søndag den 24. september 2017

Haveweekend



Det har været en travl haveweekend, og på den gode måde!
Jeg havde taget imod Tims råd og lavet en liste med alt der skulle klares.

Og da jeg for nogen timer siden kunne tænde grillen og åbne en flaske, så var der krydser ud for det hele. 

Vinen tror jeg der var fejl i, så jeg åbnede i stedet en flaske Barolo.

Jeg havde været til haveselskabets store havemarked i Gladsaxe. Der fik jeg lidt nye Rhodoer og iøvrigt en lang snak med Hans Eiberg. 
Jeg syntes ikke markedet var så godt besøgt, men der var også mange ordinære ting, du ved folk der har delt deres stauder som var blevet for store...
der var også kun 3 Rhodo-stande i år, og meget snak om en medlemstilbagegang i rhododendronforeningen, alle den slags foreninger har det svært sagde man, de har ellers selv nok verdens bedste oversigt over Rhododendron arter.

Til gengæld blev jeg mødt af en ny sommerfugl i haven:
Tidselsommerfugl -Cynthia cardui-
Endnu en trækgæst der kommer hertil i forsommeren og forlader os på denne tid. Velkommen og farvel igen.

Dagen lagde ellers ud med gråvejr og et par regnstænk.
Men med 21 grader og flot sol er jeg tæt på at kalde dette en slags indian summer!

Selv i min "very sunken garden" er der blomsterfest, denne del af haven har ellers været noget overset nu hvor resten af haven også har været temmelig sunken.  
Min Acanthus har tilsyneladende haft det godt med al vandet
Den er i fuld gang med at lave sine karakteristiske frugter, samtidig med at den sender nye blomsterskud op:
Acanthus mollis "Hollande du nord". er et spændende bekendtskab der stikker!

I løbet af de næste dage modtager jeg en pakke fra Polen, og efter det går turen til Sverige!





22 kommentarer:

  1. Specialklubberne har det helt sikkert svært. Ikke bare i vores lille land, men også i England er det et tema. I år har jeg svigtet hele tre markeder, som jeg ellers tit besøger. Det ene var dog en forglemmelse. I stedet for kan jeg vel så tillade mig at snolde lidt ekstra på nettet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, det er jo det man så gør, De Rhodoer jeg har fået er nu ikke nogen jeg kunne have fået på nettet - Anita var der jo også med Hemerocallis, men ellers var der langt mellem snapsene...

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  2. Hej Karsten
    Ja det marked lyder som det, jeg var til i sidste uge, men du var heldig, at der var rhododendron, det var der ikke i Århus. Jeg tænkte godt nok på, om du var til det marked.
    Som Marie skriver, så kan vi heldigvis handle på nettet i stedet, hvilket du så også har gjort.
    Tidselsommerfugl er også set her hos os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja det kunne godt lyde sådan. Måske er problemet at vi har så mange penge allesammen? Plantesamlerne behøver ikke sælge for at få det til at løbe rundt.

      Spændende at tænke på at disse sommerfuugle trækker ned til middelhavet!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  3. Hej Karsten

    Tistelsommerfugl er så nydelig! Den har jeg ikke sett her i år. Har du noe navn på din rosa asters? Den ser ut til å tiltrekke seg alt av sommerfugler :)
    Dere er heldige med været, for her har det vært regn og gråvær i over 14 dager. I morgen skal det være sol, og så er det gråvær i evigheter igjen.

    Ha en deilig uke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit

      Nej min Asters er en frøplante - så du må godt give den et navn:)
      Ja de sidste 4 dage har været flotte - Vi må håbe at solen også kommer op til dig!

      En dejlig uge til dig med

      Slet
    2. Ok. Den kan jo hete 'Karsten', men det aner meg at rosa ikke er din farge :)

      Slet
    3. Tak tak - jeg har flere frøplanter med helt andre nuancer - blandt dem har jeg en favorit:)
      Men de blomstrer endnu senere, så billederne må vente!

      Slet
  4. Hej Karsten!

    Håller med Marit, såklart din höstaster bör heta `Karsten´!

    Det är nog samma här i Sverige, Rhododendronföreningen har ett vikande medlemsantal och kommer förmodligen att slås ihop med Magnolia intresseförening. Inget fel i det om det gör att föreningen kan överleva.

    I vår moderna tid skall allt gå så fort och vara så enkelt som möjligt, det är ju hos dessa specialföreningar som man kan hitta djupare kunskaper om växterna men kunskap verkar inte ha någon konkurrenskraft längre.

    ..och välkommen till Sverige Karsten, hoppas vädergudarna är på gott humör!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Tackar tackar.

      Internet och de öppna gränser har gjort att man kan tänka större, varför slår man inte bara våra specialföreningerne ihop?
      Fröförmedlingen i den danska Rhododendron förening får redan mycket frön från de andra skandinaviska länder.

      Först ska postnord hitta detta paket - deras "track and trace" fungerar verkligen dåligt.

      Med när allt är klart då går det norrut!
      Klart jag föredrar fin höstsol, men det ska bli mycket regnigt för jag klagar:)

      Ha en trevlig vecka

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Ser ut att ha varit riktigt fint väder hos dig, härliga bilder på fjärilen. Här fortsätter gråvädret, men det var perfekt väder att få ner alla nyinköpta växter i rabatterna.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Så bra att du fick alla i rabatterna!
      Nu får vi hoppas på lite sol;)

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  6. Hei Karsten!

    Herlig med deilig vær! Vi har over 20 pluss vi også, og blå himmel. En strålende høst! Så den må nytes.
    Flott med ny sommerfugl i hagen din!

    Ha en flott høstdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      imponerende med den varmne i har deroppe!
      ja det er altid morsomt at få nye sommerfugle i kameraet:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  7. Høres kjekt ut med hagemarked om høsten. Tror ikke det er noe sånt her.
    Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg
      Dette havemarked arrangeres lokalt af frivillige. der er et tilsvarende om våren.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Skøn fornemmelse at sidde med to do listen med det hele vinget af :o)) bare det var mig.

    Så fin en sommerfugl du der har på besøg, min nabo har et blommetræ og der drikker sommerfuglene sig en lille bimmelim på i nedfaldfrugterne :o) det nyder jeg godt af for man kan komme ret tæt på dem.

    Rigtig god uge til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      ja, der er mange dyr der bliver påvirket på denne årstid, Man kan tydeligt mærke det!
      Sådan en liste er specielt god når man har (alt for) mange ting i gang samtidigt:)

      Ha en dejlig uge du med

      Slet
  9. Föreningslivet för en tynande tillvaro här också.
    Härlig blomning i din trädgård. Känns som dina växter vägrar höst och ger allt de har.
    Allt gott
    /Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette

      Ja, man hör det. Det är nog en generell tendens - det kunne vara kul att se på de föreningar som det går relativt bra - vad gör de annorlunda?
      Höst utan frost är en härlig tid!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  10. mojn Karsten
    Det glæder mig at du kunne bruge min "plantetips" idéer :) :), Du bemærkede vel også følelsen af "tilfredshed" når du hver gang kunne sætte et flueben udenfor de fuldførte opgaver :) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mojn Tim

      Ja, det er alletiders:)
      Godt at få lidt styr på det og overblik!

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...