mandag den 7. august 2017

Lidt om roserne




For jeg har jo slet ikke skrevet om roserne! De sidste mange nedslag har været om helt andre ting, men her er en lille opdatering.

Mange har snakket om hvordan deres roser lider under det blandede vejr. Og hvis graden af succes måles på antallet af flotte blomster, nu og her, så kan jeg godt forstå dem.

Jeg har valgt at se lidt anderledes på det: Er roserne sunde og er der frodig nyvækst? Og det må jeg stort set svare ja på. Så skal blomsterne nok komme, enten senere i vor indian-summer eller også bliver der sparet op til årene fremover - begge dele er jo super!

Og helt uden blomster er vi jo heller ikke:
Odyssey -Frank R. Cowlishaw UK 2001-  igen med antydningen af en mørkere kant. Dette er sidste skud af den første blomstring, og der er nyt på vej, en sund og frodig rose!
Morden "Snowbeauty" - Lynn M. Collicutt 1984-  Den hvideste af mine roser. Og de sidste i denne omgang, den har blomstret konstant siden midten af juni. 
"Zeelandia / Miracle on the Hudson" -Robert Neil Rippetoe  2006- . Årets rose 2016 har levet flot op til værdigheden, en lækker, rigt blomstrende og sund sag!

"Astronomia/Sweet Pretty" -Meilland 2006- Med de sidste blomster på det gamle løv, fin, men langt mindre prangende end jeg tidligere har set den, netop denne tror jeg har savnet lidt varme.

Og så lige noget helt andet:
Ja, den er ved at sprænges!
det er første gang at "Dark Eyes" sådan remonter. Måske bliver det den eneste jeg får glæden af i år. Efter sidste år sensation med Osozaki er jeg blevet ekstra opmærksom på disse remonterende hybridpæoner. Og ser at mange af de andre har kastet deres blomsteranlæg i regnen.

Men denne her tror jeg på.




36 kommentarer:

  1. Remonterende pæoner.. Det har jeg sørme aldrig hørt om. Det må jeg have undersøgt. Lyder smart. Og som sædvanligt: Lækre billeder :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg har lige sat en link ind i teksten, så du kan læse om sidste år remonterende pæon "Osozaki" Finder du andet på nettet må du gerne fortælle om det:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
    2. Spændende læsning. Så vidt jeg kan finde ud af ved en kort søgning, hænder det ganske sjældent, at en pæon blomstrer anden gang, mest træpæoner. Du må passe rigtig godt på din - og jeg vil glæde mig til at du en dag opformerer dem, får dem registreret osv osv, så vi andre kan købe en. Jeg tror, der ligger et stort marked for dig derude ... Du kan også bare nyde den. Det ville jeg selv gøre. Den er vel nok smuk i blomsten.

      Slet
    3. Ja, netop, men ingen har dokumenteret noget.

      Du kan tro jeg passer på dem - det er jo spændende.
      Jeg er ved at se visse mønstre i hvornår det sker.

      Den der kommer i blomst nu er jo en anden end sidste år - jeg forventer en helt anden mere enkel blomst!

      Slet
  2. Hej Karsten

    Vakre roser! Jeg blir misunnelig på 'Odyssey', for den vil jeg gjerne ha, men ingen klarer å skaffe den her :(
    Din er spesiell med den mørke kanten ytterst.

    Utrolig med din remonterende peon! Den har også en spennende farge. Synd med alt regnet, for ellers hadde kanskje solen klart å frembringe enda flere.

    Ha en deilig aften, og en ny fin uke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      De burde kunne få Odyssey - Cowlishaw har også lavet "Rhapsody in blue" og den har de vel?
      Ja, "Dark eyes" har en ualmindelig flot farve. Spændt på hvad der sker videre!

      Måske meget godt at de ikke remonterer allesammen - det havde da været for besynderliogt:)

      Ha en dejlig ny uge du med

      Slet
  3. Hej Karsten
    Ja det er utroligt med dine pæoner, det er en flot knop.
    Mine roser er også i fuld gang med nyvæksten, der er ikke mange, som ikke er i gang nu. Hvad det angår ser det bedre ud end sidste år, men lidt grimme blade er der nogle af dem, der har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, spændende hvad der kommer ud af knoppen!

      Ja, enkelte roser savner åbenbart lidt varme, men ellers skyder de flot!
      De gamle rosenblade bliver altid triste når den trækker næringsstoffer ud af dem - før de kastes.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  4. Remonterende peon må være drømmen for de fleste... Ellers holdt vi nesten på å gi opp roser i år, men ga de vi har en siste sjanse, og de har alle blomstret nesten overdådig i år.
    "Odyssey" er vakker, men "Astronomia/SweetPretty" ble nok min favoritt her:-)
    Ha en fin kveld.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin

      Alletider at roserne har blomstret flot for jer i år!
      Sweet Pretty er endda betydelig flottere i et mere normalt år.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  5. Hei Karsten. Mange av rosene står med knopper, så litt blomstring håper jeg på. Zeelandia er nydelig. For en flott farge. Skjønner at den ble årets rose i 2016. Spennende med peonen. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Mon ikke der skulle komme et par varme dage, så knopperne får en chance! Zeelandia er super lækker!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  6. Hej Karsten. Spændende med den remonterende pæon. Håber at du viser den, når den er sprunget ud :-). Skønne roser. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Det må være lige op over:)

      Ha en dejlig ny uge!

      Slet
  7. Som Mette glæder jeg mig til at se pæoner, når den forhåbentlig springer ud. Sweet Pretty har været flottere end nogensinde før i år hos os.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Marie

      Et eller andet skal der nok ske, senere idag eller imorgen - der kommer nye skud på "Sweet Pretty" så måske en slutspurt?

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Hej Karsten!
    Fina rosor, har inte haft så stor blomning på mina få rosor, men de ser välmående ut.
    Sweet Pretty har verkligen rätt namn. Spännande med pionen, nu slår den ut snart.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Presis min poäng - att de mår bra är det viktigaste.
      Ja, idag eller i morgon!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  9. Spännande rosor och fina bilder du visar. Tycker mycket om dem men odlar väldigt få själv. Tänker som du att fin tillväxt och färre blommor lovar gott för kommande år :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ja, ett år där det är lugnt är nog bra för os och rosorne!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  10. Hej Karsten.Ja !!! der har været meget snak på bloggen ang. vores roser.
    Og specielt mine i krukker ser ikke for godt ud.Men kan da se at der er ved at komme nye roser
    rundt omkring.Spændende med de flotte knop.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Ja, og der er store forskelle på folks oplevelser. Men det har generelt sagt ikke været et let år for roserne - og så må man glædes over de der alligevel har brillieret!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  11. Fantastisk flotte roser, tenkte jeg skulle velge en som jeg likte best, men det klarte jeg ikke. Remonterende peoner må jeg sjekke nærmere.
    Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Nej det kan være svært at vælge...
      Remonterende pæoner er beskrevet meget sporadiskt i litteraturen - på nettet finder jeg mest min egen blog:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  12. Om rosorna bara skulle vara fina när det är ett perfekt år/väder så hade vi sällan haft några alls. Här hos mig är de jättefina i år. Gillar verkligen din Odyssey.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Det har du rätt i - och "perfekt" är nog inte heller samma sak för alla rosor!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  13. Hej Karsten
    Ja jeg har det ikke så godt med planter der stikker :) men den Zeelandia er meget flot, virkelig fin rød farve, roser er meget flotte blot jeg ikke skal passe dem!
    Ha en fin uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Jeg troede jo først at det var ligeså svært som der står i alle lærebøgerne, men egentlig synes jeg man kommer længere uden de rigide regler, men med almindelige sund fornuft på baggrund af det der sker og en generel viden om planter:)
      Zeelandia er et superhit hos alle der ser den, farvedybden er fascinerende!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  14. Hei Karsten!
    Flotte roser! Jeg har bare roser som tåler regn, og bare seks forskjellige.
    Remonterende peon er da en luksus!
    Ha en fin dag:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Både Odyssey og Zeelandia tror jeg på i dit klima:)
      Ja, en usædvanlig luxus - den er sprunget ud nu, jeg tager billeder i eftermiddag og blogger nok i aften, hvis der bliver tid...

      En fin torsdag til dig med!

      Slet
  15. Hej hej,

    Den første rosen var noe ganske særlig. Også de andre var smukke. Jeg tenker lige som dig, også her er det endel der kuttes bort og beskjæres kraftig lige nu efter alt det uvejr der har herjet. Jeg vil dog ikke bli rosemismodig, fordi jeg med meget målbevidst beskjæring nu former så at sige fremtiden – enten efterårets eller neste års. Det giver en god følelse af kontroll. Litt mindre kontroll har jeg på dansken, men du kan måske tyde det.

    God torsdag!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Det er helt ok at du skriver på norsk. Bokmål kan de fleste danskere forstå:)
      Odyssey er lækker ja! Ja alt beskadiget på roserne er det godt at få bort, jeg tror vi får et par super måneder nu og indian summer i oktober:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Ja, jeg er ikke i tvivl om at du forstår norsk, ville dog lige øve mig i at skrive dansk, og det var det jeg måske ikke helt kunde lave forståelig 😜

      Slet
    3. Alletiders - her var det næsten 100% korrekt - "kunne, og forståeligt"

      Slet
  16. Hej Karsten
    Jeg håber og tror på at vi får indian summer med masser af blomstrene roser :o))
    Det er nogle flotte nogen du viser idag.
    Zeelandia er ganske smuk og min favorit :o)

    Rigtig god weekend til dig :o))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja ikke? Det har vi fortjent:)

      Zeelandia er umanerlig lækker, og farvespillet skal opleves!

      Ha en dejlig weekend da med

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...