søndag den 15. juni 2014

Søndags akeleje



Aquilegia vulgaris hedder jo den almindelige akeleje, og da jeg så denne lækre kinesiske sag idag, virkede navnet underligt relevant!

For kineseren er sart og elegant og kun 1½cm i diameter. 
Det er Aquilegia ecalcarata. 
Den var med ved mit store plantekøb i Belgien dette forår.
Og er blevet pottet op.
Jeg vil have den med op til Sverige. 
Der er noget Epimedium "bispehue" over den, med de enkelte blomster for enden af lange stængler. 
 Tidligere havde den sin egen slægt Semiaquilegia
Her står den så i sin potte. Den skal til Sverige senere på ugen,

Og nej, 2€ det var ikke dyrt!




18 kommentarer:

  1. Nå har jeg kost meg med både dette og og forrige innlegg :-)) Denne aquilegia er en nett liten ballett damser i hagen :-)) lett å så fra frø, så kan du ha den i begge hagene?! Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja, må prøve dens frø! Så danses der ballet i begge haver:)

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  2. Hej Karsten
    Det er en fin sag du har fået fat i, også til en god pris. Gid vide om den er lige så villig til at så sig som den "almindelige" akeleje. Her hos mig er akelejerne væk for i år.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Ja, den skulle ikke være svær at frøså:)
      Klipper du akelejerne ned kan der komme en anden blomstring.

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  3. Hej Karsten

    Så søt den er, og den ligner mye på en epimedium, ja! Bare litt større :-)
    Likte godt fargen på den. Håper den vil like seg i Sverige!

    Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ikke meget større - mine Epimedium er afblomstrede ellers havde jeg sammenlignet!
      Ja nu prøver jeg at tage den med op:)

      Ha en dejlig aften du med!

      Slet
  4. Hej Karsten
    Det er en fin lille sag, håber den vil gro i Sverige. Snart vil du en tur til Sverige igen, sikken et rejseri :)
    Sov godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, der bliver kørt lidt - vil have mange planter med til Sverige:)

      Du må også sove godt!

      Slet
  5. Hej Karsten
    Hvor er den fin og let din akeleje, men hvorfor skal den være svensker, mener du der er bedre vilkår for den i haven der ?
    God dag.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita

      Ja, det tror jeg - der er mere plads, og jeg har nemmere ved at placere den optimalt der.
      Og hvis der kommer masser af sne som der plejer - så er vinteren næppe noget problem.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. Hvilken skønhed. Måtte straks fine ud af hvor frø kan købes. Fandt nogle i England for den må jeg da eje. Godt du har skrevet dens tidligere slægtsnavn for det var det jeg fandt den under.
    Rigtig god dag
    Kh Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja tror du kan få frø lidt overalt, og ja tror de alle får den fra samme leverandør i england for de kalder den alle for Semiaquilegia.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Den er noget så yndig. Hvor mon min er blevet af? Må ud og kigge efter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, den er ikke stor - måske du skal ud at lede?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Yndig og vakker aquilegia! Kan være jeg må se og få kjøpt frø og prøve å få den til i min hage. Ønskelisten over planter vokser stadig :)

    Ønsker deg en fin fin mandags kveld! Hilsen fra Tone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Tone

      Ja, den er lækker .- tror ikke på frø fra min i år.

      En fin aften til dig med!

      Slet
  9. Hvit Digitalis og vakkert fotografert blå Meconopsis i forrige innlegg,
    pluss denne rosa A.ecalcarata = et stødig og sikkert kamerablikk !

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Martin

      Tak tak:)

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...