fredag den 9. februar 2018

Vinterblomstring



Så fik vi alligevel noget der kunner kaldes vinter, 3 dage med dagfrost, lidt småsne og endelig den dejlige sol fra en klar blå himmel.
Her er det elletræet der viser både forrige års kogler og dette års rakler. Der må være pollen i luften, men DMI er ikke begyndt med året pollen tal endnu.

Min Crocus danfordiae hygger sig tilsyneladende upåvirket i sneen i starten af ugen.
Solen får sneen til at fordampe.

Og idag så de lidt brugte ud.
Jeg har endnu ikke set en helt udsprunget, for det gør den vel? - Crocus danfordiae?

Så er min Adonis mere som den plejer:
Jeg er begejstret for flotte tynde linier på de yderste kronblade! Her bøjer den sig for nattens hårde frost. 

For så at rette sig noget i løbet af dagen, sol er godt!
 Og nu idag:
Enkelte stilke har lagt sig helt ned mens andre bare viser sig frem og har sprunget ud.
Det er da fantastiskt!

Adonis amurensis er den eneste Adonis der er i almindelig handel, denne og en fyldt selektion 'Pleniflora' er til at få herhjemme for omkring 100kr. Men der foregår et dedikeret forædlingarbejde især i Japan, og mange af de mest forædlede opnår helt helt andre priser.

En enkelt dansk samler har et helt fantastiskt udvalg.

Selv nøjes jeg med de mere naturlige og har i tilgift fået mig et par andre arter fra slægten, men de blomstrer først meget senere.

Jeg ønsker alle en dejlig weekeng/helg!


35 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    De små adonis ser ut som soler der de står :) 'Pleniflora' kunne jeg godt tenke meg! Jeg har aldri prøvd noen av de,og de sees aldri i salg her. Det er det kanskje en grunn til,for de tåler sikkert ikke klima her antar jeg.

    For et utvalg du viser som finnes av de! De er virkelig flotte. Så fikk du da litt vinter og snø ;)
    Her kan det komme masse på søndag og utover i uken.

    Ha en deilig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      De lyser bare så dejligt op - små sole ja!
      Joda - jeg er meget sikker på at de tåler dit klima, jeg satte 2 i V¨rmland siudste år og regner bestemt med at gense dem i år!

      Denne samler er meget meget dedikeret og bytter med andre dedikerede ellers ville det blive for dyrt, han viser virkelig en formue på sin side!

      Her tror jeg det kommer som slud og regn - vi får se!

      Ha en dejlig helg!

      Slet
  2. Hej Karsten
    Den bøjer sig for frosten ligesom helleborus gør. Den er nu fin, jeg må ind og kigge på dit link.
    Vi må se, hvad næste uge bringer for en slags vejr. TV2 lover snestorm, det behøver vi nu ikke, men frost, sol og blå himmel var godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja det har du da ret i!
      Natten til torsdag siger DMI begynder som snestorm ja, det bliver spændende:)

      Ha en dejlig weekend

      Slet
    2. TV 2 lover snestorm søndag, så de er ikke helt enige :)

      Slet
    3. Mon ikke bare TV2 dramatiserer, det er de ret gode til:)
      DMI siger sne/slud/regn og bagefter storm:)

      Slet
  3. Det er nu dejligt med nogle dage med frost og og sol fra morgen til aften og så fin den Den lille Adonis skinner omkap med solen.

    Rigtig god weekend til dig :))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Det har bare været en stribe flotte og frostklare dage - imponerende at min adonis bare blev ved!

      Ha en dejlig weekend du med

      Slet
  4. Hei Karsten.
    Det har kommet langt i hagen hos deg. Her er bakken steinhard. Ikke tegn til noen vårblomster enda. Ute snør det. uff. God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja det må man sige, vi er en 3 uger tidligere end sidste år.
      De varsler jo meget nedbør i næste uge, mon ikke noget af det kommer som regn hos dig?

      Du må også have en god helg!

      Slet
  5. Hej Karsten!

    Jag vet inte om himlen verkligen är blåare under vintern men på bilder ser det ut så, kanske ett annorlunda ljus och reflektioner från snö är det som gör att himlen ser så intensivt blå ut?

    Och dina blommande Adonis är förtjusande, att se en blomma titta upp genom snön är en sådan kontrast trots att det förekommer ibland. Jag har testat några av de japanska Adonis och de klarar sig bra här i mitt klimat.

    Trevlig söndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Gunilla

      Där är mindre vattenånga i luften på vintern, jag tänker det kunde vara därför?

      Adonis är fantastiska, marken är frusen på natten men tinar på dagarna.

      Ja, jag skulle tro de skulle trivas bra hos Marit med!

      Ha en trevlig helg;)

      Slet
  6. Härliga vårtecken och dessutom gula som solen själv. Igår upplevde jag att snön börjar smälta runt växter och annat. Då värmer solen en del. Men fortfarande har jag säkert 5 cm packad snö kvar. Och adonisen viler i det vita fluffet liksom en del krokusar :)

    Tack för påminnelsen och den danska trädgården. Har inte kikat in där på ett tag.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ja, man märker verkligen att solen har fått mer makt nu!
      Men än är vintern inte över - kanske det är bäst för dina växter att stanna under snön ett tag till?

      Mycket att se där!

      En fin helg till dig med!

      Slet
  7. Skønne dage med rigelig sol, og så din egen lille private sol i sneen... dejlige billeder!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej UUlla

      Ja ikke?
      Man er da heldig!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  8. Flot adonis! Vores synes, efteråret og vinteren har været for vådt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det var da ærgerligt, men står lidt højt mellem stenene, sådan lidt spaltebedsagtigt egentligt - uden at det har været tanken.

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  9. Dejlige billeder af din adonis- med de fine striber :-) Forårsglad trods kulde.
    Kommer de generelt tidligere end erantis?
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Lækre fine striber ja:)
      Nja, det er jeg ikke så sikker på, jeg har kun 2 vintre med denne så... Synes nu også Eranthis er langt fremme mange steder!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  10. Elletræerne er så smukke, når de står med rakler og kogler. Jeg kan nu også godt lide bladene.
    Dine adonis er noget af det guleste gule. Sjovt nok elsker jeg gule blomster om foråret, om sommeren har jeg et lidt anstrengt forhold til farven.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Ja i solen så det bare så godt ud!
      Foråret kalder på det enklere, det tydeligere, senere får elegancen større muligheder!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  11. Hej Karsten!
    Helt fantastiskt med något som blommar. Crocus redan, och din Adonis är som små solar i snön. Här har vi fortfarande ett snötäcke på några decimeter. Crocus kanske jag får se om en månad eller lite mer. Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Adonis släktet tror jag kommer bli en av de stora vårblommor i trädgården.
      Här lovar de snö idag - vi får se!

      Ha en trevlig söndag

      Slet
  12. Hei Karsten. Adonis var ukjent for meg, jeg må virkelig undersøke om de er i handelen her. Her kommer det snø og regn vekselvis, så det blir verken vintereller vår. Løkblomstene vokser likevel fra dag til dag, så det går utvilsomt mot vår. Nå skal jeg snart ut og sjekke om våririsen er på vei opp. Ha en fin søndag. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      De burde være til at få i Norge!
      Men husk godt dræn:)
      Her har vi også en dum mellemting - men de lover varme igen fra næste tirsdag - vi får se...

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  13. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  14. Hej Karsten
    Jeg er vild med Den Adonis og kan mærke jeg har lyst til en selv, så det må jeg finde en dag. Mine krokus er slet ikke så langt fremme, men jeg har lagt mærke til tingene kommer senere i min nye have, det må jeg så vende mig til.
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Hvis du ikke handler på nettet så er det nok et plantemarked hvor du kan være heldig at finde den.
      Min Crocus er jo en speciel tidlig art, jeg har andre der kun lige er kommet op.

      Ha en dejlig ny uuge

      Slet
  15. Ja lidt vinter fik vi da og jeg håber det er det eneste, for min skyld må det meget gerne blive forår nu, men det er jo nok for meget at forlange :-)
    Det er helt fantastisk, at se hvordan de tidlige forårsblomster er tilpasset forholdene. Når vejret er mildt og solen skinner, åbner de op og kigger frem, men hvis der kommer frost og sne pakker de bare sammen og venter på bedre tider.
    Flot Adonis, min er kun lige fremme og viser slet ikke farve endnu, men jeg bor jo også mod nord. De 2 jeg har er faktisk købt hos Kalle K, ud over mange fine planter har han også en rigtig dejlig have som virkelig er et besøg værd.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene

      Det var hård frost enkelte nætter, der var det lidt sværere. Men i sne står de lunt og godt!
      Ja, der er forskelligt klima her i lille DK - mit grosted skråner også let mod syd, det hjælper!

      Kalle K er bestemt et besøg værd:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  16. Hei Karsten

    Det er da fantastisk med Adonisen din! Og for en herlig gulfarge, og i februar! Det går mot vår ja.

    Ha en fin ny uke:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja den signalerer vår og sol!
      Og det passer jo godt med de prognoser vi får:)

      Ha en dejlig ny uge du med!

      Slet
  17. Hej Karsten!
    Jag ser att du fortfarande får vänta på att din C. danfordiae ska öppna sig helt. Gissar att den kom av sig när det kom snö men förhoppningsvis har den kanske slagit ut nu.
    Ser dock att Adonisen slagit ut. Den är fantastiskt fin. Förstår att de är åtråvärda och en del av dem ruskigt dyra.

    Önskar dig en fin vecka!
    Anna-Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna-Karin

      Ja, den har inte öpnat sig än, jag vet inte riktigt varför... Kanske vädret ja...?
      Denna vanliga Adonis amurensis kostar bara en 2-3€ nere i Europa, man får verkligen betala för de speciella!

      Ha en trevlig kväll:)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...