tirsdag den 1. august 2017

Elefantører?




De bliver kaldt "Elefantører", disse store bladplanter, der vokser i de tætte bjergskove i Himalaya.

De har egentlig intet med hinanden at gøre, men det er en slags populær samlebetegnelse for de planteslægte, der alle besidder de egenskaber.

Og jeg er ved at undersøge om nogen af de mere ukendte dur her i Danmark.

Vore snegle, vore vintre hvordan vil de klare sig? - Men det første er givetvis at få dem i vækst.

Jeg synes de rodknolde og frø, jeg har modtaget, har være nogen langsomme startere, men det er måske kun første år, måske skal de bare i gang?
Her står der 3 forskellige flot i deres potter. Der er kun lige et problem, jeg ved faktisk ikke lige hvad der er hvad...

Jo, den til venstre er nok en Colocasia esculenta type, måske nok endda den variant jeg bestilte: "Burgundy stem".

Men de 2 andre siger mig intet, jeg har ikke bestilt sådan noget...
Jeg har kigget på min leverandørs side og den i midten er måske Alocasia macrorrhizos...

og den til højre må lige blive lidt større.

Og det går hurtigt!

Dette blad kom på 4 dage.
Spændende mørke partier.

25 cm i diameter. Og flot i gårsdagens regn 
 Alocasia macrorrhizos. Ja, bare navnet macro rrhizos = som jeg oversætter til "vildt store rhizomer! 

Jeg har ompottet den, så der er plads!
Og sikken forskel på hvordan de 2 tager imod regnen.

Den med perler ser nu flottest ud!



30 kommentarer:

  1. Spændende med sådan et nyt og uudforsket område, og smukke blade pyntet med regndråber er ikke det værste motiv☺

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja det er det!
      Kan den bruges i haverne her, vil det blive et hit...

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten

    Spennende planter som jeg ikke kjenner til. Du vil altså la de stå ute hele tiden også om vinteren? Det kan jo gå bra med deres milde vintre, men sneglene er kanskje et større problem?
    Det blir spennende å følge. Vakre bilder med regndråper på!

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det er planen - potterne er kun for lige at starte dem. Håber jo at finde bladplanter der klarer sig bedre end Hosta.

      Og ja: Fortsættelse følger!

      En dejlig dag til dig med!

      Slet
  3. Hei Karsten. Dette blir spennende! Om de skulle klare seg hos deg er det ingen grunn til at de ikke skal kunne prøves ut her i Bergen også? Vi kunne trenge noen store paraplyblad å søke ly under ;-)) Vi krysser fingrene for at de klarer vinteren! Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei fru Ranten

      Det har du ret i - måske lige hvis de kræver en vis høj minimumstemperatur for at spire?
      I er måske inde i en periode med meget vestenvind, ja så er paraplyer sagen!

      Tak. Og ha en dejlig dag du med!

      Slet
  4. De minner mye om inneplanter, men de blir jo ikke så store. Spennende hvordan disse storbladede plantene vil trives hos deg, og om du finner riktig navn på alle tre. Morsomt hvor forskjellig de tar imot regnet:-)
    Takk for navnet på blåvingen ! (svare litt sent på kommentarene)
    Ha en riktig fin dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Ja det gør de, men i UK bliver de opfattet som "Hardy".
      Søger jeg på de relevante slægtsnavne finder jeg heller ingen referencer til stueplanter.

      det var så lidt

      en rigtig fin dag til jer med!

      Slet
  5. Hej Karsten.
    De sidste 2 foregående år, havde jeg sådan en elefantøre i haven. Sidste år var glæden stor at den var kommet igen. I år har jeg ikke set skyggen af den, jeg kan end ikke se, hvor den præcis stod. Jeg kan måske håbe på, det er kulde, solmangel og regn, der har skylden, og jeg skal blive ved med at spejde. Snegle er det ikke, dem har jeg ikke mange af.
    Jeg har bemærket, planter ofte springer et år over hos dig, sådan er det ikke her, når de er væk, er de væk. Så det kan jeg ikke håbe på.
    Hilsen fra Mette.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Slægten Alocasia bliver produceret og solgt som elefantøre herhjemme. Men mine er noget andet.
      Snegle tror jeg heller ikke på - planten er giftig - hvad jeg også håber mine er:)

      Ja, især liljer er kendt for det - jeg har en i sverige som har præsteret at være borte 2 år i rap - og af to omgange. den har nu været flot de 2 sidste år:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. Hej Karsten!

    Jag instämmer med övriga, spännande grandiosa plantor som nog skulle väcka uppmärksamhet i trädgården. Jag är förtjust i vackra bladplantor men dessa är inget för vårt klimat förstår jag men spännande att följa om du väljer att plantera ut dem i trädgården. Du är en riktig pionjär i trädgårdsvärlden, det hurrar jag för!

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Det tror jag du kan ha rätt i - specielt den tidigare höst frosten tror jag vil vara en utmaning!
      Men själva vintern är nog bättre för dessa växter - om där kommer snö:)

      Tycker det är kul att prova nytt!

      Ha en trevlig dag

      Slet
  7. Hej Karsten!
    Hoppas verkligen att de kommer att trivas och klarar vintern.
    Ser fint ut med regndropparna på bladet.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Tack ja, jag är optimist:)

      Ha en trevlig dag

      Slet
  8. Hei Karsten. Alltid spennende å prøve noe nytt. Blir spennende å se om de klarer vinteren. Hvis de gjør det hos deg, går det kanskje her også. Vi kunne trenge noe å søke ly under sånn som det har regnet her. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Ja vinteren bliver afgørende, tror de er vant til kraftig monsun-regn:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Hej Karsten
    Ja det var spændende planter, jeg håber, at de kan modstå sneglene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nu skalplanterne først i god vækst - så er sneglene mere end velkomne! Tror de dør af det!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  10. Spændende med dine eksperimenter. Er du på udkig efter Hosta-afløsere, eller er det bare en helt igennem utæmmet nysgerrighed?

    Med regnfuld hilsen
    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, det er et af målene - og denne plantegruppe er (i modsætning til Hosta) giftig.
      Og så er jeg da nysgerrig og undrer mig man har taget enkelte spektakulære og sælger dem som stueplanter. mens man har ladet de mere robust passe sig selv.

      Vi har fået 2mm nu til aften

      Ha en dejlig aften

      Slet
  11. yderste interessante planter :) :) held og lykke med dem :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim

      Ja det synes jeg:) Tak!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  12. Det var virkelig spennende planter. Håper de trives hos deg og vi får se flere bilder av deres fantastiske bladverk.
    Hilsen Inna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Inna

      Ja ikke? - foreløbigt går det jo rigtigt godt. Og der vil blive fulgt op!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  13. Spännande bladväxter är alltid kul att hitta. Hoppas de överlever ute hos dig. Kan gott tänka mig att odla någon av dem men, men det får nog bli i kruka :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Ja, nu får vi se, kanske de får skydd nu den första vintern?

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  14. Sikke nogle spændende bladvækster du viser her. Spændende om de overlever snegle, andre skadedyr...og vores vintre.
    Hav en dejlig aften.

    SvarSlet
  15. Hej esther

    Ja ikke? Har prøvet at fodre snegle med lidt fra den ene, det var ikke noget for dem:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
  16. WOUW. Hvor er det nogle spændende blade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja ikke? - jeg er også begejstret!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...