søndag den 20. september 2015

Vi er stadig bagud




2015 blev et af de langsomme år.

Blomstring og frøsætning er trukket ud, så sæsonen ikke rigtig er slut endnu, der er stadig nyt der går i blomst, og frø kommer kun langsomt i hus.


Nå, her er et par af mine roser:



 Dainty Bess
Jacqueline du Pré
Manhattan Blue, jeg spekulerer på hvor det blå kommer fra? Men køn det er den da!

Og mere er på vej:


Ingen af mine roser har "bare ben" men nogen af vildroserne er begyndt at trække næring ud af de ældste blade:
Her på den flotte Rosa glauca


Hov hvad er den af, der kom Jacqueline lige igen.


 Phlox paniculata "Fujiama" flot ren hvid.


Og insekterne finder vej i gårsdagens fine sol.
Selvom de er færre i år, og der er masser af føde, har de alligevel sin klare favoritter 
Det tordner i det fjerne nu, de lover mange regnvejrsdage i næste uge.

Men mon ikke der også kommer dage med varme og sol, så de sidste frø kan modnes?


25 kommentarer:

  1. Nydelige roser! Jeg blir så glad af at se dem! Fantastisk smukke farver i din sensommerhave, så bildene dine lyser af sensommer. Det varmer. Jeg er helt med på frøjagten, den begynte hos mig i går aftes. Da var plutselig de første salvie modne. God frøjagt, det er en dejlig rikdom.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Det var bare sådan et fint vejr igår!
      her er jeg 3 uger bagud med de fleste frø - men mon ikke vi når det ja!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Virkelig vakre roser, Karsten! Mine roser har også endelig kommet i blomst, så nå håper jeg på pent vær framover så jeg virkelig får nyte dem lenge! I dag er det deilig sol, så nå skal jeg ut og redde noen phlox som holder på å bli kvalt i ugresset! Fin søndag til deg! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin

      En høst som den vi fik sidste år ville være alle tiders!
      Her er det også sol nu, men lidt mørke skyer i detfjerne.

      En dejlig dag til dig med!

      Slet
  3. Hei, Karsten!
    Knallvakre roser! Hvorfor har jeg ikke 'Dainty Bess'?
    Næ, vi har det aldeles ikke travelt med å nå vinteren. Bare hyggelig med forsinket blomstring.
    Ha en fin søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villtrose

      Dainty Bess er flot super enkel og med fantastiske mørke støvdragere. Dem skal nok importeres til Norge??
      Jeg håber på en høst som den sidste år:)

      Ha en dejlig søndag du med!

      Slet
  4. Ja, herligt at haven stadig byder på nye blomster, men ja alt er bagud i år....også jeg:0)

    Mange havehilsner fra Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka

      Med nye blomster bliver man da lidt glad - egentlig er jeg ved at komme godt med selv, nu det går så adstadigt i haven!

      Ha en dejlig ny haveuge!

      Slet
  5. Hej Karsten, Roserne er så smukke. Jeg gik netop i haven i dag og tænkte på at remonteringen er senere i år. Desværre bryder roserne sig ikke om det meget regn og mange af dem når at rådne inden de springer ud. Dainty Bess minder den ikke meget om Odyssé ? Først så troede jeg det var den.
    Forsat god aften til dig.

    SvarSlet
  6. Hej Karsten, Roserne er så smukke. Jeg gik netop i haven i dag og tænkte på at remonteringen er senere i år. Desværre bryder roserne sig ikke om det meget regn og mange af dem når at rådne inden de springer ud. Dainty Bess minder den ikke meget om Odyssé ? Først så troede jeg det var den.
    Forsat god aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Dainty Bess er fra 1925, Odyssey fra 2001, de minder en del om hinanden - Dainty er dog enkel hvorimod Odyssey er dabbelt - Daintys støvdrafere er også flotte mørke:

      Hos mig med 20 roser er remonteringen går meget forskelligt, men der har hele tiden været blomster:)
      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  7. En god start med roserne hos dig, de ser jo godt ud, Dainty Bess er rigtig fin. Trække næringen ud, det har jeg ikke hørt før, men sådan ser nogle af de blade ud, som jeg nu går og fjerner fra roserne. Har du så hørt om systemisk sprøjtemiddel, det stod liljemanden og forklarede sine kunder om, jeg var med på en lytter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja det må man sige - og uden nogen form for sygdomme og dårligdomme.
      Tror de vilde roser er mere vant til vores klima og forbereder sig til vinteren mere end de forædlede gør det!
      Systemisk sprøjtemiddel er jo det de kalder BAYERS skadalemiddel "Calypso" systemisk dækker over at det er hele planten der bliver giftig - incl honning og pollen - en supereffektiv bidræber.....
      Håber du fik noget godt med dig hjem fra markedet - det hører vi jo nok om imorgen!

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Ja han gjorde et stort nummer ud af at fortælle, at det var systemisk, og at det var det samme, som de sprøjter vores tomater med. Han sagde ikke noget om bierne, og jeg gad ikke sige noget, jeg nøjedes med at tænke.
      Ja det gjorde jeg, men det kommer først med tirsdag, jeg skal lige have kigget nærmere på det først :)

      Slet
    3. det er faktiskt tilladt at bruge i lukkede drivhuse og til tomater, men reglerne er vildt skrappe. Landbruget må ikke bruge det på åbne områder.
      Så kan vi glæde os til tirsdag!

      Slet
  8. Hei Karsten! Her var det mange lekre roser. Jeg likte spesielt godt Jacqueline :-)) Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja det synes jeg jo også:)
      Jacqueline er en af mine reference roser - dem jeg bruget til at vurdere så meget andet!

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  9. Hej Karsten

    Jeg trodde nesten jeg hadde kommet inn på en norsk blogg når jeg leste nedover her :)
    Hyggelig at du har fått så mange norske lesere!
    'Dainty Bess' må jeg også få kjøpt, for den var nydelig og det samme med 'Jacquline du Pre'!

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det er super! - det var kun her ved Øresundskysten at vi fik torden og regn igår - resten af Danmark have højt solskin, så jeg tænker folk var i haverne:)
      Ja, det er lækre roser, Dainty har en simpel elegance over sig og Jacqueline sin flotte vækst.

      En dejlig dag til dig med!

      Slet
  10. Hej Karsten!
    Det var fantastiskt fina rosor, Dainty Bess och Jacqueline, är riktiga skönheter. Man kan inte tro att det är så många som blommar fortfarande.
    Det är så somriga bilder.
    Ha det fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Kanske där är lite sommar kvar till os?
      Vi ock rosorna får hoppas på det!

      Ha en fin ny vecka

      Slet
  11. Hvorfor skulle roserne dog stå med grønne blade, til det bliver frostvejr - det ville da være helt unaturligt. Og når det sker, er det ikke et smukt syn, når frosten slår til. En buskrose i efterårsfarver med gulnende blade, enkelte blomster og hyben er et gudesmukt syn efter min mening.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Nej det er jo netop det - de roser der bare lader stå til er ikke smarte i vort klima - og du har ret, efterårets farver er fantastiske!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  12. Utrolig mange flotte roser du har, i september:) Det har jo gått noe sent i år, og det er bare å håpe at frøene rekker og modnes før kulden kommer.
    Ha en fin kveld:-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Så længe de ikke lover frost tror jeg roserne bliver ved med at komme - der er nye på vej!
      Det går ok med frøene - nogle Hemerocallis (dagliljer) har smidt frøkapslerne før de er modne men ellers er det rigtig lovende ud.

      En dejlig dag til dig:)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...