tirsdag den 12. april 2016

Ud af sit gode skind




Det var først da jeg kom hjem og så forstørrelserne at jeg blev klar over hvad det var:
Det er imponerende at sådan en stor sommerfuglelarve har kunnet være inde i sin tidligere hud.

Det dejlige vejr, de sidste dage, har fået meget i vækst.

Et højdepunkt, jeg glæder mig til, er selvfølgelig pæonerne.
Rockii pæonerne har blomsterknopper i mange former, andre er mere runde, denne lange sag har ikke blomstret for mig før, det er lidt spændende.

Spændende er det også, når så mange af de sidste års pæon frølinger er i flot vækst
Her er det vist et Paeonia lactiflora kryds.

måske der kommer blomster næste år?



24 kommentarer:

  1. Fantastisk billede. Ja, det er ligesom med mennesker, man fatter heller ikke at babyen kunne være inde i hulen :) Hvor er det slemt med snegleangreb allerede - men tak for info om kaffens virkning - det er da et forsøg værd. Heldigvis er vi ikke slemt angrebet lige nu.
    Fortsat god aften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det har du da ret i - små undere:)

      Sneglene er kommet godt igang allerede - jeg vil fortsætte mine kaffeeksperimenter i år!

      Du må også have en super aften

      Slet
  2. Hei Karsten! Alltid morsomt å se små under i naturen :-)) Og nå er det så utrolig mye å glede seg over der ute i hagen! Ønsker deg en deilig onsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja, ikke? Det er nu det sker:)

      En dejlig dag til dig med

      Slet
  3. Fantastisk fanget på det første bildet ditt ! Her er det utrolig mange sommerfugler om dagen.
    Vi kjøpte vår første Rockii peon sist høst, og den ser ut til å komme bra.
    Ellers er vi i full gang med å gjødsle med kaffe for å forebygge mot snegler, men har heldigvis ikke funnet noen enda.
    Nyt våren:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Godt jeres rockii kommer fint, der er så stor forskel på kvaliteten der.
      Her er der også sommerfugle de flyver omkring og ser ud til at lægge sine æg:)

      I må også nyde våren

      Slet
  4. Hej Karsten
    Fine billeder, flot knop i din Rockii pæon. Er der ikke knop i din lactiflora i år?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja det er sjovt så forskellige de knopper kan se ud. den lactiflora jeg viser er jo en frøling fra forrige år så det regner jeg bestemt ikke med:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Hej Karsten
    Man må undres over naturen, super billeder af den lille sommerfugl larve.
    Jeg glæder mig også altid så meget til ´både pæonerne og bonderoserne og følger dem lige fra de stikker deres små røde hatte op gennem jorden.

    Rigtig dejlig dag til dig.
    Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      blev selv lidt glad da jeg opdagede hvad jeg havde fotograferet:)
      Her har de sidste pæoner også kigget op - alt ser ud til at have klaret sig!

      En dejlig dag til dig med

      Slet
  6. Jeg har aldrig set en puppe, mener jeg; men når jeg ser den på dit billede, er sandheden sikkert snarere, at jeg har overset den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det hele er jo også så småt at det er let at overse det!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Hej Karsten!
    Fantastisk bild på pionknoppen, ser mer ut som en rosenknopp till formen. Mina Pioner har små skott än så länge, och det är skönt att veta att de lever.
    Ha det fint / Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      En ros? ja kanske! Men bladen avslöjar den:)

      Ha det fint du med

      Slet
  8. Hej Karsten

    Flotte bilder! spennende med sommerfuglpuppen. De er nok lette å overse, ja.
    Herlige rockii knopper! Mye å glede seg til fremover :)

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      ja, det er så småt det hele - men snart blomstrer de ja:)

      En dejlig aften til dig

      Slet
  9. Hei!
    Kult med larven:) Og så langt peonene dine har kommet! Mine synes ikke enda.
    Kos deg i hagen din:-) Ha en fin vårdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Pæonerne er supergodt med i år - allesammen tror jeg - dine skal nok komme!

      Ha en dejlig våraften:)

      Slet
  10. Et virkeligt fint billede af larven, der er gået ud af sit gode skind

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Jeg var også selv ret tilfreds:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  11. Hej Karsten!

    Som vanligt är dina bilder så fina! Här fladdrar det frenetiskt, jag tror inte jag har sett så mycket fjärilar i trädgården på våren förut.

    Jag är alltid så fascinerad av pioner när de dyker upp på våren, både former och färger är så vackra och spännande är det att följa dem dag för dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Roligt att du har så många fjärilar i år. Här är det mera som vanligt, och inga fotos av dom än.
      Pionerna har en fin tid nu ja!

      Ha en fin helg

      Slet
  12. Det er dejlig med pæoner på vej, en skjønn tid i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja forventningens glæde er stor - og pæoner er så sikre!

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...