mandag den 12. marts 2018

Mindelser om 2013



Har du have, og går lidt op i det. Så tror jeg du kan huske vinteren og foråret 2013.

Ja, vinteren fortsatte ind i marts, og en 3 uger inde kom der snestorm, og jeg husker der kom nyis ude til havs. Og hvordan sneen lå i klatter ind i april.

Jeg synes året i år minder om 2013.

Så jeg er glad for at der ikke sker det store i haven. Enkelte blomster viser sig dog: 
Ja, den kan minde betænkeligt meget om en Helleborus orientalis? Men ja jo, det er oprindeligt fra et plantemarked og angiveligt en frøplante af Helleborus lividus subsp. corsicus, men den sjældne fra Sardinien... Ja det er ret indviklet, de sardinske skulle så åbenbart have denne farve?

Ja hvad skal man tro?

Pæonerne er ligesom stoppet lidt op.
De brugte frøkapsler bliver hængede på Paeonia delavayi.

Og i parken kommer der nye ænder:
Jeg har altid været fascineret af den livlige troldand -Aythya fuligula-, der her bliver kurtiseret af en skeand? -Anas clypeata-.

Ved de noget om hvordan vejret bliver?

DMI spår dagfrost og 13m/s på lørdag...
Det bliver hårdt! Og uden nogen sne til de fremspirende planter

I vore nordlige nabolande er man mere vant til det. 

Jeg har moret mig, med at følge lidt med i, hvad der sker ved mit hus i Sverige, og alt ligger trygt og godt under en meters sne. Og der kommer mere:
Billedet er fra et webcam ved et nærliggende skisportssted, her er pistemaskinen ude og preparere løjperne, så det bliver fint til morgendagen.

Det kunne have været regn og slud fra vest, men istedet går det rigtig godt i år og mon ikke de får en jubel-påske deroppe, med rekordomsætning og arbejde til mange lokale?

Så 2013? 

Det bliver næppe en kopi!

Hvis vi mod at få lidt kulde nu, kan slippe for at få den senere. Så er det egentlig ok.

Der er lidt stille i haveblogverdenen, men mon ikke det brager løs snart?

Og vejret, det er der jo ikke så meget at gøre ved - og stormen på lørdag ser hård ud! Mon der skal provianteres?





32 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja vi må så vidt muligt nyde haven i disse dage, for det ser ikke ud til at blive udevejr i weekenden. Men du har ret hellere kulden nu end i april. Mine træpæoner er alle godt på vej, det kan måske gå hen og blive trist. Jeg har lige klippet frøkapslerne af i dag, jeg håber ikke det gjorde noget for planternes holdbarhed.
    Jeg synes, at mange af de helleborus ligner hinanden.
    Ja der er stille i haveblogverdenen, så er det godt, vi er nogle, der holder gang i den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det har du ret i - tror onsdagen skal blive god?
      Træpæoner er robuste, de klarer det mest underlige vejr, hvis de er på egen rod!
      Ja Helleborus er jo en slægt, og især blomsten er jo ret ens opbygget.

      Der er plads til alle - dem der skriver mens det sker, og de der sparer op og skriver ind imellem ja, Her er rigtig højt til loftet!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Hej Karsten

    Ja, det er ikke godt å si hvordan det blir fremover. De melder den samme kulden her, men da i form av -14 på lørdag. En sånn kulde får dere neppe? ;)

    Lekker helleborus! Alle mine orientalis døde i fjor i barfrosten, og jeg kan bare håpe på at roten langt nede i bakken har overlevd.

    Jeg tror at dere slipper unna en ny 2013 sesong, for det har jo ikke vært så kaldt hos dere tidligere i vinter? Vi får bare krysse fingrene og håpe på det beste.

    Stille i bloggverden ja, men vi her i nord har kun arkivene å kikke i hvis en skal se noen blomster hvis en da ikke bor i Bergen ;)

    Jeg er så trett av denne vinteren at jeg mangler ord. Men den er ikke unik, for i 2006 var det 117 cm med snø her. Det ble vår her da også, og det ble en fryktelig tørr sommer etterpå. Vi får ta været det som det kommer,for vi får ikke gjort noe med det ;)

    Flotte bilder av endene!

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Havet omkring os er anderledes varmt, der kommer ikke nogen nyis nu!

      Ja det er netop den barfrost jeg kan frygte i de dage nu, med storm og hårde minus grader så går frosten dybt!

      Hernede sker der heller ikke meget. Men pludselig får vi eksplosionen, alle skriver og vi kan dårligt følge med - det bliver fantastiskt!

      Jeg tror også 2013 blev tør, jeg kan huske jeg måtte vande i september!

      Men vinteren nu ja - kan godt forstå den er trist for dig - vi må vente til at solen får magt og de kolde vinde fra putin får mindre at skulle have sagt:)

      Det ser vi frem til!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  3. Hei Karsten!
    Hadde jeg kunnet det, hadde jeg gravd meg ned til bedre tider. Det er bortkasta energi å tenke sånn, jeg vet det.
    Men det er akkurat sånn jeg føler det, at verdifulle vårdager blir tatt av vinteren. Noe vi ikke får gjort noe med, dessverre.
    God natt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Ja det er jo det! - Når vi har prøvet år hvor alting bare kører, hvor vejret er med os. Så er det ekstra irriterende når vinteren bliver så lang som i år.
      Der kommer gode dage i månederne fremover, dem vil vi værdsætte!

      Ha en dejlig uge

      Slet
  4. Jeg har lige tjekket mine billeder fra marts 2013. Der var sne, men jeg husker ikke kulden. I april var der ingen sne. Jeg kan se, at jeg var i haven den 11.
    I år lover de dagsfrost fra på fredag. Jeg orker ikke en omgang barfrost mere, men vi bliver ikke spurgt. Mine helleborus er netop ved at rejse sig fra de frostdøde i disse dage. Nu kan de få et gok mere - sammen med de andre forårsfriske.
    Troldænder er så sjove at se på - de må fryse om fusserne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det har du nok ret i, 2013 var nok med sne nu i marts men den kulde ugen vil bringe kan jeg egentlig ikke huske.
      Ja det har været noget af en rutjebanetur" Imponerende så godt planterne klarer det.
      Ja uha de er nok bygget til det, ænderne. men jeg ville ikke synes om det:)

      Ha en dejlig uge

      Slet
  5. Hej Karsten, ja husker også en kold 2013. Fin Helleborus og farven er da fin, Utroligt som vejret skifter. Må vi få lidt sol til påsken☺️

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      ja 13 er nok det seneste forår jeg kan huske. Sol ville være dejligt og det får jo stadig større magt:)

      Ha en dejlig uge

      Slet
  6. Hej Karsten!

    Våren 2013 glömmer jag inte och inte heller våren 2017 när den sena frosten kom efter en varmperiod. Våren är sen i år och nu kommer kylan tillbaka. Här har vi ett litet snötäcke så hoppas det skyddar. Men jag föredrar en kall period nu och inte i april. Ja, vi får vänta på bättre tider, det går ju ingen nöd på oss trots allt.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Det håller jag med om. Det växter vi har framme nu är tåliga och kommer troligen att klara sig ok!
      Den sena frosten från 17 var däremot inte kul...
      Bra med snö nu:)

      Ha en trevlig dag

      Slet
  7. I år synes jeg faktisk, at DMI har ramt rimeligt godt med prognoserne, så desværre forventer jeg en ny omgang med frostvejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, de har haft godt fat i de mere generelle tendenser.
      Vi må nok se det i øjnene, endnu en tur med kulde fra øst!
      Men forhåbentlig også noget sol.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. uha... jeg har nok set vejrudsigten for de næste par dage :(
    Jeg håber kun på en meget kort frost periode...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim

      Du har jo så meget til spiring - ærgerligt hvis det sættes tilbage!
      Vi håber det bedste

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Hej Karsten!
    En fantastiskt fin Helleborus, mina ligger under snötäcket ännu. Det har regnat, så det kanske försvinner, gatorna är fulla med vatten och is. Den tiden är riktigt tråkig, då är det skönare med kyla.
    Vi får hoppas våren kommer, snart.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Där under snön ligger de gott!
      Ja, det är bättre när vädret kan bestämma sig:)

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  10. Hei Karsten.
    Her ligger Hedlleborus under sneen enda. Det snødde i hele helgen. Er så lut lei, men været kan vi ikke gjøre noe med. Det blir vanskelig å finne noe om å blogge om etterhvert. det er jo ikke moro å bare vise snøbilder. Da blir det å dykke i arkivet. Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Med vores vejrudsigt havde det være godt med sne også her!
      Det kan du have ret i - snebilleder er fine - om vinteren;)
      Jeg synes du klarer det godt med at finde på gode blogtemaer!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  11. Ja, rigtig meget minder om foråret 2013, som var bidende koldt.

    I 2013 blev jeg lockoutet af KL....her i 2018 er jeg blevet lockoutvarslet af Moderniseringsstyrelsen...! Der er lidt for mange ligheder med 2013, synes jeg.

    Nå, men i det mindste pibler det op i haven...det vælger jeg så at glæde mig over, fremfor at brokke mig (alt for meget) over gentagelsen af de politiske svinestreger... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Ja det har du da ret i!
      Situationen idag er en helt anden KL er proff - hende Sophie L - er vist noget af en letvægter!

      Ja haverne er der ingen planer om at røre ved - tror jeg da:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  12. Den som lever får se helt enkelt! Men visst är det väldigt olika år från år. Det kan säkert bli en kort och intensiv vår. Åtminstone för mig som behöver resa både i april och maj. Spännande är det hur som helst.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ja, det tänker jag du har rätt i - synd du inte kan lägga dina resor på vintern;)

      Ha det gott du med!

      Slet
  13. Hei Karsten! Jeg måtte sjekket på egen blogg og også her var det snø som lå i starten av april i 2013. Vi ser vi ligger langt etter med det meste her i hagen selv om snøen nå har smeltet og dagene har blitt mye lengre. Julerosene ligger langt etter skjemaet og jeg er som deg, i grunnen glad for at plantene har vett til å vente litt :-)) Koselig med fugler på bloggen din! Ønsker deg en deilig onsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      ja ikke? 13 var noget værre rod med 14 dages varme feb/marts og så frost og kulde til engang i april.
      Jeg tror i er meget foran resten af norden i år, Alletiders!

      Ha en dejlig aften:)

      Slet
  14. Hei Karsten!
    Jeg håper dette er en reprise på 2013 for da hadde vi en kjempefin sommer :) Tar gjerne en sånn pånytt! Her er det sol på 8 uke uten snøbygerm med passelig med snø og skyer og veldig kaldt. Helt fantastisk!
    Ha ei flott uke!
    Lena

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Lena
      Sommeren 13 var egentlig ganske ok hernede også,
      8 uger med sol - det lyder dejligt, du ligger jo også midt i de højtryk der giver os andre putin vinde;)

      Ha en dejlig uge du med!

      Slet
  15. Hei Karsten!
    Når det gjelder vær glemmer jeg fort, hvis det ikke er spesielle knagger jeg kan henge det på. I slutten av mai 2013 var vi på Chelsea Flower Show. Da var det 7 grader og regn. Det var så kaldt, men vi var så oppslukt at vi merka ikke elendigheten før etterpå. Denne evigvarende vinteren skal jeg glemme fort.
    Jeg ser det er en fordel å ha godt med snø som beskytter, som dere i "syden" ikke har.
    Gleder meg vanvittig til å se snøklokkene igjen.
    Ha en god natt! Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Jeg bruger ofte bloggen til at "huske" og dokumentere. 2013 var det første år hvor jeg virkelig satsede på tidligt blomstrende Iris, tulipaner, og Fritillaria. Vi fik lidt sne og alt klarede sig:) Selvom det kom en 3 uger senere op end året efter.
      I år er der ingen sne i prognoserne...

      Ha en dejlig dag

      Slet
  16. Hej Karsten!
    Nog minns jag våren 2013 alltid. Den var hemsk, men jag tror inte heller att det blir så illa i år. Kommer värmen snart, och håller sig kvar utan bakslag så kan det nog bli riktigt bra. Din småbuskpion ser ledsen ut men den hämtar nog snart upp sig. Viggen är väldigt vacker i sin svartvita dräkt. Det var längesen jag såg den.
    Hoppas lördagens oväder drog förbi utan att skada.

    Önskar fint veckoslut!
    Anna-Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna-Karin

      Flera bloggare kan berätta om skador, själv hadde jag tur:)
      Jag tror vår blir sen i år, men utan mycket frost, sen får vi en kanonsommar!
      Viggen är en ny fågel i Danmark det första häckade par hittade man i 1905.

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...