torsdag den 26. april 2018

Lille status




Nu går det snart atter nordpå. På falderebet har jeg lavet en lille status.
Min første Epimedium er sprunget ud, det er selvfølgelig Epimedium x warleyense 'Orangekonigin'.

Også de første traditionelle tulipaner er på vej
En flot gul sag, ja sådan bliver det jo let, når de forædlede Darwinhybrider falder tilbage til deres diploide ophav: Tulipa x gesneriana. Der er frit valg mellen rødt og gult!

Egentlig foretrækker jeg de "botaniske":
Dette er nok tulipa whittallii - noget af en favorit her!

Og nu et lille Trillium forløb:
 Der er 2 dage mellem hvert af de 3 billeder.
 På vej!
Næsten helt udsprunget.
Det er Trillium kurabayashii - stabil og flot her i haven.

Så er der flere der har spurgt lidt til det med kaffe?
Og ja, det virker!

Her ses det i brug omkring en Hosta
Jeg så de små angrebne skud, kaffen sikrer at de har en chance for ligesom at vokse igennem og få en styrke og størrelse der kan klare de små snegleunger. Oppe i min temafane finder du mere om alt dette.

Så er der mine Podophyllum: 
Podophyllum versipelle skyder flot. Det ser ud til at den får en del frugter i år!
Lækker forårsgrøn kulør. 

Så er næste model, et noget andet bekendtskab:
Podophyllum hexandrum hed den engang, men den har nu fået sin helt egen slægt og hedder nu Sinopodophyllum hexandrum.
Jeg er glad for at de varme dage har sat gang i den. Den ser uskadt ud og jeg håber på flot vækst i år!

Så går det nordpå igen, det er snart mange måneder siden. Jeg er spændt på hvordan det hele har klaret sig denne totalt lange og snerige vinter, og ja, om netop hvormeget sne der ligger endnu?







33 kommentarer:

  1. Hej Karsten!
    Oj så mycket som händer hos dig. Den översta bilden på din Epimedium är fantastisk. Och din vackra Trillium. Trots problem med rådjur så prövade jag i höstas att sätta ett antal botaniska tulpaner av sorten, 'Alba Coerulea Oculata' och väntar med spänning om dom ska få komma upp och blomma eller om dom glupska djuren tänker äta upp dom.

    Ha en bra dag!
    /Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita

      Kul att du försöker dig med "den blå tulpan":)
      Jag har försökt mig med flera Trillium, denna har jag tydligen tur med!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  2. Du har mange specielle planter:) Jeg har også den røde trillium, men kendte ikke navnet, så det vil jeg skrive ned:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne

      Morsomt hvis du har T. kurabayashii, den er ikke så udbredt. En anden kandidat kunne være Trillium recurvatum eller Trillium chloropetalum.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Hej Karsten

    Utrolig vakker Epimedium! De er så yndige og lekre med sine luftige små blomster :)
    Epimedium kan ikke roses nok. Det er en fantastisk plante.

    Vakre tulipaner også. De er jo så fine. Jeg tør ikke plante mange av de her pga.rådyrene. Jeg vil ikke at de skal tro at det er en "salatbar" her for de ;)

    Jeg gjetter på at det er mye snø igjen hos deg i Sverige, for her ligger det fortsatt snø igjen. Temperaturen der er veldig lik som her, så jeg tror jeg har rett. Men det gjenstår å se ;)

    Ha en deilig dag, og god tur til Sverige!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Epimedium er trods sit sarte udseende super robust når den er etableret.

      Når rådyrene først har fået smag for tulipaner så er det ikke nemt nej!

      Det regnede igår deroppe, det kan godt have taget meget, det er lidt spændende!

      Tak, og ha en dejlig dag du med!

      Slet
  4. Hej Karsten!

    Mycket fint där! Kul med Trillium, har sett några dyka upp här också men inte haft tid för en riktig inspektion ännu. Spännande att se hur det ut i den svenska trädgården, kanske har det gått riktigt bra med det enorma snötäcket som varit.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Det som ligger i marken har nog haft det fantastiskt, buskar och träd kanske har blit lite tillplattede?
      Men jag är optimist:)

      Ha en trevlig dag

      Slet
  5. Hej Karsten
    Du har mange spændende planter nu, din trillium ser meget robust ud, anderledes end mine.
    Det bliver spændende at se, hvordan det går nordpå.
    Rigtig god tur - jeg havde nok på fornemmelsen, at det blev nu omkring 1. maj :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      .
      Ja, er selv overrasket over de kraftige stilke, 7-8mm i diameter.

      Det regner deroppe har jeg netop fået at vide:)

      Tak - og ha en dejlig dag

      Slet
    2. Jeg synes også, at bladene ser kraftigere ud.

      Slet
    3. Det har taget nogen år før de nu viser sig sådan her. ny håber jeg at de vil brede sig noget mere.

      Slet
  6. Hej Karsten!
    Så fin Epidemium, med passande namn, en ståtlig växt, och färgen på din Trillium är mycket vacker. Många spännande växter. Hoppas du får en trevlig resa och vistelse i din nordliga trädgård.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Tack!
      Jag är framme nu - allt gick väl!

      Ha en trevlig helg du med

      Slet
  7. Hei Karsten.
    Det finnes masse sjeldne planter i din hage. Trilliumen er helt nydelig. Tulipanene begynner å komme også her. Selv om vi har det kaldt. God tur til Sverige. Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja, tror ikke du ligger langt efter. Og en hel del før det hele heroppe!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  8. Der er da rigtigt gang i foråret hos dig også - hvor er det nogle fine planter du viser. Jeg er også helt vild med din Trillium, flot farve:)
    Ja det bliver spændende at se på forholdene i S - bare du ikke har en masse skader ligesom Marit.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja varmen satte gang i det hele.
      DEnne aparte vinter har bestemt sat sine spor heroppe, men det forventede jeg jo:)

      Ha en dejlig weekend du med

      Slet
  9. Jeg kan godt forstå, du er spændt på at komme til Sverige og se, om du kan finde foråret deroppe. Det er ellers en have med mange spændende blomster, du rejser fra. Dine trillium står vel nok flotte.
    God tur!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Det med at rejse fra det spændende er jo et vilkår:) Foråret er bestemt ankommet men her er sne i pletter og det var let frost i nat.
      De Trillium er meget vellykkede i år!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  10. Super at dit Kaffe fif virker :o) de små spæde skud ser ud til at klare sig :o)
    God tur ti det svenske, det bliver spændende at se hvordan der ser ud deroppe.

    God Ferie :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja ikke?
      Tak - jeg satte jo meget nyt sidste år - så er spændt selv!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  11. Kære Karsten
    Min OrangeKönigin sprang ud i sidste uge, men vi nåede stort set kun at se blomsterne i et par timer, så var de dækket af blade. Aldrig er det gået så hurtigt. Det var dagene med 20 grader, der gjorde det. Du er heldig, hvis dine får en lidt længere periode.
    Super med kaffen...
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg havde som forsøg klippet de fleste af denms blade væk, hos mig er de nye først påvej nu.
      DE over 20grader gav os en fantastisk start!
      Ja kaffe er godt - og nogen drikker det også:)

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  12. Så är det... ..det händer mycket och fort :) P versipilles sådde jag förra året men krukan är försvunnen en annan såld som P emodi hittar jag och den har grott men inte den jag helst ville ha :) Har inte hört tidigare att tulpaner går tillbaka som i blir gula eller röda. Däremot märker jag att moderna hybrider inte alltid orkar så många säsonger innan de försvinner helt. T kurabayshi är läcker :) Hoppas fröna gror nästa vår som jag sått.

    Ha det så bra i Värmland! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Moderna tulpaner verkar bara ha ett år som det de lovar på påsen:)
      Ja kul med dina frön!
      Tack!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  13. Hei Karsten! Lekker bispelue du har i blomst. Har har også den første åpnet seg nå :-)) Yndig og lekre planter. Også når det gjelder trillium følges vi av. Nå skal det ikke mye solskinn til før alle står i blomst :-)) Men når det gjelder fotblad ligger vi litt etter. Ønsker deg en deilig helg! I Sverige?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Bispehuer -Epimedium- er en fantastoisk spændende slægt!
      Ja du viste også spændende Trillium.
      Mine fodblad er også usædvanligt tidlige i år - tror det er ekstremvarmen vi havde!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  14. Ja nu kommer det fort. Våren har bråttom, för den har väntat länge nu. Ska prova med kaffe här också. Om det fungerar är det ju fantastiskt.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Kaffe är fantastiskt!
      Här uppe har våren knappt börjat, tibasten blommar och blåsippor kommer nu!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  15. Din Trillium ser skikkelig fin ut. Vi har tre som har klart seg bra, og stadig blir flere, en som sturer og en som har gitt opp. Tror det er vel vått der.
    Ha en riktig fin tur til Sverige:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Er kommet vel op:)
      Godt nåt de lidt vanskelligere planter trives og bliver flere!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  16. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...