søndag den 10. april 2016

Kaffe til morgensneglen




Regnen, der kom for et par dage siden, har sat gang i det hele. 

Jorden brydes overalt af nyt, der vil prøve lykken i det fri.
For denne ser det ud til at gå rigtig godt. Det er selvfølgelig Blodurt -Sanguinaria canadensis.

For noget bliver skæbnen en anden.
Denne Iris så sådan ud imorges. Den er færdig. Og ja,det er snegle der har været på rov her. 

Det er ikke et behageligt syn, tværtimod. jeg har svært ved at se nogen systematik i hvilke af feks mine Iris der bliver angrebet. Men når først en plante viser svaghedstegn og er såret, så går det hurtigt.

Jeg prøver forskellige metoder mod sneglene. en af de mest effektive er stadig kaffe.
Denne Fritillaria persica var oprindeligt 4 skud, det ene er gået til, mens de resterende med kaffens hjælp ligesom er kommet igennem og ud af farezonen ved jordoverfladen. Jeg satser på at ihvertfald de 2 klarer sig. 

Kaffe har vist sig forbløffende effektivt, den frysetørrede er ekstrem dræbende, Mens den almindelige finmalede er noget mere holdbar og klart har en forhindrende effekt.

Noget kønt syn er det ikke! 

Men det er en del af virkeligheden, og jeg vælger ind imellem også at vise det, der måske ikke lige går som man har håbet.

Nå et kønt og to grimme, det opvejer jeg lige med lidt tulipaner:
Det er min trofaste Tulipa bifloriformis, en fin elegant sag, der har vist sig overraskende robust. Den kendte T. turkestanica anses iøvrigt nu for at være en underart af netop bifloriformis.

Jeg ønsker alle en dejlig søndag i haven.




28 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja det er fælt med de snegle, de er også godt i gang her, det kan godt være, jeg skal til at købe billig kaffe og drysse ud, men nu har vi jo ferramol, så jeg prøver med det i første omgang. De er godt i gang med påskeliljerne Jet Fire og min foldblad er de også ved at spise af. Nu kommer jo snart alle hostaerne, så går det løs. Der er også taget en bid af min blodurt :( Sådan er havelivet, godt der stadig er kønt at se på.
    Dejlig dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      De rører ikke påskeliljerne her, men sneglene er jo grunden til at jeg ikke har hosta.
      Sidste år gnavede de sig ind til den gule næringsrige pollen på min blodurt også...
      Ja der er masser positivt!

      en dejlig søndag til dig med

      Slet
  2. Godmorgon Karsten! Synd om din Iris, hoppas kaffet håller sniglarna borta. Blodört har jag ingen, men tänker varje vår, när de dyker upp, en sådan måste jag skaffa mig. Din lilla tulpan är en riktig stjärna. Vädret ser helt fantastiskt ut, så det blir nog en fin dag i trädgården.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Här är det mulet, men imorgon skulle det bli full sol även här.
      Ja bifloriformis är en favoritt:)

      Ha det fint du med

      Slet
  3. Fortsatt, litt tidligere i Danmark, her er f.eks. blodurten ca. 1 cm over jorden.
    Synd når sneglene forsyner seg... Her har jeg bare sett åkersnegl foreløpig, men de er glupske nok og mange når jeg finner dem. Etter alt regnet er det idag meldt sol og varme :-9
    Ha en fin dag i hagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin og Lars

      Ja, med solen og varmen skal i nok komme med, åkersnegl har vi næsten ingen af her. Tror de bliver spist af de andre...

      En dejlig havedag til jer med

      Slet
  4. Det er så sjovt med blodurt, at man allerede på knoppen tydeligt kan se, om blomsten er enkelt eller dobbelt - din skulle være enkelt. Det er noget værre øv med de snegle. Vi har dem gud ske lov ikke. Et garanteret superdumt spørgsmål: er det helt umuligt at danne en form for bræmme i udkanten af din have?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, min er enkel - kan forstille mig at den fyldte form har en større knop?
      Det var da et ok spørgsmål:) Alt kan jo lade sig gøre, men ville kræve at jeg anlægger haven helt anderledes, bla med hvad der vokser op mod denne bræmme, det går jo ikke at det vælter udover. - Højbedene vil jeg nu sikre med kobberfolie.

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  5. Hej Karsten

    Huff ja, hagelivet har absolutt sine sorger! Jeg har vanlig skogsnegler her, men de spiser også på planter. Bruker du helt vanlig pulver/frysetørret kaffe? Hva skjer når det regner, løser den seg opp da?
    Sørgelig med dine iris, og at du ikke kan ha hosta er jo trist. Men i Sverige kan du ha de, så du er heldig som har en hage til :)

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      ja helt normalt kaffe - den billigste;)
      Når det regner bliver den frysetørrede til noget sort stads der stadig virker, ved meget regn forsvinder det. Den normale kaffe bevarer virkningen længere. og er lettere at få til at sidde på selve planten.
      Ja, det er super luksus at have to haver:)

      Ha en dejlig søndag du med

      Slet
  6. Kaffe er da et interessant valg, og det må samtidig være gavnligt for haven. Jeg er ikke så hårdt plaget som mange af andre, af sneglene. Men de er der og der skal holdes skarpt øje. Har også bemærket at enkelte tulipaner har fået cuttet toppen inden de nåede så langt. Haveselskabet har udgivet en artikel sommer syntes er en rigtig god Update, af hvad vi skal og kan stille op mod bæsterne. Jeg linkede den på FB men der er lidt blandede holdninger til den, fx omkring brug af nematoder. Men læs den selv, hvis ikke du allerede har gjort det. ;) Nå, her ville jeg så linke til siden, men det kan jeg ikke!! :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis

      Ja, det er jo det jeg tænker, og mine kaffeforsøg sidste år fastslog også effekten.
      De små tulipaner kan også være udsat for at kragefugle klipper dem af og forer sin rede med dem.
      Haveselskabets guide er udmærket, selvom de ikke har fået fat i min idé med kaffe;)

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  7. http://haveselskabet.dk/snegleguide

    HA! Så fik jeg lov... :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske sikkerhedssystemet var bange for netadressen + den lange tekst?

      Slet
    2. Så er det godt man kan snyde systemet... ;)

      Slet
  8. Kaffe har jeg aldri tenkt over. Dette må jeg prøve, tusen takk for tipset!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Tante Rose

      jovist det virker!
      Du kan læse om de første eksperimenter her:
      http://g2karsten.blogspot.dk/2015/05/snegle-eksperimentet-1-del-med-en-klar.html

      Ha en dejlig ny uge

      Slet
  9. Hej Karsten.Surt med de snegle.Min mor brugte altid sit kaffegrums i sin have...........og hun havde altså ikke nogle snegle........håber det hjælper hos dig.
    Glæder mig til min ene blodurt vise sig.Men har to flotte fritilaria lige nu.
    Godaften Jette

    SvarSlet
  10. Hej Jette

    det er nu ikke kaffegrums jeg bruger, men rigtig ubrugt kaffe, det er langt effektivere!
    Ja blodurten er en superlækker sag!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
  11. Attans då, det var inte trevligt för dig att se en vacker Iris bli så förstörd. Kaffe var en nyhet för mig, har inga spanska sniglar i trädgården men det finns ju andra sorter. Just nu får jag sätta plastbukar på alla hundtandsliljor till natten, annars äter mössen upp den.

    Tack för information om tulpanernas släktskap, min T. turkestanica står i knopp nu.

    Ha det gott Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Jag har tidigare skrivit om kaffets effekt, och mina försök:
      http://g2karsten.blogspot.dk/2015/05/snegle-eksperimentet-1-del-med-en-klar.html

      Möss under snön har tidigare också varit ett problem för mig i Värmland, men den försvann tidigt i år, så jag hoppas på at allt är bra i år.

      Ha det gott du med!

      Slet
  12. Leit med de sneglene du har. Jeg har de heldigvis ikke, men de er ikke langt unna. Så de kommer vel en gang..
    Kaffe har jeg hørt hjelper, men de fleste bruker kanskje nematoder? Tulipa er en trofast en til meg også. Vakker!
    Skal bli flott å se blodurten i blomst til deg!
    Ha en fin vårdag:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Ja, man ville jo helst være fri:)
      Tror sneglene har det noget hårdere oppe nord på og at de spreder sig langsommere og en hård vinter med frost på barmark decimerer dem kraftigt.
      de rene botaniske Tulipa sorter er rigtig fine!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  13. Ik for noget. Jeg syntes bare at der en 1 million flere snegle i år :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne

      Ja, også her - sidste år var pænt fugtigt og denne vinter har været total mild og ret kort.....
      de små snegle er overalt.
      Der findes heldigvis masser af planter der er giftige for sneglene:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  14. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  15. kke greit med disse sneglene altså! Jeg bruger ferramol, og det har i grunden virket. Har også vært på manuell jagt og knust dem med en sten. Ulækkert, men man ser resultatet:) det er en stadig kamp, det er sikkert. (Har litt overaktiv stavekontroll her, måtte derfor slette forrige kommentar.)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Du skriver da så fint så du kunne da klare dig uden stavekontrol?
      Sneglene er på alle måder så ulækre ja!

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...