lørdag den 2. april 2016

Skarp sol



Den første tulipan blev som altid bifloriformis.

Jeg sad med et lille glas Barolo i går aftes og filosoferede over hvad det var der styrede det så nøjagtigt.
Midt på dagen var den fuldt åben og som dagen gik på hæld lukkede den sig langsomt, selvom der stadig var masser af direkte sol. 
Er det mon måske netop højden på solen der er afgørende?

Nå, her er lidt billeder:
Her først i den skarpe sol

Og her skygget
En fin lille sag Tulipa bifloriformis - solbilledet giver nok bedst stemningen - skygge billedet er måske lidt roligere?

Og jeg fortsatte med at lave 2 billeder af motiverne.

Hvad skal jeg vise?

Ja, Jeffersonia diphylla vil tydeligvis til at blomstre i år, Den har også taget tilløb et par år nu.

Og her er en der måske er bedst i sol?:



Trillium luteum tror jeg det er, og angiveligt i en næsten hvid selektion.

Jo, der er meget at se frem til, uanset om det bliver i skygge eller i sol!




24 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Der kom du først, mine bifloriformis er endnu ikke sprunget ud, men de står med knopper. De står i skoven, det er nok derfor. Spændende at der er blomster i din Jeffersonia diphylla, den får vi nok set mere til. Trillium ja der kan jeg se knopper nu, så er jeg med igen :)
    Men vi mangler solen nu - dejlig dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Lisbeth

      Her er der endnu lidt sol gennem tynde skyer - men de lover jo gråt hele dagen.
      Bifloriformis er en meget variabel art, tror den stammer fra de åbne stepper derovre. Men hvis den trives i din skov er det jo bare godt:)

      En dejlig dag til dig med

      Slet
  2. Hvor er den fin :)
    Min først tulipan sprang ud d. 31. marts, altså i torsdags. Jeg aner ikke hvad den hedder, den stod her da jeg flyttede ind...dengang var der 7-8 af dem, men nu er der kun en tilbage - der blev jo rodet temmelig meget i jorden dengang hussoklen skulle repareres.

    Hav en dejlig lørdag. Her er solen ved at bryde igennem skydækket, så inden længe skal jeg udenfor :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Esther

      Tror egentlig også min kom tidligere, men jeg er jo på arbejde om dagen så så den først igår da jeg kom hjem om eftermiddagen.
      Her prøver solen også, vi må se om det lykkes?

      En dejlig lørdag til dig med!

      Slet
  3. Den är så söt din T. bifloriformis där den tittar upp mot solen. Är det en botanisk tulpan?

    Jag är inte så förtjust i de flashiga moderna tulpanerna men däremot de lite mera blygsamma och anspråkslösa vildtulpanerna äger en skönhet som i mitt tycke vinner stort över de moderna sorterna.

    Snart, snart slår T. turkestanica upp sina sköna blommor här och i går såg jag de vackra skotten på Jeffersonia diphylla titta upp.

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, bifloriformis är "botanisk" mycket närbesläktat med turkestanica och många av de andra vit/gula typer.
      Håller med dig om vissa av de moderna - men är också fascinerad av vad man kan göra...

      Trevlig helg til dig med

      Slet
  4. Gratulerer med den første tulipanen, den er virkelig vakker! Det gir klart forskjeller om blomstene er i sol eller skygge når bildene blir tatt, jeg sier ja takk, begge deler! Her i Bergen regner det skikkelig i dag, så blomsterbilder fra hagen blir det neppe. Får håpe på bedre vær i morgen! Ha en fin dag, Karsten! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Tak tak - ja disse små tulipaner er mere fine og afdæmpede:)
      Er spændt på hvor langt mod vest regnen kommer - når den til os her østpå?

      En dejlig dag til dig med

      Slet
  5. Hej Karsten

    Akkurat det der harbjeg også tenkt på mange ganger, for sånn er det med hepatica også. Skal en ta bilde av de må det gjøres mens solen er oppe, for ellers lukker de seg litt mot kvelden.
    Veldig søt den tulipanen! Hvit Trillium luteum høres spennende ut, for min er veldig gul ;)
    Her regner det som bare det i dag, og da kan kanskje resten av snøen forsvinne i løpet av noen dager.
    Ha en deilig weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Crocus åbner sig bare der er sol, men andre planter styres mere af solhøjden, det er da interessant!
      Tror ikke den er rent hvid - Trilliummen - håber den er cremet måske som Fritillaria raddeana det ville være flot!
      Ja regn er det bedste mod sne!

      En dejlig helg til dig:)

      Slet
  6. Hej Karsten! Tulpan i blom, det låter tidigt, den är väldigt vacker. Spännande att se samma bild i både ljus och skugga. Vi saknar värmen, men när den kommer blir det en explosion, i trädgården.
    Ha en fin helg!
    Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja det är tidigt, men inte ovanligt i 2014 kom den veckan före.

      När värmen kommer exploderar det, ja. De lovar up emot 15grader i början på veckan nu.

      Ha en fin helg du med!

      Slet
  7. Dejlige håbefulde billeder.
    Man fornemmer virkelig hvordan du følger dine 'plante-børn' hele vejen Karsten. Du er en omsorgsfuld og interesseret 'plante-far' :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne

      Jamen jada - jeg er glad for netop forløb og vækst så det har du bestemt nok ret i:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Hej Karsten.Fin lille tulipan du viser........der er bare ikke noget som den første tulipan der springer ud.Har de samme tidlige som Esther.
    Men vil da lige skrive navnet ned på din fine hvide.
    Rigtig god weekend Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Ja, den er rigtig fin, vil lige kigge hos Esther nu:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Hei Karsten! Ingen tulipanblomstring er enda, men Tulipa turkestanica står med mange knopper så vi gleder oss! Jeg nyter din mens jeg venter! Selv om det regner jevnt og trutt så er det mye på vei opp der ute i hagen :-)) Jeg kler godt på meg og inspiserer med jevne mellomrom, men det blir lite bilder i sånt vær.. Ønsker deg en deilig lørdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Turkestanica er meget nærtbeslægtet med denne, nogen anser den som en variant af bifloriformis.
      Kender det godt når det regner - man vil ud alligevel, egentlig kan jeg vende mig til at tage kameraet med - NX1 tåler det:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  10. En fin lille blomst og lidt sjovt i tankerne at sammenligne den med de kæmpestore og fyldte tulipanblomster, der oversvømmer os senere på sæsonen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Her er der inte vulgært nej - tror flere og flere værdsætter de botaniske tulipaner.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  11. En skjønn tulipan, både i sol og skygge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja, den er bare så lækker, den blomstrer stadig lidt nu:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  12. Ja jag älskar mina botaniska tulpaner! Härligt att se det spira! Allt gott Mari

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mari

      Javist är det härligt:)

      Ha en trevlig pingst

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...