tirsdag den 19. september 2017

Aprilvejr



Vi har haft det hele de sidste par dage: Regn, skybrud og sol fra en klar himmel og det hele kommer væltende sådan, at meteorologerne har haft særdeles svært ved at ramme plet.

Så ja, det har vel været en slags aprilvejr.

Og det sumper helt vildt rundt om i haven.

Det har nu ikke afholdt mig fra at hygge derude.

Min selvsåede asters lægger an til den sædvanlige flotte lange blomstring

De første blomster har allerede vist sig i et lunt hjørne:
Denne blomsterflue så anderledes ud, den syntes jeg ikke at have set før. Men det viser sig at være "Almindelig sumpsvirreflue" -Helophilus pendulus- der meget  passende benytter sig af de våde biotoper og svirrer rundt derude over vandpytterne.

Jeg fortsætter mine forsøg med bladplanter, en stikling blev udsat for både snegle og en sommerfuglelarve
Det var pudsigt med larven, den ville ikke have noget, men afleverede selv et par lorte.

Før den ikke ville lege med mere og ihærdigt søgte væk

Jeg hjalp den tilbage på radisserne

Og dagens rose tror jeg ikke jeg har vist før.
Det er en Morden sag: 'William Booth' 1997 -Dr. Felicitas Svejda  1984-:
Alle Mordens roser er lavet til det hårde canadensiske klima.

De lader også til at kunne klare det danske!



24 kommentarer:

  1. Ja, uha hvor det sumper. Den kanadiske rose glæder jeg mig til at høre mere om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Jeg laver nok et helt nedslag om alle de canadiske jeg har.

      Vi har lige fået endnu en byge 4mm på 5minutter, jo det sumper!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Ja også her sumper det, regnen kom først ved 16 tiden hos os, men det regner pænt nu.
    Din selvsåede asters er vældig flot i knope

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Her er den store regn ikke kommet endnu, men det kan ikke vare længe.
      Ja, den er faktisk helt ok!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Din sammenligning med aprilvejr er lige på prikken. Sådan er det også her.
    Det første foto med de små dråber er da bare SÅ godt. Og lækre farver oven i hatten. Tak for det syn.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det var ikke helt nemt at tage det billede - den bevægede sig jo i den svage vind:)
      Men morgendug giver så mange lækre motiver!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten

    Dine rosa asters? er så vakre! De er jeg like imponert over hver høst. Den fargen liker jeg så godt :)
    Bladplantene ser ut til å stå i mot det meste. Har lest om uværet og regnet dere har fått. Det må jo en gang holde opp?

    Vakre roser!

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja de bladplanter er mere robuste end jeg først troede. Men jeg håbede det selvfølgelig. Det bliver spændende med vinteren, der hvor jeg har stiklinger vil de blive testet ude!

      Ja de roser er vel også din farve:)

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  5. Hei Karsten.
    Nydelig rose. Rosa er ikke min farge. Har litt rosa i hagen, ikke mye. Det skyldes nok at min hårfarge er rødbrun og da kan jeg ikke gå med rosa klær. Så da så. I hagen er det vått. Nå håper jeg på litt tørrere vær. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Alletiders at der findes roser i alle farver! Ja, lige bortset fra blå selvfølgelig:)
      ja her har DMI (=YR) også fundet ud af at vi får vores indian summer, det er alletiders!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Hej Karsten
    Fine forsøg med larven, selv om den vil skide på det :o)) og smuk Asters.

    Forsat god uge til dig :o))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Det var faktiskt ret morsomt - at være forsker er alletiders!
      Dens lort trillede af, det er ikke noget den samler på:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Hej Karsten!

    Det var värst så mycket vatten ni fått, 140 mm på en dryg vecka är alldeles för mycket. Här har det varit "lagom" under hela september vilket glädjer mig mycket. I natt har det nog varit på gränsen till frost men nu stiger temperaturen snabbt.

    Tack för bilden på den vackra astern. Jag behöver något sensommarblommande i trädgården och en aster borde passa perfekt bara den är lågväxande och inte blir alltför hög.

    Allt gott Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Denna astern blir upp emot 2 meter, det är nog några korsninger och vissa arter som blir mindre. Men du har rätt, det är bra med något sentblommande, inte alla insekter tycker om ljung.

      Nästa regn skulle först komma om en vecka nu, så hoppas det hinner att bli torrare i marken...

      Ha en trevlig dag!

      Slet
  8. Asters har jeg ikke fått til her hittil, men nå har jeg sett så mange fine at jeg må sjekke om jeg kan finne noen som passer klimaet her. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Asters har det heller ikke let ved mit hus i Sverige, de når ikke altid at blomstre...

      Ha en dejlig torsdag

      Slet
  9. det danske vejr er noget af en krydret blanding af alt (griner)
    - det er nogle gode billeder af larven ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim

      Ja, det må man sige!
      Larven var ret fotogen, og så bevægede den sig ret langsomt:)

      Ha en dejlig torsdag

      Slet
  10. Hei Karsten

    Ja, sånt vær kaller vi Trøndervær her til meg,)
    Og den astersen var bare så fin! Den må jeg prøve å få tak i!

    Moro med larven, og flotte bilder!

    Ha en fin dag:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Trøndervejr - ja det har jeg da hørt!
      Ja, det var morsomt med larven. Jeg lavede tilsvarende forsøg med snegle den kunne heller ikke lide min plante, og sneglen var ikke så god på billeder - så det blev larven:)

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
  11. Hej Karsten!
    Har några höstastrar som piggar upp i höstrabatterna, de blommar väldigt sent,
    och har inte slagit ut ännu. Vi har fått lite regn de senaste dagarna, men inte i närheten av de
    mängder du nämner.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, dessa asters är så sena - nog inte bra för alla platser...
      Hoppas det håller tort nu!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  12. En väldigt vacker bild på din aster. Tråkigt med allt regn på senare tid. Jag har en del lägre partier där det närmast varit sumpmark. Man trampar ju sönder marken också om det är väldigt blött.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Ja allt detta vatten har svårt att hitta bort.
      Vi får hoppas på lite "indian summer"!

      Ha en trevlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...