søndag den 26. november 2017

Næsten 10



Havefolket herhjemme har hygget sig med at finde blomster i deres haver! Kunne man finde 10 forskellige?

Så det måtte jeg jo også prøve.

Det var ikke superlet, men lad mig lægge ud med denne flotte sag:
Det er jo min årets rose sidste år  'Zeelandia', her har den endda fået fint besøg.

En anden amerikaner 'Oh Wow' laver også en slags blomst:
Det var Marie der fik ideen, og mange andre har siden grebet den.

Jeg synes de 10 er noget af en opgave!

Men lad os søge videre:
Min Scabiosa/Knautia sag blomstrer stadig

ligesom denne Campanula persicifolia "Alba"

Og en Sedum frøplante:

Og så har jeg jo en Geranium: 
Ved ikke lige sortsnavnet på denne.

Det kan jeg til gengæld på næste:
Buddleja x weyeriana

Det er en stikling jeg har nappet, morsomt at den blomstrer nu.

Buddleja x weyeriana er betegnelsen for kryds mellem den kinesiske Buddleja davidii (= den vi kender) og en argentisk sag Buddleja globosa.

Nå, der er stadig lidt blomst i Stanwell Perpetual
Pjusket i den kraftige vind, der kører rundt med det hele.

I et enkelt solglimt fik jeg denne: 
En rose jeg ikke er sikker på, Nogen har antydet det er en ældre Austin sag, fra dengang han faktisk virkelig eksperimenterede, men jeg har ikke lige kunnet finde den.

Måske du kender den?

Nå, jeg tror kun jeg nåede de 9 blomster. Og det er måske også meget godt, for vi er på vej mod vinteren. Og vinteren, den skal vi og planterne igennem på bedste vis, det er de færreste planter der kan bruge en blomstring nu til noget fornuftigt. Jo juleroser Helleborus selvfølgelig, og mon ikke vi får dem at se på de forskellige blogs i månederne fremover?

Jeg ønsker alle en dejlig søndag.



34 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Det er bare til å bli imponert over alle de blomster dere i Dk kan finne i hagene deres nå! Vakker farge på 'Zeelandia', men jeg liker også veldig godt 'Stanwell Perpetual'. Flotte begge to!
    Her regner det i dag og det er livsfarlig glatt fordi det er så kaldt i bakken.

    Ha en deilig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det er noget andet end oppe nordpå, der var der intet!
      Zeelandia er lækker - og robust!

      Det regner også her engang imellem - men frost har der ikke været meget af - heller ikke i prognoserne.

      Ja du må passe på når du går ud - det er så dumt at brække et ben!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
    2. Hvor stor er din hage i Danmark? Imponerende utvalg, og du er heldig som slipper frost. Ja, her i nord er det kun det vintergrønne å glede seg over ute. Thuja og rhododendron har jeg mye av, og med god grunn. Må ha noe å se på som lyser opp i landskapet, for rosene ser miserable ut.

      Slet
    3. Den er 300m2 - den i Sverige er jo enorm i sammenligning:)
      Kan godt forstå du har en del vintergrønne buske og træer!
      Nej, roserne ser ikke godt ud - mine er endda blevet ædt på af hjorten...

      Slet
    4. Du får jo plass til en del planter på 300 kvm. Tror det var noe sånt jeg hadde der jeg bodde før i rekkehus. Der hadde jeg planter på hver cm i ordets rette forstand ;)
      Ja, de er fine å se på når all annet er brunt.
      Huff, det er da ergerlig!

      Slet
    5. Ja, jeg prøver at få det bedste ud af det, ligesom dig.
      Hjortene går klart efter de skud med knopper, en ret effektiv beskæring, så det behøver jeg ikke tænke på;)

      Slet
  2. Ni blomster på tærsklen til november er da flot. Zeelandia ser sprød og lækker ud. Det samme gør den ukendte orange rose. Fantastisk at det bliver ved så længe. Sommeren var jo ikke noget særligt at råbe hurra for.
    Spændende, hvad der venter os. De lover hårdere vinter end de foregående år.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg blev også overrasket - morsomt at der alligevel var noget!
      Zeelandia er et hit!
      Jeg har ikke den store fidus til langtidsprognoserne - synes ikke de er så heldige med dem, så jeg lader mig gerne overraskes:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  3. Hej Karsten!

    Oj, oj så imponerande med blommande växter i slutet av november. Snart har ni väl blomning året om?

    Här har Helleborus niger knoppar, precis som i fjol.

    Ha det gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ett år hadde jag nyblommande rosor i januari. Men än så länge är det ovanligt:)
      Kul med Helleborus - vi får se när den blommar!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  4. Ni stykker er jammen godt gjort på denne tiden! Austin rosen var aldeles nydelig. Håper du får tak i navnet på den.
    God søndag.
    Jannicke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Jannicke

      Jeg er også lidt imponeret:)
      Må prøve at lede lidt efter den:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  5. Hej Karste
    Ja men det er da tæt på, der mangler kun en. Godt du har fået roser, ellers havde det knebet lidt. De 4 er jo roser :) Den gule buddleja blomstrer også hos mig endnu, men er dog på retur. Godt du også har den, så lærte jeg lidt om den.
    Fortsat god søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det har du ret i.
      Der er en helt del ganske usædvanlige Buddleja arter - som angiveligt skulle være robuste her, men man ser jo kun de sædvanlige hos forhandlerne...

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  6. Det er lidt underligt med så mange blomster sidst i november - både blomster, der hører sommeren til og vinterens blomster. Her i haven blomstrer den hvide julerose. I dag satte vi en lyskæde på et lille grantræ. Træet står imellem nogle løvemund, som er fyldt med pink blomster. Så nu har juletræet både lys og blomster.
    Også en god søndag til dig!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna

      Ja det er det nok - usædvanligt at der endnu ikke har været de rigtige frostnætter, der jo normalt ville sætte en stopper for det hele.
      Det må være flot med dine løvemund.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  7. Hei Karsten.
    Tenk at du klarte ni. Ikke værst. Du får plass til en del planter på 300 kvm. Tomta vår er på 600. Ikke allverdens plass her heller. Her har vi frost, regn og glatt. Farlig å gå ute. Scabiosa likte jeg godt. Utrolig at Campanula blomstrer nå. Min ligger nede i jorden. God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Jeg blev også overrasket.
      Uha du må passe på - bendrud er noget værre noget!

      Du må også have en dejlig ny uge

      Slet
  8. Det var ikke verst på denne tiden. Her har det ikke vært noe særlig utevær i det siste, storm, regn og hagl, men jeg håper alltid på i morgen. Ha en fortsatt fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg
      '
      Nej jeg blev også overrasket.
      Ja vi bliver ved med at være optimisterom imorgen og om næste år:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  9. Det utroligt flotte nærbillede af Zeelandia illustrerer fint, hvordan rosernes blomsterblade her sidst på året forandrer sig og bliver grovere i strukturen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      ja nogen mere grovere end andre, de bliver ligesom lidt nubrede i det.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  10. Hei Karsten!
    Der må jeg nok melde pass. Ingenting som har blomster nå hos meg. Arti å se at det fremdeles blomstrer hos dere.
    Ha ei flott uke,
    Lena

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Lena

      Er det den 21 januar at i ser solen igen?
      Det ville heller ikke give nogen mening sådan at blomstre nu:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  11. Hej Karsten!
    Inte dåligt med nio olika blommor i slutet av november. Har inte tittat efter, men tror jag har svårt att få ihop några alls. De få som blommade frös nog bort då vi hade köldgrader. Imponerande att dina rosor blommar så fint.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Vi har inte haft verkligen hård frost än, bara lite på morgonen du vet.
      Ja, och när jag kollar är där månge rosor med knoppar.

      Ha en trevlig vecka

      Slet
  12. Hei Karsten
    Det var jammen ikke dårlig å greie og finne 10 blomstrende planter på denne tiden av året! Godt gjort!
    Ha en fin ny uke:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Det var nu kun 9 roser jeg fandt, men det er jo heller ikke dårligt:)

      Ha en dejlig ny uuge

      Slet
  13. Meget smukke billeder! Måske vil du snart kunne tilføje isblomster til din liste.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Dem kunne jeg have fotograferet i Sverige - men der var så meget derude:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  14. Kul att komma upp i 9 - det är ju slutet av november. Tittade som hastigast och kom upp i 3-5 men det var efter det rejäla snöfallet och utan att ha julrosor :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ja, med julrosor och tidiga Crocus/Colchicum dröjer det inte många månader för vi är med igen!

      Ha en trevlig vecka

      Slet
  15. Hei Karsten! Så mange finner jeg garantert ikke her :-)) Men en liten håndfull skulle jeg nok klare å finne ;-)) Fremdeles har jeg krokus i blomst, men nå ryker de nok med i kulden.. Ønsker deg en deilig uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Det er jo roserne der hiver mig op på de ni, dem har du jo ikke mange af:)
      Vi får også lidt koldere vejr lover de, men i næste uge skulle varmen vende tilbage?

      En dejlig uge til dig med

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...