torsdag den 10. september 2015

Lidt nyt fra septemberhaven



Sådan en har jeg ikke kunnet vise før! Men i år har min "very sunken garden" udover at leve op til sit navn yderligere præseret ved at levere en blomst:
Ja, det er jo fantastisk, det ligner bestemt en åkande eller nøkkerose eller hvad man nu kalder dem. Den blev købt for 4 år siden i et discountmarked, og var nedsat til 25kr, tror jeg det var. 

Den må jeg da lige finde ud af lidt mere om!

Men ellers er frøsæsonen ved at begynde:
Her en rockii træpæon, et flot syn!
Og her en Polygonatum curvistylum.

Ingen af disse har givet så meget tidligere - det lover godt for årets frøliste!


Her i Danmark er min "The Donald" Monarda mere spinkel i det, den står mere skygget og har kun en højde på 40cm, hvorimod den jo i Sverige er enorm, og højere end mig, der er 188cm.

Og der kommer stadig flere bier - ikke som de foregående år, men dog et stigende antal:
Her honningbi på solbrud - Helenium.


Mon ikke mange kan genkende dette?
Gladiolus er imponerende, men ikke så glade for vind. Denne ser måske nok ret brugt ud, men egentlig på en ret lækker måde.

Tidligere skulle gladiolus graves op hvert efterår, men det lader ikke til at være nødvendigt længere. 

Er det nye sorter eller klimaforandringen?


15 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Her blir de kalt for nøkkeroser, og din er jo bare helt utrolig lekker! Jeg har en i hagedammen min, men den vil ikke blomstre der. Enten står den for dypt eller for grunt antar jeg ;)

    Lekre frøstander du viser. Er det av din mørke rockii du viste tidligere i sommer? Hvis det er den kan du skrive meg opp på listen din. Her ser jeg også at det blir et godt frøår og spesielt på martagonliljer. De formelig bugner av frø.
    Monarda på over 1,88 m høres utrolig ut. 'Donald' har virkelig strukket seg i været i sommer. Det må være sommerens mest omtalte blomst tror jeg... ;)

    Lekker farge på den gladiolen. Nei, de liker ikke vind... Jeg har ikke testet ut om de overvintrer her, men det gjør de neppe. Må nok bli litt varmere her også først tror jeg ;) Tror nok det skyldes klimaforandringer, det også...

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Det er ikke den mørke rockii nej - det er jo en navngivet sort som er podet på anden rod så den er ikke ligeså livskraftig som dem fra Ole.
      Men det er forhåbentlig et kryds, for jeg har brugt pollen fra netop den mørke:)
      Så du står allerede på listen!

      Vi får se om nogle (nok 3) år!

      Godt at høre om dine martagoner!

      Ja alle der så min svenske "The Donald" blev imponerede!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Det var da en morsom overraskelse med åkandeblomsten. Frøhøsten ser generelt ud til at blive god.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, blev lidt glæd da jeg så blomsterknoppen og selve blomsten skuffede på ingen måde!
      Frøhøsten tegner til at blive super i år, især for alt der har klaret sig mod sneglene - men dem har du jo ikke:)

      Ha en dejlig Aften

      Slet
  3. Herligt at du endelig fik en åkande i blomst, du har været tålmodig. Sjovt der er sådan en forskel på din monarda i DK og i Sverige.
    Jeg kan se, du skal i gang med frøsåning, det ser ud til at være fine frø.
    Jeg graver aldrig gladiolus op, det går helt fint. I mit indlæg i morgen skal jeg fortælle om andet, som har klaret vinteren.
    God weekend

    SvarSlet
  4. Svar
    1. Hej Lisbeth

      Og jamen ja det er det da!
      er især begejstret over de mange rockii frø, kunne forestille mig de vil blive eftertragtede når min liste kommer!

      Bliver spændende at høre om andet der har klaret sig:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten!
    En vacker Näckros.
    Gladioler skall jag nog inte ha fler gånger, Första gången jag hade dem, blommade de fint, men låg utspridda över hela rabatten. Nu följde några lökar med ett lökpaket, och jag satte dem i en kruka, och nu blommar de inte, men står rakt och fint....
    Ja det lyckas inte alltid.
    Ha en fin helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      ja den är vacker - ock när man tänker på at jag nänstan ingenting har get för den...
      Gladioler står så fint om vinden inte tar dom, men det har blåst så mycket!

      Ha en fin Helg du med!

      Slet
  6. Hei Karsten! Mon ikke din "very sunken garden" kunne være noe for oss i Bergen;-D Da blir det vel very very...? Godt du får en fin frøhøst! Det blir spennende å se hva som kommer på frølisten :-) Ha en deilig fredag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Du har jo en enorm extremeliy sunken garden foran huset - bare med saltvand i:)

      Ja er spændt på denne eftersommer høst - det ser godt ud med frøene!

      Ha en dejlig lørdag:)

      Slet
  7. Det er lidt sjovt, så stor forskel det kan være på planter, som gror under forskellige forhold.
    Jeg gider ikke rigtig, at vi går mod høst, men samtidig synes jeg frøsætningen er så smuk. Ak, jeg kan jo ikke få det ene uden det andet :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Tror blandt andet det har noget med naboplanter at gøre - nogen skaber et miljø omkring sig hvor det kun er dem selv der trives...?
      Men det er bare en teori:)
      Ja frøsætning er jo noget af en imponerende kulmination for mange blomster - de kortere dage er det der "generer" mig mest - kan dårligt nå haven sådan rigtigt efter arbejdet...

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Det var riktig godt at se Donald igen.... ;)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...