fredag eftermiddag og ihvertfald en uge frem - ned til -15C varsler de

Jeg har gået rundt og undret mig over, hvorfor der ikke var mere gang i haven, når vejret nu var til det.

Måske planterne bare er smarte?

For de aller fleste ville det være meget dumt at have gang i det hele, når det bliver hård frost!

Jeg tog lige en runde i dagens sol:
Dette er nye blade på Heuchera "Berry Smoothie" Den eneste overlevende fra mit store 2010 køb i Belgien hos Dirk der havde firmaet Heuchera dream.

Jeg har moret mig med at kigge på min gamle ordre:

Aankoop plantjes: ------------------ autumnleaves: 5 stuks - BerrySmoothie: 3 stuks - electriclime: 4 stuks - lipstick: 2 stuks - midastouch: 2 stuks - SweetTea: 4 stuks -  Verstuurd op 12:05:2010 om 18:18 uur.

Alt sammen fra det dengang så banebrydende firma TerraNova. Og unægtelig flotte planter der stadig idag står som epokegørende kryds!

De blev sendt som plughs og Dirk fotograferede det han sendte:
Det er da morsomt!
Samtlige planter klarede de første år, men vinteren 13 var hård, og jeg satte nogen et helt forkert sted i Sverige. Min flotte "Berry Smoothie" er den eneste jeg har tilbage.

Anderledes er det med min Helleborus lividus "Sternii", den er sat på pause.
Men egentlig ser det rigtig godt ud , så pyt med det!

En enkelt Paeonia rockii har til gengæld på en uge sat gang i det hele:
Pæoner er noget af det mest robuste så det går nok, men det er nok ikke tilfældigt at alle de andre står som vissenpinde og venter på rigtig forår!

Det gør vi andre jo også, og hvis vi kan nøjes med et par ugers vinter nu og vi ikke får en marts som den i 2013... Ja, så går det nok!


29 kommentarer:

  1. Ja, alle vi vissenpinde står og venter utålmodigt på forår. Det bliver ikke den første uge, kan jeg se.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det må man sige, det bliver hårdt for planterne dette, og får dræbersneglene - leg løftede en sten og der lå et par unger og vred sig i den kolde sol.

      Lad os beholde det gode humør!

      Slet
  2. Ja vi må vente lidt endnu, men endnu går det an, bare vi ikke får vinter længere end til første uge i marts, men vi har nok ikke noget at skulle have sagt. Jeg undrer mig over, at dine heuchera ikke kunne klare det, men det var selvfølgelig hårdt der i 2013. Det var også der, jeg mistede min Adonis, jeg har set billede i arkivet af en fin hvid en, hvor jeg har købt den, husker jeg ikke. Jeg håber den sidste overlevende klarer mosten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja det er jo lige det - jeg har hele tiden frygtet dette - synes jo at vejret kører i en 5 års og en 7 års rytme.
      Jeg tog halvdelen til Sverige, satte nogen for vådt og andre for mørkt(!) og så tiog vinteren livet af de flotte lyse typer.
      Der findes andre areter af Adonis - amurensis findes i en hvid (dyr) kultivar, men i Sverige satte jeg en hvid Adonis brevistyla.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hej Karsten

    Ja, det er nok ikke slutt på vinteren enda, og dere får nok litt vinter nå. Hvis dere får så mye som -15 må jo det være litt kritisk hos dere hvor alt er kommet så langt. Her er vi midtvinters kjennes det ut som, og snart får vi også lang tid med bare kulde. Et kraftig høytrykk skal bygge seg opp over Europa, og det kunne bli frost så langt ned som til Venezia. Huff, det må bli fryktelig skade der hvis dette stemmer.

    Så synd at så mange av dine heuchera har dødd. Er det noe jeg har erfart så er det at de må ha god drenering for å overleve. Jeg har mange her,og de har overlevd mange av de nettopp pga. det. Det har selvsagt dødd mange her også, men de som får god drenering klarer seg som regel godt. 'Berry Smootie' har jeg også, og jeg har to nye stående i kjelleren som venter på å komme ut :)
    Den må jeg bare ha mange av!

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja vi får samme vejr hernerde - det er det værste vintervejr vi kan få.

      Har lige set VGs artikel, og det lyder bare ikke godt nej!
      Berry Smoothie er en af de robuste - men hvor mange af de lækre Autumn leaves og Sweet Tea klarer sig mon her?

      En dejlig aften til dig med!

      Slet
  4. Ja, nu bliver det da rigtigt vinterkoldt.... bare ikke det bliver med frost hele marts som i 2010.
    Planterne er da smarte - men måske skulle man liiige tjekke om noget skal dækkes lidt til.

    Ha en god aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, det må man sige - og mig der var ved at finde sommertøjet frem!
      jeg håber på en rask snebyge i østenvinden - vandet er jo stadig varmt.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. tjaee...jeg bliver vist også til en vissenpind før det bliver forår... troede at det var lige om hjørnet, ak

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi

      Så må muntre dig op med lidt planteindkøb eller en god vinsmagning, det kuunne jeg goodt finde på!

      Ha en dejlig aften trods alt!

      Slet
  6. Hei Karsten.
    Heuchera er en plante jeg har fått sansen for. Så synd at flere av dine ikke har klart seg. Her er det også meldt veldig kaldt. Heldigvis har vi litt snø. Trodde at vi snart hadde vår, men vi må nok vente litt. God kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Det må man tage med. når man vil have det allernyeste, det utestede:)

      Vejret vil ikke som vi vil nej.
      Hvis prognoserne holder, vil vi også snart høre skovbruget snakke om fatale tørkeskader på deres nåletræer...

      Men foråret kommer jo - bare ikke lige med det samme!

      Ha en dejlig torsdag

      Slet
  7. Med nogle indkøb ved man udmærket godt, at overlevelsen max er fifty fifty, men heuchera hører vel normalt ikke til dem. På den anden side kan deres tendens til at vokse op af jorden måske gøre dem sårbare for frost.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det har du helt ret i, men jeg er endnu ikke stødt på nogen der har haft feks de flotte Sweet Tea eller Autumn Leaves særlig mange sæsonner?
      Jeg tror det var rådyrene og sommertørke der var afgørende hos mig.

      Ha en dejlig torsdag

      Slet
  8. 15 minus hørtes voldsomt ut, håper at det ikke slår til. Her er det bare et par minus nå. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Du har jo det varme hav lige ved siden af. Hernede lover de dage hvor maxtemperaturen ikke kommer over -5 grader, samtidig med at der er fuld sol...


      Vi får se!

      Ha en dejlig torsdag

      Slet
  9. Hej Karsten!

    Det låter väldigt kallt för att vara i Danmark men februari är vanligtvis den kallaste månaden på året. Här är det också kalla nätter nu även om dagstemperaturen snabbt stiger.

    För trädgårdens del är det nog allra bäst om kylan kommer nu, jag minns våren 2013 då jag förlorade många växter av de städsegröna och våren i fjol med den sena frosten när allt börjat vegetera, var förödande. När allt är någorlunda normalt klarar sig växterna fint men oväntade kraftiga avvikelser är förödande för våra trädgårdar.

    Ha det gott Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Jag skulle gärne vilja haft ett snötäcke, men det ser ut att bli frost på barmark. 2013 var hård i hela Norden - jag mins de många döda tallträd med mögel i barren.
      Ja, detta är kallt för oss. Och de lovar också hård vind - 11ms och -9C det blir inte kul.....

      Men vi får se!

      Ha en trevlig torsdag

      Slet
  10. Hej Karsten!
    Vi väntar alla på varmare väder, då känns det inte så trevligt med kyla på gång. Hoppas växterna klarar sig. Vi har ett snötäcke som skyddar dem, och har haft några fantastiskt fina soliga dagar.
    Om en månad ser det ännu bättre ut.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Du har tur som har snö, frostenm kommer att gå långt ner i backen här.
      Men ja om en månad är det förhopningsvis inte samma vädersystem, so 2014...

      Ha det fint du med!

      Slet
  11. Hei, Karsten!

    Ikke tull! Så kaldt hat ikke vi hatt i vinter :0
    Ja, våren er langt unna her - av åpenbare årsaker.

    Ha det fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      De tror nu på 14 dages frostvejr, og det hele starter imorgen...

      Men pludselig vender det og det hele eksploderer.

      Ha en dejlig helg

      Slet
  12. Vi gjorde en jämförelse i trädgårdsamatörerna, facebookgruppen, över hur Heuchera fungerade att odla. Både vilka som odlades och erfarenheterna. Alla hade samma erfarenhet oavsett geografi... Gula och limegula blad på Heuchera = kortlivade. Spelade ingen roll om det var Skåne eller längre norrut. Därefter kom många med orange bladverk - lite härdigare men.... Nu odlar jag istället x Heucherella 'Stoplight' som visserligen har rött i bladen men som ändå har en vacker gul färg som lyser upp i skugga :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Det stämmer bra det! Jag tänker de mörka Heuchera kryss vi ser är baserad mycket på Heuchera americana och villosa. de arter som tillför det ljusa löv gör dem också kortlivade....?

      Ha en trevlig helg

      Slet
  13. Hei Karsten! Håper værmeldingen tok feil og at det ikke ble så kaldt som det var meldt! Her er det også kalde dager og frost hver natt. Heldigvis skal det bli fint og solrikt vær :-)) Det er ikke alt som er kjøpt inn og plantet ut her i hagen som har klart seg heller, spesielt er det mange løk som ikke har likt det bergenske været.. Jeg planlegger et grusbed med pleksiglass, da kan jeg nok dyrke mer sorter med hell :-)) Ønsker deg en deilig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Pleksiglasstak- skulle det stå :-))

      Slet
    2. Hei Fru Ranten

      Det er skam først i næste uge, men de holder fast! Tø lover de først igen om en 14 dage...
      Jeg har også tag på visse af mine bed! Et højbed lægger jeg tag på over sommeren - istedet for at "lifte" og et andet får tag på efterår og vinter.
      Vi må gøre lidt for sagen!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  14. Uf den frost kan vi altså godt undvære :o)) her ser det også ud til at det meste er gået på pause og godt med det for så bliver det da ikke svedet.

    Forsat go Søndag Fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      hov der fik du da lige en dag forærende, jeg er ret sikker på at det er lørdag idag:)
      Vil man være helt sikker skal det nok pakkes ind sådan som du gør, det ser godt ud!

      Ha en dejlig lørdag aften:)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...