torsdag den 3. august 2017

Hermelin, eller er det en brud? Nu opdateret!



For jeg er på ingen måde ekspert på det felt. Umiddelbart ville jeg sige: Hermelin, men jo mere jeg læser om det, jo mere kommer jeg i tvivl: Kan det være en brud?
Her poserer den på en lille bunke tang. Jeg var heldig at få dette billed, for den er hurtigt videre.

Så er det en hermelin -Mustela erminea- eller en brud - Mustela nivalis- Måske...

Ja, hvad tror du?

Opdateret fredag 4 august:

Tak for al respons her og i mails direkte.
Det må være en Hermelin/Røyskatt -Mustela erminea-
En Brud/Snømus/vessla -Mustela nivalis-  er meget meget mindre.
Her er et billede der viser størrelsen.
Tak til alle!


Under alle omstændigheder er den velkommen, velkommen til at tage for sig af mus og mosegrise!

Om bruden står der at den går ned i gangene og tager sit bytte! Alletiders, lidt af en forbundsfælle at få i haven!

Og bruden skal da have noget hvidt!
Her er det en noname Phlox, måske  "Fujiyama"?

Og er rose fandt vi også:
Morden "Snowbeauty" - Lynn M. Collicutt 1984-
Det er selvfølgelig den lækre Morden "Snowbeauty" - Lynn M. Collicutt 1984-.

Det regner, og de har varslet skybrud: Der er risiko for, at der lokalt kan falde mellem 15 og 25 mm regn på 30 min samt risiko for kraftig torden.

Jorden her har fået hvad den kan  trække, så jeg regner med små søer i haven, når det er slut engang i aften.

Håber ikke det jager min ny ven på flugt!


34 kommentarer:

  1. Jeg kunne ikke lade være med at google de to og går med hermelin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, det var også min umiddelbare tanke...

      Ha en dejlig regnvejrsdag

      Slet
  2. En Brud er lille bitte og kan derfor smutte ned i muse og mosegrise huller. Jeg havde en i haven for et par år siden og når jeg kom gående kom der pludselig et lille bitte hoved til synes ned fra et hul...den skulle lige se hvem det var der trampede rundt. Vi så den flere gange lege i haven og det går bare stærkt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita

      Det var netop det jeg læste, og det ville jo være alletider!
      Min er ikke stor, men jeg ved ikke om den er slank nok til mus... Måske mosegrise?

      Ha en dejlig regnvejrsdag

      Slet
  3. Jeg stemmer på lækat.
    Den er sjælden at se. Jeg så en forleden dag og undrede mig over, hvorfor den var frit fremme og synlig i dagslys. Det har jeg ikke set før.
    Den er opmærksom på dig, måske kender den dig allerede og I har boet sammen længe.
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Ja, det er da lidt morsomt!
      Lækat = hermelin - alletiders at du også har en!

      Ha en dejlig regnvejrsdag

      Slet
    2. En hermelin er en lækat i hvid vinterdragt. Det var det ihvertfald tidligere. :-)

      Slet
    3. Nå ok - ja det giver mening!

      Slet
    4. Det er helt fantastisk og neget sjældent at du nåede at tage billede af den, og så ovenikøbet sådan et fint billede, hvor den kigger på det. Hvordan bar du dig dog ad.

      Slet
    5. Jamen ja, det var også heldigt at kameraet lå lige ved siden af mig, og så er det jo et udsnit:)

      Slet
  4. Hei Karsten. Du har vært heldig som fikk dette bildet. På norsk sier vi røyskatt. Ganske sjelden å se. Det at du viser bilder av hvite blomster liker jeg. Her høljer det ned Blir litt oppgitt. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Røyskatt = Lækat = Hermelin. Min virker ikke specielt sky.
      Ja synes jo at hvide blomster var passende til en brud:)

      Ja her vælter det også ned - der er mørkt som i skumringen.

      Ha en dejlig dag trods alt!

      Slet
  5. Tyvärr - inte den blekaste aning... Tråkigt med skyfall. Här ska också komma mer regn men här behövs mer väta för att det ska gå ner ordentligt i backen. De torraste partierna - där ligger fortfarande 50% av perennerna trots helgens regn :(

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Än så länge är det bara ett kraftigt regn. Det stora ska först börja kl 15....

      Ha en trevlig dag

      Slet
  6. Hej Karsten!

    Vilket ovanligt möte och du var snabb med kameran och fick en fin bild! Jag törs inte heller säga vad det är - hermelin eller vessla? Jag har bara sett hermelin ? en gång en sen kväll när jag kom hem i bilen, då sprang den över vår väg. Inte världens mest lättfotograferade djur.

    Hoppas inte regnet ställde till det, här väntar jag fortfarande på nederbörd.

    Ha det så gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Detta regnet borde nå dig en gång tidigt på kvällen:)

      Hade tur att kameran låg brevid mig, och den verkade faktiskt nyfiken!

      Ha en fin regnig dag!

      Slet
  7. Hei Karsten. Så morsomt at du har hatt besøk av en røyskatt i hagen :-)) Kjente jeg ble litt misunnelig ;-)) Her har vi jo observert mink innimellom men nå er det lenge siden sist. De finnes jo over alt hvor det er vann. Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      ja, og måske bor den her!
      Mink er jo noget andet og hører da vist ikke rigtig til?

      Ha en dejlig dag du med!

      Slet
  8. Hej Karsten

    Jeg måtte google begge disse navnene,for de sa meg ikke mye. Røyskatt heter den her ja, men den du kaller brud blir kalt for snømus her. Det er i alle fall det google sier det er ;)
    Flott bilde! Jeg har sett røyskatt mange ganger før. Synes de er så søte.

    Vakker hvit phlox! Jeg har også en stor tue av de, men her har de ennå ikke begynt å blomstre.

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Tror du har helt ret i oversættelserne!
      de er søde ja, men er jo ikke ligefrem vegetarer, men sådan er naturen jo!

      Ja denne phlox er jeg glad for og så er den meget blomstrende og i en lang periode, så du har noget at se frem til:)

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
  9. Spännande djurliv. Vilken tur att du hade kameran nära till hands.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Ja, det var tur, och första gången jag ser något sånt i egen trädgård:)

      Ha en trevlig dag

      Slet
  10. Hej Karsten!
    Spännande besök, svårt att säga, har aldrig sett dem i naturen. När jag googlar liknar det en hermelin.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      ja, det var kul!
      Det tror jag med - hoppas den är kvar, regnet har varit kraftigt!

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  11. Uanset om det er det ene eller det andet, er det altid spændende med sådanne gæster i haven. Et meget smukt dyr. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis

      Ja, den må da gerne blive mere permanent! vi gider da ikke have mosegrise og mus:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  12. Vi har også hatt en søt røyskatt på hytta, trodde den hadde kommet seg inn og det var ikke så kjekt, men vi fant ingenting. Heldigvis. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      tror ikke de lever inde i huse, der vil de hurtigt løbe tør for mad:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  13. Det var da en smuk ny ven du har fået :o) fantastisk dejlig billede. Jeg håber da for dig at den bliver, spændende om du får den at se igen.

    Og smuk Floks samt Rose :o)

    Nu må regnen godt stoppe, vi har fået så hatten den passer i dag og nu er det altså nok.

    Rigtig god weekend til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja gad nok vide hvordan den har det med al den regn?
      Men den får masser af mad når vandet tvinger mosegrise og mus op af hullerne.

      Jo regn har vi fået nok af nu, men prognoserne tyder på mere.....

      Ha en dejlig weekend du med!

      Slet
  14. Hyggelig fyr i haven!! Sjovt! Flott phlox, jeg er selv på jagt efter gode duftende phlox. Begrenset udvalg i Norge også på phlox-fronten!

    SvarSlet
  15. Hei Ingvill

    ja ikke? Har set den igen:)
    Phlox er en ret overset planteslægt - og så er den sneglesikker!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
  16. Flott bilde av røyskatt, dette dyret er ikke enkelt å fotografere:-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Inna

      Jeg var ret heldig:)

      Ha en dejlig ny uge

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...