onsdag den 4. maj 2016

Rhodoer - på langt sigt




Jeg fik plantet de første 5 Rhododendron idag!

Her er det område, Hvor de fremover skal være, har jeg tænkt mig:
De fældede træer ligger der kun til næste gang, jeg prøvesavede et par stammer og de var lige lidt for fugtige endnu.

5 er en måske en beskeden start, men det er vist ingen ordinære:




Den lille nakahara blev sat i øjebedet:
Der kommer lidt spaghnum fra egen bæk, ned ved rodklumpen.

Sådan ser det ud tilsidst:
Håber den teglfarvede blomst vil gøre sig her.

Radicans ser ud til at ville blomstre allerede i år!
En på alle måder beskeden start, jovist. 

Men jeg er nu godt tilfreds!



22 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Det er jo fint å plante litt nye planter, og det er spennende sorter du har valgt. Jeg kjenner ingen av de, for jeg har bare "ordinære" sorter. Rhododendron er en stor slekt, og utvalget her i landet er ganske begrenset. Skulle gjerne hatt flere sorter og større utvalg. Men det er bare de helt vanlige som er til salgs dessverre. Flott bed, og det blir garantert vakkert å se på når de blomstrer!

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      disse rhodoer fik jeg på en havemesse sidste år - Jeg vil prøve få flere fra samme kilde:)
      tror der findes folk i Norge som også frøformerer, og har de interessante?
      Håber også på et vakkert resultat;)

      Ha en dejlig dag

      Slet
    2. Ja, det gjør det helt sikkert, men jeg kjenner ingen av de. Rhododendron vokser så sakte, at jeg kjøper ferdige planter ;)

      Det får du nok!

      Slet
    3. Det kan jeg godt forstå - men jeg tror nu at mange af de forædlede Rhodoer er lavet for ikke at vokse for hurtigt, de er lavet til villahaverne - de botaniske har ikke haft samme kriterier:)

      Tak tak:)

      Slet
    4. Ja, og det er nettopp de sortene jeg pleier å kjøpe :) Jeg har en forkjærlighet for de som kalles yakushimanum, og de blir veldig tette og kompakte, nettopp sånn jeg liker de. Husker fra de tidlige arter som ble solgt her da, og veksten var slik at det var omtrent en mil mellom greinene ;)

      Her ble det 17 grader i går, og et eventyrlig vær. Endelig!

      Ha en deilig dag

      Slet
    5. Ja, mange af de botaniske arter bliver ranglede især hvis de står i skygge - som visse andre arter jo skal. Det er ret indviklet:)

      18 grader i forgårs 17 igår og tror vi når 20 idag - vi får se. Birken sprang ud i nat:)

      Ha en dejlig sommerdag

      Slet
  2. Hej Karsten
    Ja man skal jo starte et sted, og du har ret, der er ingen ordinære imellem :) Radicans har jeg haft i ørkenbedet, men den kunne ikke klare sig for timian og måske også tørke.
    R. augustinii er på min ønskeliste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, det blev i det små på alle måder. Vil holde mine fri for timian:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Lidt men godt :0) spændende hvordan det kommer til at gå med dem. Du giver dem da en god start :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja, jeg er også ret spændt - har allerede nye planer:)

      Has en dejlig aften

      Slet
  4. For et spennende sted å ha rododendron!
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Jeg har også funderet længe over hvad jeg ville have netop der:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Undskyld, men lige da du skrev Rhododendron tænkte jeg Gisp, men da jeg googlede dine valg, så passede det bedre ind i mit billede af din have. Spændende små sager, du har anskaffet dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Hej Ulla

      Her er nu plads til at de store også ville kunne begå sig - og et par af typerne bliver også et par meter.
      Men ellers er det de små i denne omgang ja:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. Ja, augustinii vil da i hvert fald opad i vækst. Det er så den type, jeg personligt går efter lige nu. I øvrigt kan jeg godt lide at købe småplanter for en slik på markeder og så følge deres udvikling år efter år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det gør jeg også, jeg har købt flere småplanter, som nu er blevet store. 50 kr. for de små er et fund, og jeg har tid til at vente.

      Slet
    2. Hej Marie

      Ja, det er jo noget af det mest spændende - og avleren har jo haft fornøjelsen at se sine planter spire, og siden få sig et godt hjem:)

      Ha en dejlig sommerdag

      Slet
    3. Hej igen Lisbeth

      Jeg faldt jo i hyggelig snak med sælgeren, jeg tror jeg fik dem endnu billigere. det var på Kornagervej.Og den danske Rhodoforening var rigt repræsenteret.

      Tid er for mange en mangelvare - det er lidt synd!

      Ha en dejlig sommerdag

      Slet
  7. Hei, Karsten!
    Hvilket prosjekt!
    Blir litt av et syn, tenker jeg.
    God Helg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      Ja det håber og tror jeg:)

      God helg til dig med

      Slet
  8. Dette blir spennende å følge med på, Karsten! Rhododendron er nydelige, og er de av den litt spesielle sorten tenker jeg de blir et fantastisk skue etter hvert! Ha en fin helg! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Det kommer nok til at tage sin tid med disse Rhodoer, men ja så håber jeg på det fantastiske!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...