onsdag den 17. juli 2013

Et træ på afveje

Jeg sad oppe her på min online-plads da det skete, jeg kunne høre det klart: Et stort træ knækkede og ramte jorden med et brag - Jeg vidste bare ikke, at det var hos mig selv.
Her var synet der mødte mig:



I den kraftige vind er en af mine hundredeårige birke knækket på midten.
Inde bag alt det grønne ligger min jordkælder, med en ganske hæderlig Barolo-samling.
Så det har været fast arbejde tirsdag:



Med vidvinklen får du overblikket 
Træet var svækket, men jeg havde håbet at det ville rådne på roden og ikke sådan gå hen og knække. Og da slet ikke ivejen for mig!



Nå, ingen er kommet noget til, og jeg har fået et par ekstra kubikmeter brænde.
Nu onsdag ser det sådan ud, i den dejlige tidlige morgensol:



Det var fast arbejde en dags tid, tungt arbejde: Når jeg satte øksen i endetræet piblede vandet frem... - ikke helt efter beregningerne, men sådan er vilkårene her.

En blomst siger du - du vil også have en blomst.....
Det kunne blive denne pæon:

Peonia lactiflora "White Cap", plantet sidste efterår - og kvitterer med 2 blomster i år - Alletiders!
Eller et lille morgenparti nu fra Ormen:



Astilben"Deutchland" og Delphinum "Black Knight". Begge har klaret tørken OK - men sætter fart nu hvor jeg får vandet.

Og idag bliver en fantastisk dag -den hidtil klareste morgen, en let vind, fuld sol og godt humør!

18 kommentarer:

  1. Hei Karsen

    Ja, det var litt av et tre som falt hos deg. Godt at du ikke sto der da! Flott jordkjeller du har. Den er jo godt å ha til oppbevaring av mat og drikke.

    Den astilben har jeg også. Jeg er veldig glad i de og samler på så mange forskjellige jeg kan.

    Ha en deilig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, en stor stor flot birk - men alting har jo sin tid - Jordkælderen er genial:)

      Glæder mig til at se dine Astilber:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Uha ja, det var godt at du ikke stod lige der, da den knækkede eller at den ramte jordkælderen. Havde du ikke vist billedet af jordkælderen, så havde jeg ikke troet på at der var én. Men det må være skønt at have såden en kælder til opbevaring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne

      Ja den havde været dum at få i hovedet - Ja jordkælderen er ideel til rigtig meget:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Nej da sikken en forskrækkelse, godt du eller Otto ikke var i nærheden, da det skete. Det har været hårdt at rydde op på og ikke lige det, du havde tænkt dig at bruge tirsdagen på. Fint med en jordkælder til din barolo :) Astilben og riddersporen står flot og White Cap er rigtig fin.
    Fortsat god dag uden flere træfældninger. Her er det rimelig varmt i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Otto er for klog til at stå i vejen for et væltende træ - ja det var fast arbejde!

      Her nu kl 20:50 er det lummert men overskyet - knotten begynder at komme...

      Ha en dejlig aften!

      Slet
  4. Godt ingen kom til skade, men ikke det sjoveste med uventet hårdt arbejde en varm sommerdag.
    Hvor er det smart med sådan en jordkælder, den er sikkert helt perfekt til at opvaring af vinen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi

      Det har du ret i - Ja vinene ligger godt og lige så længe de behøver det:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Enda bra du ikke var på vei inn i vinkjelleren! Det sies at selvhugget ved varmer mange ganger , og dette treet varmet nok godt i ryddesjauen. Nyt solen og de flotte plantene dine i hagen. Hilsen Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Ja den varme får jeg mange gange - igår behøvede jeg den bare ikke:)

      Ja idag har jeg nydt det fantastiske vejr!

      Du må have en dejlig aften!

      Slet
  6. Det undrer mig lidt, at træet knækker så højt oppe på stammen; men så slipper du jo for at hugge stammen til pindebrænde. Sjovt navn til pæonen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Stammen er sprængt af svamp - et klart geléagtigt lag inde i stammen der bare udvider sig - pæonens navnm skyldes nok den hvide midte - pollen er også hvidt.

      Du må have en dejlig aften

      Slet
  7. Min kære fætter på Fyn har også lavet en jordkælder ......ikke til Barolo men til opbevaring af deres frugt.....det er den jo også god til! De har frugt det meste af året. Det er da smart sådan at kunne fjerne sneen og gå ud og hente egen frugt.....det er jo sådan set også det du gør, bare i flydende form!
    Smuk delphinum den har en lækker farve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Jordkældere er geniale - min er speciel ved at den er af tilhugne sten - i gamledage havde kartofler i den om vinterren - og køleskab om sommeren!

      ja Delphinum farven er speciel - dog ikke så mørk som billedet lovede:) men sådan er det jo tit.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. uha... godt du ikke kom til skade Karsten... trist med et stort fint træ.
    ved du hvad, sådan en jordkælder lyder smart.. har du selv lavet den ?
    KH Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja, det er bedst at flytte sig når sådan et træ falder:)

      Nej, sådan noget kan jeg da ikke - hver sten vejer vel et ton - jordkælderen er fra da huset blev bygget i 1903 - idag kan man ikke lave den kvalitet - jeg har set nogen i beton. men det er jo ikke rigtig det samme!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  9. det lyder jo helt fantastisk.. du har din egen hyggelige stenhule :) tror der bor både nisser og troldepus i den ;)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Jada - Håber bare ikke de forgriber sig på min Barolo:)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...