lørdag den 2. december 2017

Hyggeweekend




Så blev det december. En nedtælling til julen, med adventskranse og kravlenisser. Det hører sig til og er jo bestemt ret hyggeligt. 

Selv bruger jeg disse dage til at begynde at kigge på årets frøhøst.

Og det er ikke imponerende.

Lad os alligevel se på noget nyt:
De 2 frøkapsler er Kirengeshoma koreana, du kender nok dens fætter "Månestråle" -Kirengeshoma palmata. Men her er det altså dens koreanske slægtning jeg var jeg så heldig at få lidt frø fra, frøet er åbenbart en lille fin vinget nød. 

Så er der det store frø, det er angiveligt en ren gul Paeonia delavayi, men da den ikke har nogen tendens til udløbere og alle skud kommer fra samme udgangspunkt. Er jeg tilbøjelig til at tro det er den nærtbeslægtede: Paeonia ludlowii. 
Her ser du dens flotte store frøstande, hvoraf mange desværre rådnede. Jeg fik aldrig billeder af den i blomst -jeg var i Sverige- det må blive næste år!

Du får også lige Kirengeshoma koreana
Hele slægten Kirengeshoma består af de 2 nævnte arter. 

Jeg tror det er en, vi kommer til at se meget i haverne fremover, der findes allerede kultivarer der ikke er gule: Hvidt med et rosa skær har jeg set. Og mon ikke andre kulører er på vej?

Selv nøjes jeg foreløbigt med frø af denne gule sag!

Og alletiders at der er 2 nye frø!

Jeg må ellers allerede nu sige at det har været et rigtig sølle frøår.

Super at der dog alligevel er lidt lys i mørket!

Jeg ønsker alle en dejlig weekend/helg.



12 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja det var ikke mange frø, du har fundet, håber så til gengæld at de vil spire.
    Kirengeshoma koreana er flot og lidt anderledes end den palmata, som jeg ikke har det store held med.
    Ærgerligt at du ikke fik foto af din pæon, men man kan jo ikke være to steder på samme tid.
    God søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nej, det har ikke været et godt år for frøhøsten, ja vi må håbe på en god spiring.
      Engang var de 2 Kirengeshoma samme art - men nu er de adskilte.
      Det er jo prisen for at have 2 steder ja!

      Ha en dejlig søndag du med

      Slet
  2. Hej Karsten

    Ja, plutselig var det desember. Utrolig hvor hurtig tiden går!

    Nei, det ble ikke mye frø som ble modent i sommer. Vi hadde så kald vår, at veksten kom så sent i gang. Da blir det lite modne frø.
    Kirengshoma koreana har jeg ikke hatt, men jeg har K. palmata. Den trives utrolig nok godt her. De er veldig fine begge to.

    Paeonia har så vakre frø, og de er så store. Du får nok tatt bilde av den til neste år.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja det har været en usædvanlig hurtig november, og det gør ikke noget!
      Kirengeshoma palmata er jo oftest fra Japan så det er jo alletiders at den trives hos dig:)

      Ja disse frø er nok de største jeg har set de er 1,4cm i diameter - imponerende!

      En dejlig aften til dig med

      Slet
  3. P ludlowii har enorma frön betydligt större än delavayi - min minnesbild :) Har inte ens försökt samla frö den här säsongen med det var ett medvetet beslut. Får se vad jag hinner nästa år. Det känns bra att kunna bidra med frön i de föreningar jag är med i och som har frölistor.

    Lycka till med fröna! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      P. delavayi har inte små frön, men denna har enorma ja.
      Jag brukar ha min egen fröformedling värje vinter - vi får se om det blir så i år?
      Tack

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  4. Hvide blomster på kirengeshoma - det kan jeg slet ikke forestille mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Kevocksgarden har en til £6.40:
      https://www.kevockgarden.co.uk/plantlist/plant.asp?SKU=KPP&PlantName=Kirengeshoma_palmata

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Vaxklockan har jag inte sett i verkligheten men på flera bloggar. Ser riktigt fin ut. Är lycklig över att min klockranka gav mig några frökapslar, så jag får så den i vår igen.
    Ha en fin ny vecka /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Vaxklocka är ett bra namn, den har denna vaxiga framtoning!
      Ja alltid kul när man får frön ac faboritter!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  6. Hei, så fin månestråleslektningen var. Tenker at jeg har litt forskjellige frø jeg sikkert burde ha plantet ut i potter nå, men det får bli til helgen når det er lyst og fri samtidig igjen. Denne helgen var jeg forresten i København, veldig koselig. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Ja Kirengeshoma kommer vi til at se meget mere til!
      Det er min erfaring at når man sår årets frø direkte så må man passe på de ikke tørrer først, det ville de jo heller ikke i naturen...?
      Har lige lagt en kommentar på din blog:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...