torsdag den 21. april 2016

Blandet i solen




Ikke en sky hele dagen, skarp sol, en kølig vind - det blev en super flot forårsdag.
Og det vælter stadig op med eftertragtede skud og blomster springer ud, sådan en efter en.

Og andet lukker ned: 
Herover er det den sidste blomst på min Helleborus sternii, Denne hedder vist "Flame".


Narcisserne er alle i blomst nu, denne hvide skulle være "Thalia" jeg synes nu ikke helt den er hvid nok?
Det er denne derimod, en sund og ren nylig sag fra Fluwel i Holland, Den er endnu ikke navngivet, har stadig kun et nummer.
Og endnu engang en liljebille.

Bemærk lige teknikken her, først gnaver den i stilken, for senere at forsyne sig på den halvdøde Fritillaria blomsterknop.

Nå du vil hellere se nogen blomster?

Det kunne blive disse tulipaner
 Tulipa kaufmanniana "Corona"

Så er der denne trofaste orange sag:
Den har jeg da lige fortrængt navnet på, det må jeg lige få tjekket op på!

Det er selvfølgelig: Tulipa praestans ‘Shogun’ - 

Og der er flere af de botaniske på vej - for ikke at snakke om de mere højtråbende fremavlede, det ser overdådigt ud allerede. Rådyret har ikke været på besøg.



20 kommentarer:

  1. God morgen Karsten
    Godt du ikke har haft besøg af rådyret. Dejlige billeder udover det med liljebillen, det er da en uhyggelig teknik, den bruger, det har jeg ikke set før. Jeg er endnu ikke stødt på liljebiller her, der er så meget at holde øje med, men jeg kigger jævnligt på de martagoner, der er nået længst, det er gerne der, jeg finder dem.
    Thalia springer ud om kort tid hos mig, så må jeg se, om det kan lade sig gøre med et billede, det er ikke nemt i dette blæsevejr.
    Håber det bliver en dejlig dag igen i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Lisbeth

      Udsigterne ser da ok ud, men de lover stadig råt vejr om ikke så længe
      Den metode er også ny for mig, sneglene gør det jo ofte men dette ligner klart bid fra den selv.
      Ja det kunne være spændende at sammenligne.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Jeg bliver altid lidt klogere af at læse med her (bilder jeg mig da ind). Jeg vidste ikke, at planterne kunne købes med nr. inden de var navngivet. Lidt sjovt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Det er da bestemt ikke alle der kan det heller, men indimellem får man ikke navngivet før løgene er salgsbare, Og så har Fluwel her sat den til salg med det tekniske krydsningsnummer.

      Ja det er da lidt sjovt:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Shogun er nu også højtråbende i mine øjne, bare på den gode måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Shogun er meget lavere end dem vi ser senere, men en man alligevel lægger mærke til, og så er den trofast, tror jeg satte de 3 løg i 11!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten! Liknande väder här, sol och fint, men kall blåst. Tulpaner och narcisser växer fint, men det dröjer innan jag ser några blommor. Skönt att du inte haft besök av rådjur, hos mig har de smakat och mumsat. Shogun är en riktig skönhet.
    Ha en fin dag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Rådjuren brukar komma här, men i år har de haft mat i naturen hela vintern.
      Tror Shogun delar vattnet:)

      Ha en fin kväll

      Slet
  5. Hej Karsten

    Ja, du er nok ikke alene om å ha dette været. Det har vært en kald vind hele uken, og på lørdag spår yr -2 grader på morgenen. Er det virkelig mulig så sent i april? :( Nydelige blomster du byr på, og 'Flame' er virkelig vakker. Thalia er også en skjønn narciss. Den plantet jeg i fjor, så det blir spennende om min blir så hvit som den ser ut i katalogene. Rådyr er det nok av her, men jeg har ingen i hagen min merkelig nok. Får håpe at dine tulipaner får være i fred også fremover.
    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit

      Den store forskel er nok at vi ikke har nattefrost, men ja også vi kan få frost langt ind i maj måned
      Nu hvor ve kommet så langt ind i april tror jeg alle rådyrene har mad nok ude i naturen:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Ih...din tulipa praestans 'Shogun' er godt nok lækker. Jeg har en 'Fusil' som er klart rød - og meget fin.

    Synes det er min erfaring med Thalia (2 års erfaring!), at de ikke er helt hvide lige når de springer ud, men at de bliver det efterhånden.
    Den første narcis du viser kunne det være en 'Ice Follies'?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Den mest normale farve for Tulipa praestans i naturen er netop rød.
      Det kan du sagtens have ret i - de bleges ligesom lidt!
      "Ice Follies" er betydeligt mere gul i tragten synes jeg?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Hei Karsten! Så deilig med sol fra skyfri himmel! Her er det kaldt og sludd/ haggel byger :-(( Det er meldt minusgrader til helgen.. Godt vårblomstene er trøffe :-)) For jammen er hagen full av blomster :-D Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja jeg har set på vejrkortet at Vestlandet er hårdt udsat, vi andre ligger i læ...
      nattefrost i april må man jo regne med - også her.
      Ja det er godt at de fleste forårsplanter er robuste der!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Hej Karsten!

    Skicklig med kameran som vanligt, vilken smart strategi de har, liljebaggarna och du lyckades fånga det bild!

    Och nu är det dags för narcisser och tulpaner att få visa upp sig, det är ett helt år sedan sist! Thalia är min favorit, tyvärr har jag förlorat den vackra narcissen.

    En skön helg Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      tack tack - Ja nu kommer det nästa lag in på scen.

      Detta är en fantastisk årstid

      En skön helg till dig med

      Slet
  9. Hej Karsten.Som vanligt spændende planter du viser.Var lige ude og tjekke min kejserkrone for de røde biller..........kan se de har været på besøg.Men har ikke set dem endnu.
    Men har da nydt de sidste to dage i det smukkeste vejr.
    Er også vild med din Shogun.............her har jeg 7 forskellige tulipaner i blomst.
    Godaften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Shogun tror jeg deler vandene - den er lidt mere afdæmpet nu, lidt mattere.

      Med dette vejr er det bare at nyde det!

      Ha en dejlig lørdag

      Slet
  10. Tillykke med en rådyrfri sæson. Måtte det vare!! Dejlige spraglete tulipaner, og annet godt på vej.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja, når vi er kommet så langt slipper vi nok for rådyr fremover!

      En dejlig dag til dig

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...