mandag den 25. april 2016

Knopper og en blomst




Alle viser knopper disse dage.

Imponerende så mange flotte og finurlige blomsterknopper der findes.

For det kølige omskiftelige vejr har gjort at blomsterne ligesom er stoppet op og afventer bedre tider.

Hvorfor blomstre når der alligevel ikke er nogen til at pollinere?


Trillium kurabayashii er begyndt at vise farve, den er ved at sprænges.


 Jeffersonia diphylla, Ja, hvor er den bare fin!


Denne Dodecatheon pulchellum er jeg ekstra glad for at se i år - sidste efterår gravede jeg tæt på hvor den står, og det blev noget værre iturevet roderi, som jeg så prøvede at ordne efter bedste evne.

I år har den kvitteret med en masse mindre planter. Sådan kan også man være heldig at få flere.

Der er dog også blomster, der trodser vejret:
Denne lækre Muscari vover sig frem: Muscari "Baby's Breath".

Jeg ønsker alle en dejlig ny uge i haven!



20 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja der er mange knopper på spring, men mere bliver det heller ikke til. Min trillium er nået lidt længere end din.
    Dodecantheon har jeg investeret i flere gange, den kommer bare ikke igen. Nu gør jeg et sidste forsøg, så må vi se, om den vil.
    God mandag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Når først Dodecatheon er etableret så tror jeg ikke den er svær, robuste må man sige mine har været!

      En dejlig aften til dig

      Slet
    2. Min Dodecatheon var etableret og kom trofast nogle år, pludselig kom den ikke igen, og alle andre forsøg mislykkedes. Jeg får en ny en af dagene, så må vi se, om den vil være her.

      Slet
    3. Kan det måske være en af de våde vintre - meget rådnede jo for os i de år?

      Slet
  2. Hej Karsten!
    Du har många fina blommor att se fram emot. De väntar liksom vi på varmare väder.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, alla väntar vi på värmen nu!

      Ha det fint du med:)

      Slet
  3. Hej Karsten

    Flotte trillium knopper! Her har jeg kun sett humler, men ingen bier. Det er rett og slett for kaldt ute, og i dag våknet jeg til 3 cm med snø :(
    Det er en kjølig værtype i hele Europa, så det merkes vel hos deg også. Så sykkelløp fra Belgia i går hvor det snødde, så det er ganske utrolig!
    'Baby's' Breath' er så vakker med en utrolig flott blåfarge!

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      3cm sne - håber det er væk igen!
      Og på Grønland har de forår med 17 grader idag;)
      Baby har bare en superflot farve!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Både knopper og blade er iøjnefaldende lige nu. Jeffersonia diphyllas blomst har jeg opgivet at fotografere; men de todelte blade er nu også fine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Jeg er også nede i jordhøjde for at få så meget som muligt skarpt!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten.Ja !!! det er jo lige nu at alle planterne viser sine flotte knopper.
    Og din trillium er da bare flot.
    Her er jeg mest spændt på de to kopper i min træpæon.........sidste år fik den kun en enkelt blomst.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Ja det synes vi!
      En fordobling lyder godt!

      En dejlig aften til dig

      Slet
  6. Hej Karsten!

    Växterna är ju inte helt värnlösa mot skiftande väderlek, de klarar mer än vi tror och väntar med blomningen. T. kurabayashii är en praktfull företrädare för släktet. Mössen åt upp min planta ifjol och den har inte visat sig i år.

    Ha det gott Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, det har du så rätt i!
      T. kurabayashii hoppas jag, ska etablera sig ordentligt i år - det ser lovande ut:)

      Ha det gott du med!

      Slet
  7. Hej Karsten
    Jeg er hver gang du skriver så imponeret over at du kan huske alle de forskellige navne på latin, de er svære at stave til og endnu værre at udtale. Nogen af dem er jo nærmest en spritusprøve :o)
    Den der lækre muscari, den er vel nok fin.
    Nu ser det ud til at soleb er på vej gennem skyerne her..så mon ikke det kan blive til et par timer i haven :o)
    Forsat god dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Jeg kan da ikke huske dem alle, men har dem så noteret:) Nu hvor vi har så mange blogvenner fra resten af norden så er det godt med entydige navne der er ens for alle.
      Jeg ser at Fluwel nu har fået muscarien, så den vil være nem at få fat i :)

      Hos os blev det noget af en regnvejrsdag - men vi trængte!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Skjønn muscari og andre foraarsvekster. Den minder litt om min Valerie Finnis?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja de 2 kunne godt minde om hinanden, det kunne være sjovt at sammenligne!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  9. Våren er fortsatt kommet litt lenger hos deg. Trilliumene er ikke kommet så langt, og det går kun langsomt framover.
    Men jeg har begynt å plukke liljebiller :-)
    Vakker muscari !
    Ha en fin dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Jeg er jo også lidt syd for jer, andre har dog allerede Trillium i blomst -

      Bort med liljebillerne ja!

      Ja denne Muscari er jeg specielt glad for:)

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...