tirsdag den 1. december 2015

Frost på barmark



For de fleste med have er disse ord ikke behagelige. 

Ved de første advarsler er der nogen der myldrer ud med grankviste og andet for at beskytte planterne, andre håber det bedste og tager de tab det måtte give. Jeg tilhører nok mest den anden gruppe.
Og det er jeg glad for i år! 

For det har været -21C heroppe og på den forkerte side af -10C gennem en hel uge - og det, uden nogen form for formildende sne.
Så er det godt at jeg ikke mister det gode humør, ved et par enkelte mistede planter.....?
Det har været -12C  inat. 
Masser af rim.
 Solen viser sig kl halv ti, men der er ikke meget varme i den
Frosten presser vandet ud af en død kvist, hvid candyfloss
Min Monarda "Donald Trump" nej, der er ikke meget rødt tilbage nu.

Nå, det var arbejdet der forhindrede at jeg kom op i oktober, jeg har faktisk aldrig været så sent oppe for at vinterlukke huset, men nu skulle det være, før også vinene ville få frost.


Flot klart og stille er her.

Imponerende på sin egen kolde måde.



22 kommentarer:

  1. Ufff...frisk og klart ser det ud. Men er bare ikke parat til den slags frostgrader. :-)
    Håber Baroloen er godt frostsikret

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik

      det er nu ikke så slemt, hvis man klæder sig efter forholdene
      Baroloen ligger normalt i jordkælderen og frostsikkert ja.:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. När jag läste inlägget tänkte jag nej, det är väl inte möjligt med de temperaturerna i Danmark men så insåg jag att det säkert handlar om någon plats i ett annat land, kanske i Sverige där vi är vana med ganska låga temperaturer, från och till.

    Jag tillhör nog inte heller de som springer runt och täcker växter, snön skyddar ja, men granris och allehanda material som gardencenters försöker få oss att köpa avstår jag från. Det blir lika kallt under skyddet som utan om där inte finns en intern värmekälla. Min övertygelse i alla fall..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gumilla

      Javist, Norra Värmland:)
      Tror du har rätt i at om där inte fins värme då kommer kylan in överalt - det kan ge mening om man skyddar mot sol...

      Ha en bra kväll

      Slet
  3. Hej Karsten-Det lyder da meget koldt i mine øjne......................hvor langt oppe ligger dit hus ?
    Smukke billeder du har taget.Og jeg ville da nok dække lidt til hvis det er muligt.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      I det nordlige Värmland - vi er pænt nordpå!

      Håber sneen kommer snart - men prognoserne er usikre!

      >Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten
    Jeg tænkte nok, det var derfor, du sad i toget. Ja det er sent, du er der i år, men det må være spændende at være der så sent for en gang skyld. Det virker heldigvis ikke så koldt, når det ikke blæser, og åbenbart har du bedre netforbindelse på denne årstid?
    Det blev flotte billeder af rim og kolde planter uden sne.

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Lisbeth

      Ja, netop. Men her er mørkt, solen når netop nu kl 9:06 trætoppene med deres stråler.
      Og nettet er bedre ja - der er ikke løv på birkene og alle nåletræerne trækker vandet tilbage - de vil heller ikke frostsprænges.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Kolde billeder. Vi mener her på matriklen, at grangrenene, som vi heldigvis henter i haven, beskytter mod havgus og mod svingende temperaturer samt solskoldning. E par store, sarte rhododendroner beskytter vi med net.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Det tror jeg du har ret i, specielt solen kan tørre gevaldigt, nu hvor planterne ikke bare kan hente nyt vand nede fra den frosne jord.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. Hej Karsten

    Huff, så kaldt det har vært hos deg da! Den kulden har jeg vært forskånet for. Det var -11 gradwr i forrige uke, men etter det har det vært bare plussgrader om dagen. Synd at det ikke er noe snø hos deg da, for plantene dine skulle selvsagt hatt noe beskyttelse mot kulden.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det har været rigtig koldt heroppe - men med enkelte varme periode, næste uge ser ud til at blive omkring 0 siger de...?
      Solen er heldigvis(!) så lav nu at den ikke rigtig når ned til mine planter og ikke får dem tørret ud - det er værre på våren.

      En dejlig dag til dig!

      Slet
  7. Jeg har det på samme måde. Hvis planterne ikke kan klare sig, så er det mega, mega ærgerligt, men ikke noget at gøre ved. Af samme grund gravede vi Gunneraen op for et par år siden. Det eneste sted, vi gør en undtagelse - for undtagelser er der vel altid - det er frueskoene. De får lagt en tagpande hen over for at holde den værste væde væk.
    Kulden og frosten må gerne blive nordpå lidt endnu, men smukt ser det ud, når grenene står med rim.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja væde og udtørring er nok de største farer for planterne om vinteren - jeg prøver at tage dette med når jeg vælger placering - om sommeren er det noget andet - der "lifter" jeg jo flere planter der går i dvale og ikke tåler regn om sommeren.

      Tror at kulden bliver heroppe! - de lover endda pæne plusgrader hele næste uge!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Hei Karsten! Dette er typisk vintervær her hos oss, barfrost, men ikke fult så kaldt som hos deg :-)) Brrrrr... Jeg har også mistet noen løk og planter på grunn av barfrost, men vinterdekker gjør jeg ennå ikke ;-)) Fin uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja - barfrost er jo også kendt i Danmark Og Bergenvejret er jo kendt for sin omskiftelighed- men ikke med disse minus grader nej - jeg har jo meget bunddækkene planter så håber det meste klarer sig!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  9. Dette var skikkelig kontrast til ditt forrige innlegg, med roseknopper og ny utsprugne . Barfrost når det er så vått som nå er ikke akkurat
    drømmeværet.Men vakkert er det :-)
    Vi har lite snø her om vintrene og pleier å dekke til noen planter, men i år har det blitt utsatt. De som tåler kulde dårligst får nok litt bar rundt føttene, og noen dekkes med strie.
    Ha en fortsatt fin uke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Ja det må man sige noget af en kontrast - tror den store skurk om vinteren er udtørring og der hjælper det bestemt med afskærmning mod solen:-)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  10. Hej Karsten, hvor er det flotte billeder vi kan sidde her og nyde i vores varme stuer. Det har altså også sin charme og når bare man har tøj på efter forholdene, så må det være fantastisk at opleve. Det er ærgerligt hvis der er ryger nogle planter pga af frosten, vender man det så til noget positivt så giver det jo en god grundt til at købe noget nyt :o)
    Du havde ret i forholdt til at jeg skiftede til en ny blogadresse, alle mine læsere kan ikke se mig længere. Heldigvis kan jeg se jer og har også fået gendannet min blogliste :o) jeg håber at se dig på den nye adresse :o)
    Rigtig god dag fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Jeg har det jo ligesådan - for indendøre er her rigtig lunt - der er gang i brændeovnene!

      Ja, tænkte nok at det ikke kunne lade sig gøre jeg har opdateret min egen "nordiske havebloggere" med din nye adresse!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  11. Vakre frostbilleder. Et øjeblik ble jeg forundret over at Danmark var så til de grader rammet av vinter, men så forsto jeg på kommenterfeltet at det var i Sverige. Rimbildene var fine, uansett. Og jeg følger med interesse med på "The Donald" og hans udvikling...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Jaikke? - Udviklingen med "The Donald" er interessant både her og der!

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...