lørdag den 23. april 2016

Bagud, på den gode måde




Det har været nogen fantastiske havedage: Sol, ok temperaturer, måske lidt vind: Men den har så gjort at vi ikke har fået nattefrost.
Fritillaria olivieri er en sund og livskraftig sag - dobbelt så høj som sin ternede fætter:
Fritillaria meleagris -Vibeæg

Og så fik jeg besøg af denne flyvende tingest:
Bombylius major der overfladisk kunne ligne en bizar humlebi, men er en flue. Vingerne slår vildt hurtigt billedet er taget på 1/1600.

Her sidder den og tar et hvil:
Den polinerer måske lidt blomster, men ellers er det en snylter hvis larver lever som ubudne gæster i jordbiernes bo.

Vi må vist lige have lidt hjerter nu...
Løjtnantshjerte med små perler.
-Lamprocapnos spectabilis hedder den nu - mange kender den som en Dicentra. 

Og her lige en fin afdæmpet tulipan.
Afdæmpet, nu ja.
Om en uges tid bliver den til det mest flamboyante festfyrværkeri.

Vi en nok en uge senere i forhold til sidste år. Men også idag ser ud til at blive endnu en solrig fin dag.

Vi er bagud på den gode måde.

Jeg ønsker alle en super havedag.




24 kommentarer:

  1. Er vi bagud? Måske, men f.eks. liljerne synes jeg er meget langt frem allerede. Olivieri er smuk med de karakteristiske, afdæmpede fritillariafarver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      ja, det er nok lidt forskelligt, men ja for meget er det ret præsis en uge, altså her:)
      Olivieri er et super positivt og ret afdæmpet bekendtskab!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Hej Karsten
    Ja også dagen i dag starter godt. Vi har desværre haft rimfrost i nat, jeg må ud og se, om der er noget ødelagt.
    F. olivieri ser fin ud, og den er høj kan jeg forstå. Godt med lidt info om insektverdenen.
    Herlig solskinsdag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, senere kom der regn og torden og kornsne og hagl - det er april!
      ja olivieri er nok en 40-50 cm - sneglene tog den tidligt, men den fik et godt drys kaffe, så her kom den!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Ser så fint ut på dina bilder, här har Fritillaria nyss bildat synliga knoppar. Vi har frostvarning de närmsta nätterna så få se hur det går med alla knoppar på t.ex. Magnolior.

    Insekten du visar är obekant för mig för det är väl inte en snylthumla?

    Hälsningar från ett kyligt Sverige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Vi får hoppas att frosten inte blir för hård.
      Detta är ingen snylthumla - men en fluga som bara ser så ut "Stor svävfluga" heter den på svenska.

      Ha en fin helg

      Slet
  4. Hej Karsten

    F. meleagris er en av mine store favoritter i den slekten! De er så vakre både de hvite og lilla. Løyntnantshjerter allerede! De har så vidt våknet her, så du er langt foran meg :)
    Vakkert bilde av tulipanen! Her er det hvitrimet på bakken, og is på hagedammen. Det har nok vært 3 minusgrader her i natt :( Men sånt slipper vel du hos deg :)
    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      ja den kolde nordenvind har bremset det hele op oppe hos dig - mon ikke vinden går i syd snart?
      Håber jeg kan vise billeder af den udprungne tulipan - du vil blive overrasket!

      En dejlig dag til dig med

      Slet
  5. Hej Karsten,
    Jo det er nok som du siger en uges tid bagud.
    Jeg har heller ikke haft så travlt og gemt fiberdug/grene til at beskytte planterne mod frosten de næste nætter.
    Solen fik rigtig magt i går. Så der var nok at gøre. Fine Vibeæg du viser -jeg venter stadig på mine. Der er færre i år end ellers. Din Løjtnantshjerte er meget smuk. Her truer mørke skyer,men går lidt ud alligevel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, sådan cirka - de fleste forårsplanter kan jo godt tåle et par minusgraders nattefrost, så jeg er ikke nervøs.

      Ja de tidlige hjerter har en helt speciel charme!
      Vi fik også rigtigt aprilvejr - det hører sig ligesom til:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Vi havde også rimfrost i nat, tror dog ikke der er noget, der har taget skade...har dog ikke været ude og tjekke. Det er koldt og gråt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      tror dagen har budt på store regionale forskelle - håber du fik lidt af vores sol!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Hej Karsten, jeg holder så meget af vibeæg. Men det er vist ikke gensidigt de kommer aldrig igen hos mig så jeg køber nogle der er drevet frem hvert forår.
    spændende insekt du har fanget med linsen, det er noget af en snabel den har.
    Jeg ser frem til billeder af dit slumrende festfyrværkeri.
    Rigtig dejlig havedag til dig igen i morgen :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Når jeg sætter vibeæggene med godt vinterdræn så klarer de sig altid.
      9-12mm er snablen - egentlig etret underligt insekt!'

      Også en dejlig havedag til dig imorgen!

      Slet
  8. Utrolig morsomt det store insektet! Denne har jeg aldri sett her i hagen, og tro du meg, hadde den vært her så hadde jeg sett den ;-)) Fin blomstring hos deg! Nå har du virkelig rykket fra! Men vi ligger jo også langt etter normalen. ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja det var det - må prøve endnu hurtigere tid næste gang 1/1600 var ikke nok til vingerne.
      Synes nu du er godt med som jeg så på din blog nu:)

      Ha en dejlig aften du med!

      Slet
  9. Dejlig å se alt der er gang på i din have! Flotte frittellaria, og ikke til at tro at løytnantshjerter er der alt nu. Skjønt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja det er bare dejligt - nu skal vi lige have et par blandede dage så ser det ud til at våren rigtigt kommer!

      Ha en super ny uge

      Slet
    2. Ja du satte mig på idéen - og nu har jeg fjernet stavekontrollen. Det var jo slet ikke svært! Noget andet er min dansk-norsk, der måske ikke alltid er til at forstå. Men riktig sjovt at prøve sig :)

      Slet
    3. Ja ikke - og her i den nordiske-blogverden er vi flere end man skulle tro der forstår hinanden - på kryds og tværs:)

      Slet
  10. Elsker vibeæg :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Me too!
      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. aha.. du kan se mit svar... tror det virker igen nu :) måske jeg skulle prøve at starte igen så :)

      Slet
    3. Jamen ja, det ville da være en god idé!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...