lørdag den 26. december 2015

Årets Staude 2015



Mens det regner sådan en 2 juledag, får jeg kigget årets billeder igennem. 
Jeg har sat mig for at finde årets staude i min have.

Det er oplagt klart at det må blive en pæon. Og favoritten er selvfølgelig denne her:
Sonoma Kaleidoscope - vild og lækker!

Her følger lige en serie:


Her er hele pæonen som den så ud den 12 juni, hvor den første blomstring er i fuld gang.

"Sonoma Kaleidoscope" er fra 2002, frembragt af Irene Tolomeo. 
Hun kaldte de aller fleste af sine pæoner noget med Sonoma - efter der hvor hun boede i Californien - Hun døde som 86 årig i 2011 og hendes spændende pæoner fås ind imellem i handelen - denne Sonoma Kaleidoscope er ikke så kendt endnu.

Men se lige den senere blomstring fra de sekundære knopper:
Endnu vildere - man kunne tro det var en helt anden plante!

Mit eksemplar blev plantet i efteråret 2012 og det er først nu i 2015 at jeg ser den så sprudlende, den lever virkelig op til sit navn!
Den ser helt anderledes ud end på de ret kedelige billeder man ser hos forhandlere:

Miely
Tetzlaff (min leverandør)
Pionhemmet (Finsk og paradoksalt nok den billigste! Hov bruger Tetzlaffs billede?!)
PeonyMax (Fra Polen)

Det er en markant forskel, som nok skal forklares med at forhandlerne graver alle deres pæoner op hvert efterår, de bliver så delt og genplantet - ja altså dem der ikke sælges!

Så forhandlerne selv ser ikke de mere etablerede planter - synd for dem, og spændende overraskelser til os andre:
Sonoma Kaleidoscope er på en måde en endestation: Den er steril, laver ikke frø, udvikler slet ikke frøkapslerne, måske dens pollen kan befrugte en anden pæon, men selv vil den ikke sætte frø. 

Men jeg satser alligevel på at få en slags afkom, disse hybridpæoner "sporter" temmelig meget, så når jeg en dag skal dele den, kan det være at nogle af de nye bliver anderledes!

Adelman peony gardens har en der allerede ser temmelig sportet ud.

På en anden hybrid pæon kan man se hvad jeg mener:
Det er blomster fra samme "noname" pæon, og et par af stænglerne på den ene side fik blomster med denne anderledes sartgule kulør. 

Det var så "årets staude", hos mig, i 2015, hvad har været favoritten i din have?


jeg overvejer stadig om jeg skal udnævne "årets rose". Mange af mine roser står stadig med grønne friske knopper, sæsonen er slet ikke slut for dem...


Og udenfor regner det: 7mm er der kommet foreløbigt, til gengæld lover de nu let nattefrost i starten af næste år. Måske vi alligevel får lidt vinter, denne vinter?


20 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Utrolig lekker peon! Spennende fargenyanser på den. Veldig fin den "no name" også med de lysegule innimellom.
    Jeg tror nok at trepeonene i hagen er kandidater hos meg også til årets staude. De varer veldig kort, men du verden så flotte de er mens de blomstrer :)
    Frøene fra deg står i kjøleskapet, og jeg håper at de vil spire en gang :)
    Her er det -5, men klart og pent vær.

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja træpæonerne har en helt speciel lækker kvalitet!
      Spændende hvordan det går med frøene.

      Og her regner det fortsat 18mm indtil nu...

      Ha en dejlig vinterdag!

      Slet
  2. Hej Karsten,
    Flot pæon - elegant på en skødesløs og raffineret måde! Spændende at følge dens udvikling :-)
    Hilsen Henrik Havehjerne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik

      Ja, og så har den jo udviklet sig år for år - spændende hvis den får tertiære knopper...

      Ha en dejlig juledag!

      Slet
  3. Nydelig pion og absolutt en verdig kandidat til årets staude :-)
    I Valdreshagen har jeg utropt astilbe til årets staude, den har overbevist stort i sommer som selskapsplante til rosene.
    Gleder meg til å se om du velger å utnevne årets rose ;-)
    Ha en fortsatt fin jul!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Astilbe er en superspændende planteslægt - meget undervurderet så super godt valg!

      Jeg har ikke rigtig fundet ud af om jeg overhovedet kan udnævne en årets rose i år, vi får se:)

      Ha en dejlig jul du med!

      Slet
  4. Den peonen var nydelig! Her i Bergen har vi hatt nydelig sol i dag og minusgrader. Det varer vel ikke lenge før regnet tar over igjen! Ha en fin kveld! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Måske går regnen syd om Bergen denne gang? Her har det regnet hele dagen, håber på lidt sol imorgen...?

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Sol och varmt hos oss, men löfte om ett riktigt snöoväder. Pionen är fantastiskt fin med en vacker färg.
    Förstår att den blir favoriten.
    Ha en fortsatt fin helg!
    Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Här regnar det, och det har det gjort nu i 30 timmar - 52mm.....
      då är det bra med sommarens favoriter!

      Ha en fortsatt fin helg du med!

      Slet
  6. Ja, nu venter jeg spændt på årets rose :) I mellomtiden var dette et nydelig og informativt innlegg. En spesiell og sjelden peon, som var bare helt lækker! Fortsatt god jul.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ingvill

      Nu må vi se:)
      Der er jo god tid til at blogge, når det regner hele dagen. Og så fik jeg også kigget lidt billder:)

      Fortsat god jul til dig og dine!

      Slet
  7. Hov - jeg har vist holdt for lang juleferie og er kommet langt bagefter.
    Det er da en fantastisk pæon, flotte billeder du har taget af den.
    God nat

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Lisbeth

      Det er dig vel undt!
      Og ja, et synes jeg jo:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Hej Carsten
    Det var en flot og i udspring meget varierende pæon. Jeg er ikke helt blevet "fanget" af pæoner - jeg synes de er lidt svære for mig at få i trivsel og de få blomster der kommer er altid når jeg ikke er tilstede i sommerhushaven.
    Dit indslag inspirerer mig til at se i mit billedarkiv for at finde den staude jeg synes var den bedste oplevelse i Irishaven dette år - det bliver nok svært at vælge, men det er en dejlig og passende aktivitet på en jule/nytårs fridag.
    Tak for hyggelig "blog-snak" i denne sæson - jeg glæder mig til den nye havesæson.
    Hilsner fra Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit

      med pæoner er det afgørende om de rødder man sætter er af ok kvalitet, og helst ikke podede. Blomstrinperioden bliver væsentlig længere når pæonen vokser til, og den får først sekundære og siden tertiære knopper - op til 1½ måned havde jeg i år:)
      Spændende hvad du vælger som året staude:)
      Selv tak - Vi har meget at se frem til!

      Ha en dejlig dag.

      Slet
  9. Lekker blomst! Ønsker deg et riktig godt nytt år! Her er det storm, så det blir innefeiring på oss.
    Ha det fint:-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja, det har været en måned med meget storm, godt at sidde trygt og varmt inde:)

      Et godt nytår til dig med!

      Slet
  10. Hej Karsten,
    Hvor er den flot. Forstår da godt dit valg. Godt Nytår herfra og en masse Barrolo/havedage venter vel til os livsnydere i 2016.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja det blev Barolo igår! Og må 2016 give glade havedage til os alle!

      Godt nytår til dig med

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...