lørdag den 22. april 2017

En uventet fin lørdag i haven




Det blev en rigtig god dag, jo jo det blæste, og ja formiddagen var skyet. 
Men solen varmer mer og mer og himlen var skyfri fra middagstid. 
Ovenpå de sidste dage og udsigterne til næste uge, så er jeg glad!

Og det går stille og roligt fremad i haven:
Paeonia delavayi var lutea lægger op til en overdådig blomstring.

Og min "Arjuna" tulipan er ved at få farve:

Frostskaderne er til at overse: 
Nogen stilke vil måske blive lidt S-formede, egentlig ganske fornøjeligt!


Og min Iris magnifica er ved at begynde blomstringen, den er bare imponerende! 


Og her er noget jeg undrer mig over, kan det være en Cypripedium -fruesko? I så fald sprang den sidste år over...?

Og så er jeg begyndt at tænke i årets frø:
Mon min Fritillaria stenanthera skal til at lave frøkapsler? I tidligere år har den bare kastet det hele, dette ser lovende ud!

Imorgen skal blive en gentagelse af idag, det satser jeg gerne på!



33 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja det har været en ok dag i dag, man kan virkelig mærke solens varme nu, men det er koldt så snart, den er bag en sky. Lad os håbe vi snart kan slippe for det blæsevejr. Træpæonerne bliver flotte i år, i hvert fald hos mig, der er mange knopper i mine gamle og enkelte i dem fra Ole. Jeg talte 7 knopper på min Delavayi i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Alt tegner til en super sæson for træpæonerne, rigtig meget har klaret sig flot gennem vor "vinter"
      Ja vinden er hård og har været en tur over de norske fjelde, udsigten for næste uge er megedt blandet, mon ikke der bliver gode stunder indimellem?

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  2. Hei Marit

    ja, jeg tror varmen og sommeren kommer til maj! Det bliver en fantastisk eksplosion... men sikken et vejr du får forinden, med et lavtryk parkeret i Oslofjorden... Vi håber det bedste!
    Arjuna kan ikke være langt fra at springe ud, det glæder jeg mig til:)

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
  3. Hej Karsten!

    Imponerande knoppsättning på pionen, vilken överdådig blomning du har att se fram emot.

    Skulle kunna vara en Cypripedium men är inte säker, låt oss följa med vad som blir av växten - jag tycker sånt är kul!

    Ja, nog har det blåst ordentligt, här i skogen dundrar det rejält men vi har inte fått vindarna direkt på oss - vinterkläder gäller fortfarande för utomhusarbete i trädgården.

    Trevlig söndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Det kunde vara antingen Cypripedium kentuckiense eller Cypripedium reginae. Båda dessa tycker jag doch har tydligare parallella bladnerver, som här ligger dolda så att de syns dåligt..?
      Här har vi en fin dag framför oss, sen kommer regnet i natt.

      Ha en trevlig söndag du med

      Slet
  4. Regina gad ikke vise sig her sidste år, men står nu med et fingerlignende skud. Tulipanen bliver da mere og mere finurlig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Efter placeringen ved jeg ikke lige hvad mit ellers skal være, vi får se!
      Ja Arjuna er godt nok speciel!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  5. Så deilig med en fin hagedag! Her vil ikke våren riktig komme, temperaturen ligger mellom tre og ti grader, og det er stort sett en iskald trekk. I dag har det kommet 4 cm snø, men himmelen går mot blå, så jeg håper den tiner bort ganske snart. Så det blir lite gjort i hagen, dessverre, nedbørsmengdene er også store... Men er jeg heldig blir det vær til å gjøre en innsats i dag! Uten optimisme blir det tungt som hageelsker! Ha en fin dag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Her er det udelukkende solen der får temperaturen til at komme over de 10. vi skal også få sne i nat, men det overgår i regn. Men til maj, der blir det sommer!

      Ha en dejlig søndag du med

      Slet
  6. Hej Karsten!
    Vi har haft några riktigt blåsiga dagar, höll nästan på att blåsa bort. Idag ser det ut att bli riktigt fint, ingen blåst än så länge. Otroligt så stor knopp på pionen, och en vacker Iris i blom.
    Det går framåt trots vädrets växlingar. Såg att lönnen och syrenen har stora bladknoppar, snart blir det grönt och skirt.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, en stor knopp - och fyra mindre:)
      Ja snart blir allt grönt - Maj är fantastisk!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  7. Hej Karsten

    Det får vi håpe på! På tiden med litt varme snart. Ja, det er jo det vi venter på som kommer her på mandag og tirsdag. Får bare håpe på det beste ja.

    Den ser så fin ut!

    Ha en deilig søndag

    SvarSlet
  8. Utroligt hvad solskin kan gøre for humøret - og så lidt lovende blomstring naturligvis. Vi fik nogle meget heftige haglbyger som trommede på ruderne, så der var dømt afslapning. I dag satser vi på lidt nyttigt i haven.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Idag kom der også en del haglbyger, dog ikke noget der generende de spæde planter!
      Idag var nok ikke så fin som igår, der var flere skyer, men helt ok!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  9. Det blæser en del her, men i solen er det OK når bare påklædningen er derefter.
    Flotte pæonknopper :)
    God have søndag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Sanne her, indimellemn kom vinterjakken på!
      Den pæon er bare så kraftig i år:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  10. Må si jeg misunner deg den peonen. Må nok vente noen år før våre blir så flotte. Vi har fortsatt frost om nettene og tulipanene bærer tydelig preg av det, og nå er det meldt det samme fram til neste lørdag..
    Her hadde vi også en strålende dag igår Vi fikk uventet besøk av barn og barnebarn, og da ble det lek , istedet for arbeid i hagen. En deilig dag :-)
    Ha en fin søndag.
    Eirin og Lars

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Vil prøve den i Värmland, tror den vil trives der!
      Ja, lavtrykket passerer nok lige over jer...
      Man kan ikke sige at vejret er kedeligt;)

      Ha en dejlig ny uge!

      Slet
  11. Hei igen Marit

    Ja så vejrkortet for Norden - Oslo bliver centrum;)
    Her er de heller ikke færdige med at love nattefrost, men de -4 tror jeg ikke på mere!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
  12. Jeg synes altså det er deprimerende med det vejr vi har...det har bare at blive bedre til maj...!
    Her troede jeg egentlig ikke mine planter havde taget skade af frostvejret forleden....indtil jeg opdagede min kamæleonbusk..! Nå, men når risikoen for nattefrost er ovre, så ser jeg hvor slemt det ser ud, og så bliver den beskåret. Basta.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Ja kæmæleonbusk er jo en lian! det lyder i sig selv som om det er ok den er lidt sart:)
      Jeg tror jo stadig på sommer i starten af maj:)

      Ha en dejlig uge forinden

      Slet
  13. Hej Karsten
    Godt du slap nådigt med frosten :o) den tulipan er da noget så fantastisk smuk. Kunne du vise et billede af den når den er sprunget ud?
    I dag har været fint have vejr omend noget blæsende, men fint til at arbejde i.

    Forsat god aften :o))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja man bliver lidt glad over "Arjuna" den skal nok blive vist, det er noget af en forvandling!
      Ja netop - super arbejdsvejr:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  14. Alltid deilig når været gir positive overraskelser :-)) Jeg har flere cypripedium som ser ut til å ta seg et hvileår etter utplanting, desto kjekkere når de plutselig dukker opp igjen :-)) Fin uke Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja, jeg er jo ikke sikker på at det er en Cypripedium, men det er det eneste jeg har sat der...
      Til gengæld er jeg sikker på 4(!) liljer der alle sprang sidste år over - spændende!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  15. Hei Karsten
    Den peonen så da veldig flott ut! Du har mye i blomst i april. Litt mere varme hadde gjort seg til oss alle her i Norden nå.
    Så spennende med fruesko! Vi har noen viltvoksende her i Norge som er fredet. Jeg har lett etter de en kan ha i hagen, men ikke funnet noen så langt.

    Fin ny uke til deg:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja, bare et par grader, det tror jeg også ville have været godt!
      Fruesko har jeg voksende vildt ved mit hus i Sverige, den er totalfredet også der. Det forhindrer nu ikke folk i at grave den op...

      Ha en dejlig ny uge du med

      Slet
  16. Din Iris magnifica så lekker ut. Mange blomster oppover stilken. Masse fint som er kommet opp hos deg. I går var det en fin dag her, men i dag laver det ned med snø og det er helt hvitt ute. Får håpe ikke plantene ute er skadet. Ha en fin dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Ja blomstrerne går i zig-zag op ad stilken og snart blomstrer de alle:)
      Her startede det som sne men nu regner det bare og det er en 2-3 grader - ikke ligefrem havevejr...
      Ja, lad os håbe planter og blomster klarer sig!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  17. Så bra at du ser for deg mai-sommer! Det er jeg meget klar for:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja, det bliver sommer i maj:) Og det glæder vi os bare til!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  18. Så langt peonen din er kommet, her tror jeg ikke det er knopper ennå, men noen av tulipanene har begynt å få farge her også. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Ja, og de er kommet endnu længere nu, har lige lavet et nedslag om det:)
      Tulipanerne har ligesom et indbygget ur skulle man tro!

      Du må også have en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...