søndag den 13. august 2017

Lidt fra dagen



Der kommer altid en tid på året hvor sommerfuglene bliver mindre sky. Når de har klaret årets store opgaver. Jeg ved ikke om det var derfor denne påfugleøje lod mig komme helt tæt på:
Det er nu en flot sommerfugl! Aglais io er dens videnskablige navn - og den findes i hele Norden.

Ellers er jeg så småt begyndt at høste lidt frø. 
Noget går rigtig godt, andet mindre godt:
Her tror jeg der har været snegle og ædt på frugten, her på min Podophyllum hexandrum. 
Så jeg skyndte mig at høste det hele, men det var nu ret ligegyldigt:
Frøene er slet ikke udviklede, de ser helt ubefrugtede ud, på denne blog kan du se hvordan det skulle have været.

Det må blive et andet år hos mig!

Og der er heldigvis masser af andre frø på vej:
Mine Paeonia delavayi er sikre hvert år, og også nogen af dem der går bedst på frølisten.

Så gravede jeg min Lilium pardalinum op:
Her kan der også høstes! De lå samlet i en stor klump der var begyndt at blive dårlig i midten, nu ryger der et par stykker op til Sverige og resten er allerede sat i et nyt stykke jord.

Og vi må da lige have en blomst:
En "No Name" Hosta.

Det er nu en flot blomst!

Ha en dejlig ny uge.



26 kommentarer:

  1. Fint bilde av sommerfuglen! Jeg har ikke sett sommerfugler her i år. Ha en fin uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Inna

      Jeg kan forestille mig at det kommer meget an på vindretningen om i får sommerfugle til jer?

      En fin ny uge til dig med!

      Slet
  2. Hej Karsten

    Så flott bilde av sommerfuglen! I går så jeg flere her, men jeg hadde ikke tid til å hente kamera. Jeg var for opptatt med å dele iris ;)

    Er det liljeløk du har der? Ja, det er mye som kan høstes nå.

    Vakker hostablomst! Jeg er mest glad i de hvite.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Det kender jeg godt - når man er koncentreret! Og irisdeling er noget af en kunst;)

      Ja det er amerikanske liljer Lilium pardalinum.

      Ja der er så mange forskellige slags, de rent hvide er lækre!

      En dejlig ny uge til dig

      Slet
  3. Hostablomsten er bestemt smuk, og sommerfuglen virkelig også, flot billede :)
    God frøhøst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      jeg er glad for at den satte sig på en sten, vinden kørte rundt med det hele ellers.

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  4. Det er kjekt å høste frø, jeg er også så vidt i gang. Nydelig sommerfugl. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      ja, ja det er alletiders, en naturlig del af det at have have:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  5. Hej Karsten
    Tænk at du har været heldig i år og få en blomst i hosta.
    Her hos os flagrer sommerfuglene om ørerne på os, det er helt vildt.
    Jeg har mange frøstande på forskellige træpæoner.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, i Sverige går det nemmere, jeg har også en anden men den tæller ikke den er i potte:)
      Super at du også får en god frøhøst!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  6. Hej Karsten!
    Jag väntar än på fjärilarna, har sett några kålfjärilar och en liten blåvinge hos dottern, men här hemma är det dåligt med dem. Det var en vacker hosta blomma. Har planterat många nya hostor och än så länge har några blommat, men med lila blommor.
    Ha en fin ny vecka /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Fjärilar hör sig till i sommarlandet!
      Bra med nya typer av Hosta - man vet aldrig vilken färg de får!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  7. æv, surt med de frø der, det kunne ellers være lidt spændende at få dem til at gro osv

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi

      Ja, men så satser vi bare på næste år:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  8. Hei Karsten. Flott bilde av sommerfugl. Her har jeg nesten ikke sett noen i år, og i hvertfall ikke tatt bilde av. Får håpe når sommerfugl buskene blomstrer at det kommer noen. Har også samlet litt frø, må bare huske hvor jeg har de. God uke til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja, vi må satse på en flot indian summer - måske der i starten af september?

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  9. Der fandt du vist lige forklaringen på, at din lilje ikke blomstrede i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, og jeg skrev det allerede sidste år;) Gad da egentlig vide hvordan denne proces er i naturen?

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  10. Hos mig är de fortfarande väldigt lättskrämda märkte jag häromdagen :) Men det spelar ingen roll, huvudsaken är att det finns gott om och många sorter. Jag gillar hostablomningen hos de allra flesta hostor. Din hosta blommar vackert precis som jag gillar dem.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      det hatr du helt rätt i - Kul att du tycker om hostan!

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet
  11. Ja, haver lever sit eget liv, og befrugtning og frøsætning blir' som det blir'. Godt, at vi ikke kan bestemme alting selv.
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja så ville det være for nemt, men det bliver nu morsomt ay få frø fra den!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  12. Hei Karsten! Her høstes det også frø i hagen :-)) Og nå vet jeg hvordan Lilium pardalinum ser ut også :-)) Det må nok snart tynnes her også. Her er det generelt lite insekter men det er kanskje ikke så rart med tanke på den våte sommeren. Heldigvis holder himlene stand! Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja pardalinum har de der smalle skæl - typiske´for de amerikanske liljer.
      Her har vi haft et par rigtigt gode dage:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  13. Ja nu får man bevaka de fröer man vill ha. Jag samlar bara de jag verkligen vill ha numera, den stora frösamlmarmanin har avtagit med åren. Gillar vita blommor på hosta, de är verkligen fina.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Jag samlar också till andra - i Frølisten" här kan du se vad jag hadde förra året.

      Ha en trevlig ny vecka

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...