lørdag den 16. august 2014

De små små blomster




Vi har haft hedebølge, vi har haft tørke, vi har haft kraftig storm og vi har haft heftig slagregn. 

Men der skal åbenbart mere til at slå disse spinkle blomster ud af kurs:
Thalictrum rochebrunianum - klokkefrøstjerne. Med sine pollen, der her er gule før de gråner, og de grønne frøstande der siden overtager scenen:
Mit eksemplar er en frøling. Den var noget af det aller nemmeste!

Og der findes også mere fyldte frøstjerner:
 Thalictrum delavayi "Hewitt's Double" -Violfrøstjerne- jeg har fået mit eksemplar som gave.
"Double" hedder den, men den har da så mange kronblade, at jeg snarere ville kalde den fyldt!

Her ses de 2 Thalictrum sammen:  
Tidligere var Thalictrum botaniskt placeret sammen med Aquilegia -akelejerne- men de blev adskilt. Der er nu snak om at lade de 2 slægter smelte sammen igen.
man finder stadig nye arter specielt i Kina og visse af dem virker nærmest som mellemting.




8 kommentarer:

  1. God morgen Karsten

    Disse frøstjernene er så vakre! Hewitts Double hadde jeg, men den forsvant forrige vinter. Den må jeg nok prøve en gang til, for jeg liker den så godt. Jeg er enig med deg at den er mer fylt enn dobbel, ja! Jeg synes den er så vakker. Frøplanten din var også pen.

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Marit

      Ja dobbel er noget af en underdrivelse:)
      Frøplanten er spændende fordi det er 3 generation - den frøsår sig selv-
      Og den virker særdeles holdbar!

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
  2. Ja violfrøstjerner kan vi ikke undvære, hverken de enkelte eller de fyldte, de har en fin farve, og det er utroligt, hvad de holder til.
    Hos mig frøsår de sig ikke ved siden af, som de gør andre steder, men jeg har lige fået frølinger hos Anna, da jeg besøgte hende i mandags.
    Deres løv minder også meget om akelejens, så jeg kan godt forstå, at de botanisk skal placeres sammen.
    Dejlig regnvejrsdag til dig - her er det lige begyndt, jeg håber, det fortsætter læææænge :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja regnen kommer nok først hos jer vestpå. Og det behøver du jo!
      Ser DMI lige har advaret mod kraftigt regn, det har vi også til gode, det småregner hele tiden, men vi har kun fået ialt 2mm foreløbigt.

      Alletiders med frølinger - de har jo vist at de kan klare sig!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Klokkefrøstjernen har jeg vist ikke set før, hvor er den yndig.

    Gode billeder - jeg synes det er noget af en udfordring at få skarpe billeder af violfrøstjerner, da de næsten altid er i bevægelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte

      Ja de små blomster kører rundt ved den mindste anledning.

      Jeg er jo til det mere enkelte - så klokkefrøstjernen er også min favorit her:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Jeg elsker blomster der bare er små og så folder skønheden ud jo tættere man kommer :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Jamen ja, det er da noget af et under hver gang:)

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...