lørdag den 4. november 2017

Trods! - foran det uundgåelige




Det er egentlig noget besynderligt noget at sådan gå igang med at blomstre nu - ja, for de fleste planter er det totalt fjollet at forsøge sig med blomster og forplantning nu hvor vinteren nærmer sig. 

Jo, der er enkelte undtagelser, hvor det giver mening, men de er få.

Og uden vor mellemkomst, uden vort mangeårige forædlingarbejde så ville der havde været betydelig færre blomster i haverne nu. 

Jeg må lige vise en af pionererne:
'Quatre Saisons' siger Elise, Jeg syntes måske at den ligner "New Dawn". Men Elise forklarer at den har været så længe undervejs så den er helt afbleget, og at det er en af de første remonterende roser, der er beskrevet her i vesten. 

Og man må sige at vi har sat Darwin og "survival of the fittest" ud af spillet, eller rettere: De mest underlige roser overlever fint, fordi vi passer på dem i vores haver.

Her er det Austins "Golden Celebration" 
Og her den fantastiske "Ghislaine de Feligonde" 
  
"Rhapsody in Blue":
Jeg havde jo tænkt mig og flytte en masse roser dette efterår, og sådan rent logistisk var jeg nød til at grave nogen op for en måned siden

Jeg klippede dem helt ned og parkerede dem midlertidigt, for senere at skulle sætte dem varigt.

Men se bare hvilken livskraft
En af mine Hulthemia roser - "Eyes for you" - Warner 2009- fortsætter som om intet er hændt. Selvom den var blevet barberet helt ned.
Det er da bemærkelsesværdigt.

sådan kan jeg også godt have det selv, mens andre måske lukker ned og begynder juleforberedelserne, så flytter jeg rundt på en masse og planlægger nyt.

Jeg forstår det jo godt: Vinterdvalen kommer, men nej, det er ikke med min gode vilje! 
Hvor blev 2017 af , vi er jo dårligt nok kommet igang, og ja sommeren, har det overhovedet været sommer?

Så selvom kalenderen siger november, så er jeg trodsig! 

Jeg bliver også ved...




26 kommentarer:

  1. Når termometret den ene dag efter den anden viser 12 grader, giver det da heller ingen mening at lukke ned - hverken for planter eller for havefolk. Det er sejt af dine roser sådan at komme igen efter nedklipning, men de må da huske at få sig gjort klart til vinteren.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Elna

      Ja det synes jeg jo. Gad vide om det skal være hård frost før de giver sig?

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  2. Hei Karsten. Når vi har temperaturer som vi har, er det koselig å være ute. Nå er det meldt kaldere. Ifjor kom snøen 6 november, og ble liggende i 14 dg. Flott at roser kommer igjen etter nedklipping. En kald vår, elendig sommer, og en meget våt høst. La oss håpe på bedre vær til neste år. "Eyes for you". Helt nydelig. Fortsatt god helg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne Lise

      Kulden skal lige på besøg et par dage hernede - sol og klart vejr, de melder ikke om frost endnu, men mon ikke der kommer rim på bilerne?
      Næste år bliver super:)

      Ha en dejlig søændag

      Slet
  3. Hei Karsten! Fantastisk med så flotte roser så sent på året! Nå tror jeg ikke vi har så mye blomstring igjen her men jammen har våririsene begynt å kikke opp av bakken! Da er det ikke lenge før det blir litt vårlig :-)) Ønsker deg en deilig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Våriris har jeg ikke set - men påskeliljer og en enkelt tulipan tror jeg.
      Ville jo godt have en 20cm sne i juledagene - vi får se!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  4. Hej Karsten

    Ja, ting er ikke alltid logiske... Men det er jo godt at noen bare fortsettet selv om det egentlig er vinter snart. Her var det -3 grader i natt, men plutselig var det 7 grader og sol. Så hos deg kan jo plantene og rosene bare fortsette, for hos deg er det jo mye varmere uansett.

    Nydelige roser! 'Eyes for You' kan jeg like, og flotte farger på den :)

    Jeg planlegger også neste sesong. Tror at jeg snart skal så noen frø, og glede meg over nye spirer. Vi må jo være optimister og se frem mot neste sesong! Jeg har begynt nedtellingen til 21.12 kl.17.28, for da vender solen igjen. Det går jo ganske hurtig bare denne forbaskede november er slutt... ;)

    Ha en deilig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja det er nok en 5 grader køligere hos dig på denne årstid, og sommeren kan du jo let have det varmere!
      Eyes for You er et godt bekendtskab!
      De snakker jo altid om at man ikke må så for tidligt, men man kan da prøve - hvem ved, måske det bliver super?
      Solhverv er noget af en mærkedag!
      Og imorgen lover de masser af sol:)

      En dejlig søndag til dig med!

      Slet
  5. Hej Karsten.
    Her er der også stadig blomstrende roser. Hvor er Rhapsody in Blue flot, når den blomstrer i en klynge af flere blomster sammen, sådan som din blomstrer nu. Sådan har mine, jeg har 2, aldrig blomstret. De blomstrer med mere spredte blomster. Måske de med tiden vil blomstrer så flot dom din. Det håber jeg, for det foto du viser af Rhapsody in Blue er bestemt meget smukt.
    God søndag fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Det har du ret i - i starten er den mere med enkelte blomster, tror den er glad for at stå lunt!

      Du må også have en dejlig søndag

      Slet
  6. Trotsa på! Det finns massor man kan göra en närlig novemberdag. Det jag brukar undvika är att flytta alltför mycket regntung jord, det kan bli väl slitsamt för kroppen. Men annars är det bara att njuta :) Får se om nästa trädgård månne ger något bra hörn för rosor :)

    Ha en fin söndag! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ja, där är ingen brådska, vi hinner det nog!
      Kul om du hittar en bra plats ja!

      Ha en trevlig söndag du med

      Slet
  7. Hej Karsten
    Jeg springer juleforberedelserne over og fortsætter i haven, så længe haven ikke er gået i dvale er jeg heller ikke. Klart der er kortere tid derude og aftenerne er da også hyggelige, men der er stadig lyse timer, hvor vi kan nå lidt derude.
    Min 'Quatre Saisons har ikke remonteret i år, så farven kan jeg ikke se på nuværende tidspunkt. Men Händel var jo også afbleget på dens sidste blomst, køligheden giver en anden farve.
    Apropos farve - så bliver R. cinnabarinum orange iflg. sælgeren.
    God søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jamen ja, det lyder da fornuftigt!
      Der er også kun 2 blomster på denne Quatre Saisons, og de er begge så lyse.
      Jamen så får du den klassiske cinnabarinum - den findes jo ellers også i en flot knaldrød selektion:)

      Ha en dejlig søndag du med

      Slet
    2. Ja men jeg var heldig, at den ikke er rød ;)

      Slet
  8. God morgon Karsten!

    Och så publicerar du en fantastisk bild av `Rhapsody in Blue´ med vit bakgrund. Hur har du fått till denna bild?

    Nu har jag hittat en ljus plats för den vackra rosen som jag skall köpa i vår, tror inte den är svår att få tag på. Platsen är lerjord där det nu växer några Clematis som jag tänker ta bort. Hur är det med rosor och lerjord? Behövs det jordförbättring?

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Det var molnigt och det är de ljusa moln du ser.
      Tror inte du behöver göra mycket, ler används ofta som jordförbättring till rosor, så det verkar ideelt.

      Ha en trevlig söndag

      Slet
  9. Hej Karsten!
    Det var en fin samling av rosor som blommar fortfarande. Fick syn på, Eyes for you i ett blogginlägg, från en Engelsk trädgård, så vacker. Den får bli min nästa ros. Idag är det grått och disigt.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      "Eyes for you" är fantastisk:)
      Samma väder här - imorgon ska det bli sol!

      Ha en trevlig söndag duu med

      Slet
  10. Har rosernes sene blomstring nødvendigvis noget med forædlingsarbejdet at gøre? Jeg spørger, fordi jeg lige har nydt blomsterne i Mozart, som er blandt dem, der altid blomstrer sent, og det ser ikke ud, som om den er et resultat af forædling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja det må man sige, Din Mozart har noget af et stamtræ.
      Teknisk set er det vel en Hybrid Multiflora en 'Polyantha' der er gjort remonterende, det er meget få roser i naturen der har noget der minder om det remonterende, de fleste der kan blomstre 2 gange, gør det kun hvis du deadheader dem eller i specielt gode år.
      Din flotte Mozart's umiddelbare afstamning er:
      Robin Hood (hybrid musk, Pemberton, 1927) × Rote Pharisäer

      Vi står på skuldrene af mange generations forædling!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  11. Rosorna har verkligen en lång säsong. Har inte så många olika men de blommar fint fortfarande, om än väldigt sparsamt. Det känns mer som vår ute än som november, iallafall idag.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      ja, rosorna klarar lätt nattfrost, det tror jag vi får natten till tisdag...
      Imorgon ska det bli sol:)

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  12. Hei Karsten

    Vakre roser som fortsatt blomster til deg! Så gøy! Min favoritt i dag blir den gule. I november må vi ha sterke farger rundt oss:)

    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Det har du ret i - det tydelige gør sig godt på denne tid:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...