onsdag den 31. maj 2017

Vagtskifte




Den sidstes plads overtages snart af de førstes. 

Jeg tænker selvfølgelig på tulipanerne, hvor de sidste er ved at klinge af - og roserne, hvor de første er ved at skulle blomstre.

Min sidste tulipan er Tulipa sprengeri:
Den er svær at finde på nettet. Jeg fandt den i England og i Sverige, Laveste pris jeg fandt var 4€ stykket.
De startede som de begyndte -  Fine, spinkle og med en stilfærdig elegance ikke alle nutidens typer har...
Jeg har kigget i mine gamle papirer og denne stammer fra mit store indkøb i 2012 hos Leonid og hans litbulbgarden. Jeg købte et enkelt løg for 3€, han sælger den dog vist ikke mere.
Dette er så min sidste tulipan for året.

Alletiders så at roserne skal til at gå igang:
Det er mine 2 Stanwelltyper, øverst den "rigtige"

Og her Paula:
Jeg har tidligere skrevet udførligt om Stanwell Perpetual og Paula Vapelle, hovedkonklusionen står stadig fast: Paula er den sunde!

Og så er vi ikke længere fremme end sidste år. Da sprang Paula ud den 28 maj, i år var det 3 dage senere...


34 kommentarer:

  1. Fine billeder af tulipanen, og sikke interessant læsning om roserne, som jeg fik klikket mig videre til. Jeg skriver mig Paula Vapelle bag øret, og gemme oplysningen til jeg en gang skal ud i rosenindkøb.
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina

      Alletiders at du klikkede videre Paula kan klart anbefales!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Sjovt at du også viser Sprengeri i dag - den er udsøgt fin!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, det er jo en tulipan der er flot på sin egen stilfærdige måde.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hej Karsten
    Ja men det ser da flot ud, der kan man se, er vi ligefrem bagefter med roserne, nu har du jo også nogle andre end jeg har. Men de er godt med her i haven også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja det ser jeg - og det er kun disse 2 der er sprunget ud, men imorgen bliver det nok flere!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten!
    Sikke en yndig tulipan der i sin enkelhed er meget smuk!
    Vidste ikke at rosen Stanwell findes i to udgaver og godt med fotos,blogindlæg m.m. for at dokumentere blomstringstidspunkter i forgangne år!
    God aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise

      Ja bloggen er uundværlig der, og for at være helt sikker tjekkede jeg også mit billedarkiv hvor datoen jo er gemt sammen med billedet:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hei Karsten

    Så ekre tulipaner! Jeg blir mere og mere glad i de enkle elegante tulipanene, og ikke de store voldsomme. Forresten så står tulipanene mine giv akt enda, nå er det pluss 4 ute og snø i høyden. (Over 500 m)
    Fine hvite roser som lyser opp. Sunde roser liker vi jo.

    Ha en fin kveld:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      ja de enkle vinder ved nærmere bekendtskab!
      ¤ grader, det var ikke varmt - jeg så lige en have i Tromsø med masser nysne....
      Ja, især Paula V er jo super sund!'

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Hej Karsten

    Lekre tulipaner! Du begynner å påvirke meg med de enkle blomster :)

    Hyggelig å se roser allerede! Her er det kun to som har knopper enda, men det blir vel kanskje noen flere. Noen av de som hadde fryst helt ned til bakken har begynt å skyte nye skudd. Det har jeg ikke sett før, for de er helt nederst. Roser kan overraske!

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      De enkle har en lethed og ynde de store aldrig kan få:)

      Alletiders at dine roser alligevel ser ud til at have overlevet - Ja, man bliver overrasket! Jeg har mistet en denne vinter men det var i Danmark...

      Ha en dejlig Juni:)

      Slet
  7. Hei. Nydelig tulipan. Her er de ferdige med å blomstre. Synd, jeg elsker tulipaner. Ingen roser som blomstrer enda, men fullt av knopper. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      ja det var en kort og hektisk sæson for tulipanerne - godt denne kan forlænge den!
      Det er også kun disse roser der er i blomst nu:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Hej Karsten!
    En vacker enkel tulpan, sirlig och fin. Rosor redan, får nog gå ut och se på mina, men så långt har de inte kommit ännu.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, det tycker jag!
      Det är också bara dessa som blommar här nu:)

      Ha en trevlig torsdag

      Slet
  9. Hei Karsten.
    En enkel og elegant tulipan :-) Jeg har en forkjærlighet for enkle blomster.
    Her sliter vi med rosene, kun to tre som ser godt ut. De får en siste sjanse nå...
    Ha en riktig fin dag.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin

      Det enkle er let at holde af ja:)
      Jeg har selv måttet klippe alle ned oppe i Värmland - men de ser ud til at klare sig!

      En dejlig torsdag til jer

      Slet
  10. Dejligt at vi nu er nået til den tid, hvor den ene efter den anden skønne ting tager over, når andre planter siger tak for i år. Skønt at opleve selv på samme dag sker der så meget ud i haven. Den der blæst måtte nu godt blive væk. Rigtig god dag til dig. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Ja det er super - og det noget køligere vejr gør at mange blomster holder længere!
      ja det var dejlig at blæsten lagde sig nu til aften:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  11. Hei Karsten. Her er alle tulipaner avblomstret men heldigvis, så er det så mye annet som er på vei :-)) Det er travle tider i hagen, og der er jo også litt fra reisen min som ikke har fått et permanent sted å bo enda :-)) Gleder meg til å følge med på roseblomstringen! Jeg har jo ingen selv så jeg nyter kun andres :-)) Fin torsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja jeg kunne forestille mig at du har fået nogen spændende sager hjem fra Tjekkiet!
      Roserne står med fyldte knopper og venter på varmen!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  12. Hej Karsten!

    För några år sedan stod jag på en liten och exklusiv plantskola och tittade på Tulipa sprengeri. Tänkte att den bara måste komma hem med mig men det fanns så mycket att titta på och T. sprengeri glömdes bort. Det är en tulpan helt i min smak, enkel och stilig och att den är senblommande är ett extra plus.

    Nästa gång jag ser den lär den inte glömmas bort.

    Du får en kram för den vackra bilden på tulpanen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Tack, tack!

      Det tror jag vi alla har provat: Att glömma precis som du gjorde!
      Kom den samtidigt med alla de vanliga tulpaner, skulle man nog inte bemärka den på samma sätt:)

      Jag ser där är regn i prognoserne nu - Bra för oss!

      Tack - Du får ha en kram retur

      Slet
  13. sjovt med den Tulipa sprengeri, jeg er sikker på at jeg aldrig har hørt om den før, og nu er den nævnt flere steder ... den kommer vi sikkert til at høre mere om i fremtiden

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi

      Af en eller anden grund er den også ret sjælden, man kan få den som frø, men det er få der har løg...
      Ja, tror også at den er ved at blive et hit!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  14. Fra tulipaner til roser - min favorittid på året!! Mye skjer i haven fra dag til dag. Flotte elegante tulipaner. Som 1001 natt. Dejlige roser i gang. Paula er ukent for mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja, det er en dejlig tid:)
      Paula kan varmt anbefales!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  15. En underbar och stilren tulpan. Hade frösådder som tyvärr gick bort förra vintern :( En annan väldigt vacker tulpan är T acuminata eller som en del hävdar nu T gesneriana 'Acuminata'.

    Ha en fin pingsthelg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Tror frön är det vanliga sättet att få denna tulpan, du får prova igen!
      Ja, där är stor diskusion om T acuminata - de som är i handlen är oftast en hybrid: T.'cornuta'. Som är T acuminata korsad med T. x gesneriana...

      Ha en trevlig helg

      Slet
  16. Nydelige tulipaner, Karsten. Så lenge hjorten er en plage, velger jeg å gå for de rimelige sortene, men det finnes utrolig mye spesielt og nydelig. Akkurat nå ser det ut som om solen er på vei gjennom skydekket her, så kanskje det blir litt hagekos i dag også. De har ellers meldt regn hele helgen. Ha en fin lørdag. Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Ja, det kan jeg godt forstå - det er så ærgerligt at miste sjældne tulipaner

      Her er der også regn i prognoserne, meget regn!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  17. Flotte bilder av de nydelige tulipanene! Heldige du! Her er tulipanene avblomstret for i år. Ha en fin helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Denne sene tulipan er også den sidste her:)

      Ha en dejlig helg

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...