mandag den 14. december 2015

Stille tid



Stille, dag for dag nærmer vi os solhverv, tiden for den store vending.

Stille er det også i haven, fugle og insekter holder lav profil.
Og de fleste planter holder pause, men ikke alle:


Min "Blue Manhattan" der for ikke så længe siden blev afskrevet, da den lå nedbøjet i sneen, den har rettet sig op og fortsætter, som om intet var hændt.

Og "Paula Vapelle" er begyndt at få efterårsfarver på de nederste blade, mens den holder skansen længere oppe, og forsøger sig med lidt blomstring i toppen.
Dens ophav "Stanwell perpetual" har faktisk stadig blomster, men står ellers ret bar:
Flot i gårsdagens lave sol.

Og hvad med lidt kål?
Denneher tror jeg er et kryds mellem savoy og almindelig grønkål.
Det er godt med friskt grønt!

Forårsløgene er ved at kigge op:
Dette ligner noget Iris i reticulata-gruppen tænker jeg.

Der er tid nok, for mon ikke vi først skal have lidt vinter? 
Solhvervet falder i år den 22. december kl. 05:48.

Så kan vi se fremad!



20 kommentarer:

  1. Hej Karsten.Det gælder bare om at nyde dine sidste roser.Men Inat her det da været godt koldt........så mon ikke de falder sammen nu.
    Dejligt at det snart er solhver og vi går mod lysere tider.
    Må da vist ud og se om jeg ikke kan få øje på lidt forårsblomster der titter op.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Det paradoksale er at det faktiskt har været koldere tidligere, og at jeg der jo afskrev dem alle:)
      Der er nok m eget der allerede har kigget op også hos dig

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten
    Solhverv først d. 22., det havde jeg ikke lige opdaget, så godt jeg så det her. Ja det ligner mine iris reticulata, så det skal nok passe, dejligt at se de titter op, men lidt tidligt. Fin farve på Blue Manhattan. Flot rose i den lave sol.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Solhverv skifter mellem d 21 og d 22 alt efter året:)
      Ja alle forårtegn er velkomne - måske planterne ved noget vi andre ikke ved?

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Hej Karsten

    Det er jo helt utrolig at noe fortsatt kan blomstre nå! Her er det -9 grader nå, men hos deg i "syden" er det helt anneledes :) 'Blue Manhatten' har en vakker farge, og 'Stanwell Perpetual' ser helt nydelig ut med regndråper på. Du er virkelig heldig som har disse skjønnhetene i hagen din nå!

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Nordpå er det vildt koldt hører jeg også, det er et meget omskifteligt år!
      Ja, det er forbløffende, vi har haft frost i nat her men kun en -2, det regner jeg med roserne godt kan klare...?
      Det var dejligt med sol igår, det værdsættes i denne mørke tid!

      En dejlig dag til dig med

      Slet
  4. Ja, det er faktisk lige så meget solhverv, jeg glæder mig til, som selve julen. Kål er vist gode til at krydse sig med hinanden. Her er det palmekål og almindelig grønkål. Du fik rigtig udnyttet den lavesol.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Her i norden er dette vendepunkt årets mest lovende!
      tror alle kålarter kan krydses, jeg er jo glad for blomsterne så jeg lader dem bare frøså sig selv:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten, man skal passe på med at afskrive roserne :o) I år giver de ikke lige op for en gang sne.
    Fin kål du viser, den ligner en hel lille dekoration.

    Rigtig god aften til dig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja roserne lader sig ikke sådan sættes i bås - imponerende livskraft!
      Ja kålen lader jeg stå fordi den er så fin - til gengæld må juleudsmykningen vente til juleaften:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. ja- altså - hvor jeg også ser fremad. Det her er altså lige mørkt nok for mig :)
    Trænger altså til sol og lyse dage igen. Så ja - det er godt at det snart vender igen.

    Smukke billeder, du viser. Sejt med roserne der blomstrer endnu. Her er alt helt og aldeles gået i hi.

    God mandag til dig, Karsten!

    Kh. Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone

      Ja ikke? Dette mørke må godt fortrænges af vinteren og forårets lys!

      Jeg undrede mig specielt over roserne fordi det jo er første år - og de ikke rigtig er etablerede.

      Og en dejlig mandag aften til dig Lone:)

      Slet
  7. Hej Karsten
    Är förvånad över att du fortfarande har rosor som blommar, och mycket vackra är de också.
    Iris som kommer upp redan, hoppas de inte får kallt. Nu hoppas vi på att det snart blir vår, så vi få se fler växter poppa upp ur jorden.
    Ha det fint!
    Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Jag tror nattens frost tog slut på de sista nu - vi får se:)

      Dessa Iris klarar nog en del ock om där komme snö får de inga problem.
      Ville gärna ha en månad eller 1½ med snö ock frost ock sen en fin klar vår!

      Ha det fint du med

      Slet
  8. Hei, Karsten!

    Tenk at det er like før det snur :)
    Wow, så flott en 'Blue Manhattan'!

    Ha en fin kveld

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      Ja ikke! - Det vil være noget af en sensation hvis der stadig er friske blomster ved solhverv!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Roser året rundt til deg vel:) De må være sterke disse rosene som holder ut så lenge.
    Ønsker deg en riktig god jul, Karsten:-))
    Straks solsnu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Det må man sige det er imponerende!
      Du ønskes også en rigtig god jul og solsnu:)

      Slet
  10. Riktig gode billeder fra haven. En sann fryd at se de reticulata. Det lover godt! Det er vel sådan at i tropiske strøk kan nogle roser holde gang i blomstringen året rundt. Sånn er det åbenbart snart his dig! Det hadde vært godt med frost som du nævner for dræbersneglenes vedkommende... Og julestemning skaper det jo.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja, julestemningen må vi tænke os til, og det er da en morsom tanke om nogen roser måske vil undlade vinterpausen - hvis vinteren udebliver:)
      Og dræbersneglene må vi håbe får flere naturlige fjender så...

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...