onsdag den 23. maj 2018

Uventet




I en af disse varme pinsedage sad en kammerat og jeg, og fik os hver en IPA. Da jeg så billen, liljebillen. Glemt var den gode mosaic-humle og jagtinstinket tog over. Jeg vippede toppen af Fritillariaen ud over min hånd, og billen landede der, og det var vel det?

Men nej, lidt efter siger min kammerat "du har da vist glemt en".

Og ja det kan man godt sige, 4 potentielle:
Det er gængs viden i alle bøgerne at Liljebillen -Lilioceris lilii- i det tidlige forår kan æde på Fritillaria. Men også at al æglægning og larvestadiet foregår på de egentlige liljer.

Jeg har tidligere set æg og larver på Fritillaria camschatcensis, den bliver ofte anset som at halvvejs være en lilje.

Men nu Fritillaria meleagris. netop den art Linné opkaldte og definerede selve slægten ud fra?

Og se lige her:
Jeg har tidligere i år på en blog set billeder af æg på meleagris, hvilken var det nu?

Nu kan vi føje til at billens nyklækkede larve også æder på planten.

Da jeg tjekker i andre haver ser jeg det samme: masser af æg på Fritillaria meleagris.

Og ekstra besynderligt er det når der er masser af liljer under en meter fra dette her.

Jeg lader en synlig stribe æg sidde, jeg vil se hvad der sker!

Det foregår midt i alt dette:
Stenbedets sene Tulipa sprengeri i forgrunden og de afblomstrede T. whittallii og F. meleagris bagved.

Midt i det hele ser jeg også denne:
Troede først det var en Allium, men det er en Tulipa. Og en der tydeligvis er senere end sprengeri?

Den åbnede sig lidt i aftes: 
Jeg må have kigget i mine optegnelser, hvad jeg har fået fra Juris Egle, det må være en af dem!

Ja, fandt den! Tulipa agenensis f. aximensis "JR" 
Sjovt den i år er senere end spregeri.

Mine Oxalis blomstrer også

Kender du denne:
De lidt krusede blade og tilsyneladende en dobbelt blomst?

Nå nu går det straks nordpå igen, jeg har en have der trænger til at blive vandet!




24 kommentarer:

  1. Umiddelbart ville jeg have gættet på, at tulipanen er en sprengeri. Vores står på samme måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja ikke? Det var også min første indskydelse. Denne er meget mindre end min sprengeri.

      Ha en dejlig onsdag

      Slet
  2. Hej Karsten

    De liljebillene er bare så ekle! De har sikkert en funksjon i naturen de også, men de kunne jeg godt ha klart meg foruten...

    Nydelige tulipaner! Formen på de er veldig fin. Jeg liker de bedre enn "vanlige" tulipaner.

    Flott oxalis også. De har jeg aldri hatt. Spennende med doble blomster ;)

    Ha en deilig dag


    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Deres funktion i naturen er vel at overleve og føre slægten videre, jeg tror ikke de er vigtige for andre dyr...
      Ja ikke - de små er så fine:)
      Oxalis er super - vinteren har været hård ved mine, men lidt er der da kommet op.

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
  3. Hei Karsten

    Mine Fritillariaer har fått gjennomgå nå i vår av liljebillen. Samt krølliljene. Plukker vekk eggene, det er lettereen å fange billene.

    Oxalis fikk jeg av Rantenhagen i fjor, samt at jeg kjøpte en annen sort. Men nå finnes den på mange hagesentrer her, og veldig dyre.
    Og tenk en dobbeltblomst også da!

    Villtulipanene er finere enn de vanlige, syns jeg:) Flott farge!

    Ha en fortsatt fin uke:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      ja billerne er det super at få væk, før de lægger æg!
      Ja den dobbelte blomst undrede mig - og så lader den til at blomstre over mange dage.
      De vilde tulipaner er bare de lækreste!

      En dejlig uge til dig med!

      Slet
  4. Hej Karsten!
    Det gäller att titta noggrant för att se de små. Det har varit många liljebaggar i år på mina liljor. Hoppas jag fått tag på dem alla. Vacker färg och form på tulpanen. Hoppas din trädgård i norr har klarat sig fint, trots värmen.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det är bäst att få tag på baggarne för där kommer ägg!
      Jag hoppas det bästa där var ett stort regn i lördags.

      Ha en trevlig vecka

      Slet
  5. Ja, vi ser nok litt forskjellig på disse små krypene, mens du lar lusene være til fuglene, vasker jeg dem bort:-)
    Underlig at liljebillene kun legger egg på Fritallaria meleagris, her legger de egg på de fleste.
    En særdeles vakker tulipan.
    God tur til hagen i nord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Lus er supermad til fugleungerne:)
      Ja. jeg har set billerne på martagonliljer i år også - men kun æg på meleagris...?

      Tak er på vej:)

      Slet
  6. Hej Karsten!

    Jag är inte säker på att jag förstod inlägget om liljebaggen korrekt men det du visar ser ut som ägg. Har aldrig sett dessa ägg utan jag hittar en äcklig sörja på liljor och kungsängsliljor på bladens undersida och där finns alltid en larv. Den kaläter snabbt ett blad, värre än själva liljebaggen.


    Oxalis ser ut som en krusoxalis (O. laciniata) på bladen men blomman ser ju helt annorlunda ut än den jag visade igår. Dubbla blommor på Oxalis har jag aldrig sett, spännande!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Det man tidigare sakt är att baggarne lever på Fritillaria tidigt på våren före där kommer liljor. Men att deras larver bara lever på liljor. det låter till inte att stämma (längre?).
      Sverige har en gammal tradition med många kungsängsliljor, kanske baggarne har tillpassad sig detta

      Ja, det skulle jag ockå gissa på, men jag hittar inga laciniata med den blomman jag har?
      Kul med den "dubbla" blomma - den blommade också över flera dagar!

      Ha en trevlig vecka

      Slet
  7. Hej Karsten
    Jeg må vist have tjekket mine fritillaria for larver. Oxalis er fin, dem har jeg ikke.
    God tur

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, for biller, æg og larver.
      Oxalis er fin ja, måske lidt frost sarte?

      Tak!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Liljebiller er kønne, men planterne bliver så grimme, uanset hvad de sidder på. De har måske ændret favoritmad.
    Det er vist en typisk Karsten: at lade nogle blive siddene og se, hvad der sker :-) Herlig tilgang. Så venlig er jeg ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det er en advarselsfarve, maser du en bille med fingrene og kommer til at røre ved et øje eller munden - så har man lært lektien.
      Ja måske? Der er jo kun en måde at finde ud af det på:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  9. Hei Karsten.
    Nydelig tulipan. Hva skal en gjøre med disse billene? Jo, jeg leste en plass at en skulle bruke maurkverke. Pulver som en bruker for å fjerne maur. Jeg har prøvd det her og det hjelper. Ha en fin dag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Jeg fjerner billerne og maser dem mellem 2 sten, det er nok det mest effektive, har netop taget en 3 ude i haven nu:)
      Imorgen går jeg flere runder - de skal bort!

      Ha en dejlig dag du med!

      Slet
  10. Huff for disse liljebillene. De er vakre som få, men de etterlater seg planter som ikke er like vakre. Her har jeg masser av dem på både Kungsängsliljor og Krolliljor.
    Din Oxalis var jo både spennende og vakker, og det samme må jo sies om tulipanknoppen. Hvilken lekker farge den ser ut til å få!
    God tur nordpå!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Nora

      Her var der larver på en lilje - bare en 2mm lange - bort med skidtet! jeg må gå flere runder de næste dage!
      Oxalis er en super spændende slægt.
      Tulipanen bliver rent rød senere tror jeg...

      Tak

      Og ha en dejlig aften

      Slet
  11. Ugh! Kan ikke huske å ha sett egg på F. meleagris, men billene, ja (og da legger de vel egg om de er raskere enn jeg knuser dem...).
    Heldigvis er det mer spennende ting i hagen enn skadedyr. Og kaldt er det ikke!
    Ha en fin kveld!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      Nej de 28 grader idag er ikke koldt på nogen måde - ville have foretrukket et par grader lavere:)
      Heroppe fik jeg 4 biller idag og samme antal igår - de kommer flyvende fra dalen...

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  12. Hei Karsten!
    Jeg har heldigvis funnet få i år. Ser over og deler dem i to. Det er rart å se hvordan de faller ned hvis det kommer en skygge over dem. Begynte for et par dager siden å se etter egg. Med denne varmen bør jeg nok gjøre det oftere.
    God kveld! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Det er meget forskelligt tror jeg - noget rappoterer om mange biller.
      Godt når der er en hånd under billerne når de falder:)
      Ja varmen gør dem super aktive!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...