torsdag den 7. april 2016

Som det sker, fra dag til dag




April er begyndt på den gode måde: Ingen nattefrost og efter tørken i marts, har vi fået den nødvendige regn. 

I haven sker der noget fra dag til dag.
Fritillaria stenenthera er ved at løfte sig op, blomsten er nu over jorden.
løget har delt sig med 2 blomsterstængler og rigtig mange mindre skud omkring det hele.


 Små badekar i denne finurlige Iris.


 Jeffersonia diphylla i et solglimt.


Denne staudepæon  er som altid længst fremme "Athena". Professor Saunders stiløvelse fra 1949, i dette kryds indgår der 4 forskellige pæon arter:
P. lactiflora x [(P. macrophylla x gul P. daurica ssp. mlokosewitschii) x rød P. peregrina]


Erythronium californicum "White Beauty".

Jeg har set denne hvide skønhed betydeligt længere fremme på andre blogs, her bag træet er den langsommere, til gengæld har den delt sig i 2.

Så bliver man da lidt glad.


29 kommentarer:

  1. Ja, det er morsomt at lege legen "hvad er der sket siden i går?". Min stenanthera har ikke engang vist sig endnu, så jeg er bange for, at den enten er rådnet eller blevet spist.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Stenathera er min tidligste Fritillaria, Så ja den burde nok være kommet hos dig. Glæder mig til at lifte denne - tror den har delt sig meget:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten

    Skal si det skjer mye hos deg på en gang! Jeg er så misunnelig på din Erythronium at jeg omtrent får anfall her, for de får jeg ikke til ;)
    Jeg kjøpte 'Athena' i fjor, men er ikke helt sikker på hvor jeg plantet den... Når den en gang blomstrer kjenner jeg vel den igjen ;)
    Ja, det er fantastisk hvordan plantene utvikler seg fra dag til dag. Det er veldig gøy å følge med på.

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Har en Erythronium i Sverige, og hvis den er kommet igen i år burde denne art "siburicum" kunne klare sig hos dig. Kan godt huske at du også fik dig en Athena, det bliver spændende at følge!

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
    2. Ok, det høres jo ut som det skulle gå å dyrke den her også. Utrolig at Athena er et resultat av så mange krysninger.

      Slet
    3. Ja det tror jeg - jeg er optimist!
      Ja Sanders var en af de rigtig store hydridizers!

      Slet
  3. Hej Karsten
    Ja nu er der godt nok kommet gang i de små planter :o) det gør så bare så glad.
    Rigtig God weekend herfra.
    Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja ikke! det er bare en supersæson vi har nu!

      En dejlig weekend til dig med

      Slet
  4. Hej Karsten
    Det er en fin Fritillaria stenenthera, jeg er spændt på, om alle mine kommer igen i år, nogle af dem står der, hvor der er meget vand nu. Tørke i marts er ikke lige noget, vi har mærket til, tværtimod får vi mere vand nu, skønt vi slet ikke er kommet over det, vi fik i marts. Jeg har rhodoer, der står i vand, så jeg er ikke bekymret for tørke.
    Det bliver spændende at se din pæon med alle de arter, der er i den.
    Fortsat god dag, nu regner det igen, men det grønnes også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja den bliver jeg stadig gladere for - stenanthera! Hvis du ikke liftede dem sidste år skal du bestemt ikke regne med at se dem igen.
      Nej det har du ret i - tror der var totalt store forskelle over vort lille land - her havde vi tørke!
      Men den er forbi nu:)
      Ja Athena er en flot stiløvelse!

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. De har stået der i flere år, så jeg har ikke spekuleret på at lifte dem, jeg kunne ikke vide, at vi skulle have så meget vand hos os, her er ingen tørke, men det er der nu ingen steder nu.

      Slet
    3. Flot at du har klaret stenanthera i flere år uden at lifte!
      Jeg har valgt at følge Jans råd fra dengang "F.Stenanthera er straks lidt vanskeligere, vil anbefale at du graver den op og putter den i sand et tørt sted indtil samme tid næste år".
      Men jeg må jo konstatere at min rosenbachiana har klaret sig uden lifting så indimellem er vi bare tilsmilet at heldet:)

      Slet
    4. Hm - nu må jeg vist lige tilstå, at det ikke er Stenathera, jeg har, men andre fritillaria, som nok ikke er så svære at have, f.eks acmopetalla, elwesii, pallidiflora og pontica.
      Ja man har jo lov til at være heldig en gang imellem :)

      Slet
    5. Ah ok - nej de typer skulle man da bestemt ikke behøve at lifte - ærgerligt hvis de måtte være gået til i al den regn!

      Slet
  5. Det var en riktigt fin Fritillaria! Och mycket annat snyggt som tittar upp hos dig. Jeffersonia diphylla är, trots sin korta blomning en favorit här och de rödfärgade små skotten är så dekorativa.

    Nu alltså får det bli vår på riktigt, jag fryser!

    En god dag och en trevlig kväll!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, stenanthera är en klar favorit här. Diphylla har jag i blom för första gång, så jag är mest facsinerad av dens bladverk;)
      Det är inte kalt här och frost har vi inte haft på länge. Men sommar blir det nog tidigast i maj.

      En trevlig kväll till dig med

      Slet
  6. Hei Karsten! Det er virkelig mye å glede seg over på denne tiden! Irisbladene var virkelig dekorative! Ha en fin torsdagskveld! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Ja det må man sige - en fantastisk sæson denne!

      Ha en dejlig aften du med!

      Slet
  7. Din fritilaria er bare smuk, dejligt at den gror og bliver større.
    Her har det øsregnet siden i eftermiddags og alt sopper - men jeg tænker at min ny-gødede rhododendron har det dejligt med det.
    God aften :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja jeg sidder og bliver helt i godt humør!
      Og vejret ja, man hører jo om hvordan det ser ud andre steder. nogen steder har man fået rigeligt allerede!
      Det er som om meget ligesom glider nordover før det når os her østpå - Godt du ser positivt på det!

      En dejlig aften til dig med!

      Slet
  8. I april og maj har man virkelig lyst til at trykke på en "slow"-knap, så man kan nå at følge med. Din pæon er godt nok langt fremme i forhold til mine, der kun lige har brudt jorden. Den ser vildt frodig ud, det tegner godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Jeg er nu glad for at lyset er kommet - sådan at vi kan nå at komme lidt i haverne også efter arbejde:)
      Jag har også en del pæoner der, som dine, kun lige har vist sig "Athena" er min klart tidligste.

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  9. Så mycket spännande på gång hos dig! Pionbladen är ju så vackra och Fritillaria stenenthera en riktig liten goding.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette

      F stenanthera har blivit en riktig favorit här. Det ska bli roligt at se hur stor den blir i år;)

      Ha det gott du med

      Slet
  10. Hej Karsten!
    Fritillarian är mycket fin, och gillar ditt Irisbadkar. Pionerna är jättar jämfört med mina små röda skott. Men de kommer förhoppningsvis, med lite sol och värme.
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Jag har pioner med mycket mindre skott också - denna är speciel - ja sol och värme ville få allt at explodera.

      En fin Helg till dig med

      Slet
  11. Hej Karsten. Er blevet rigtig glad for de smukke fritillaria.Men har kun den almindelige et par steder.Alle mine pæoner er også godt på vej.........men har også haft dem en del år.Har 8 forskellige.
    I dag er det sol/ bygevejr.Lidt surt når jeg er ved at plante min nye dråbebed til.
    God weekend jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Ja, det må man sige rigtig aprilvejr.
      Det er super at så meget nu er på vej :)
      Ha en dejlig weekend!

      Slet
  12. Skikkelig koselige bilder av planter som bare spretter opp! Erythronium gleder jeg meg også til. De er fine.
    Fin dag til deg:-)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...