søndag den 13. september 2015

Stribede søndags roser



20 roser er egentlig ikke særlig mange, og med 1 i restordre blev det jo kun 19, da jeg gik ind i roser sidste efterår.

Og formålet var jo ikke at det skulle harmonere eller se se vildt godt ud. 

Det blev en utilsigtet sidegevinst!

Nå, jeg bestilte jo 2 bolchestribede, men da den ene "Scentimental" var netop den der var i restordre sad jeg tilbage med kun en enkelt, det var: "Alfred Sisley":
Traditionen med de stribede roser går tilbage til den kendte og oldgamle "Rosa Mundi" altså  Rosa gallica "Versicolor".
En sund, velduftende lækker rose der står allesteder. 
Den har det lille luxusproblem at den ikke er remonterende, den blomster pænt længe, men er forlængst afblomstret nu.

Fælles for alle de stribede er at de indeholder gener fra Rosa chinensis  - altså bortset fra Rosa Mundi, må jeg da tro(?).
Og det var netop da de remonterende kinesiske roser blev introduceret (under alle mulige navne) at det myldrede frem med nye kryds og også remonterende stribede.
Idag er de fleste glemt. Men enkelte holder ved, lad mig nævne: "Commandant Beaurepaire". "Honorine de Brabant" og "‘Ferdinand Pichard".
Her er det Elises "Honorine de Brabant". Imponerende lækker men ikke helt så sund i løvet. Elise har måttet skære rigtig meget væk i år.

Sådan var det ikke med min nye "Alfred Sisley":
Første år, så den skulle bare gro! 

Og det har den gjort hos mig, farvesammensætningen har varieret temmelig meget henover sæsonen, fra det overvejende hvide til nu, mere mørkerød. 

Den bliver spændende at følge!

Og jeg skal have flere af de stribede.




25 kommentarer:

  1. Oh, these are so beautiful flowers !! Great pictures !!
    Happy Sunday !

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi Ela

      Thank you, i am glad you enjoyed the pictures:)

      Have a great day

      Slet
  2. Hej Karsten
    Spændende indlæg, synd at Honorine ikke har sundt løv, den kunne ellers godt friste. Der er nu ingen af roserne, der er særligt sunde på denne årstid. Jeg har også skåret både Martha og Kathleen ned, så de måtte starte forfra, det gør de heldigvis flot.
    Spændende at se mere til dine stribede roser, og hvilke du skal have næste gang.
    God regnvejrsdag - eller?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Tænkte nok at det klare mørkerøde hos Alfred ikke lige var dig - Honorine har ikke vildt grimt eller sygt løv - men forskellen er bare så markant: Alfred er supersund!.

      Og du har ret: Roser kan med fordel skæres vildt tilbage, og kommer sig flot!

      Ja her regner det endnu - en solskinsdag bliver det nok ikke:)

      Også en dejlig dag til dig!

      Slet
    2. Jeg faldt lige over en stribet, har du set den? http://www.davidaustinroses.com/english/showrose.asp?showr=430

      Slet
    3. Den kan fås hos Jas, han sender barrods.

      Slet
    4. Hej Lisbeth

      Jamen har da overvejet Variegata di Bologna, men den siges at have en tendens til at sporte og få tilbagefald til sit ene ophav en rød sag som hedder "Victor Emmanuel" så den valgte jeg fra!

      De nye der kommer frem, må jo have noget der udmærker dem fremfor de ældre halvhistoriske - sundhed og stabilitet!
      Det kan undre at Austin har netop denne?

      Slet
    5. Hov Lisbeth

      Den er ingengang remonterende - Det forstår jeg bare ikke..

      Er det farven? den er mørklilla og hvid?

      Der er jo moderne der har samme farvekombination og er remonterende...

      Slet
    6. Jeg sad egentlig bare og kiggede igennem rosengrupperne på roser.dk og stødte så på denne,men du har ret, det er ikke lige mig. Jeg ville bare vise dig den :)

      Slet
    7. Tror du ville blive glad for disse farver:
      https://www.pinterest.com/pin/499899627364025284/
      New Imagine hedder den!

      Slet
  3. Hej Karsten

    Spennende med din 'Alfred Sisley'! Den har jeg aldri hørt om eller sett til salgs. Jeg liker også disse stripete rosene. Prøvde en gang 'Honorine de Brabant' , men den døde etter den første vinteren. Er spent på min 'Ferdinand Prichard' om den vil klare seg. Du skrev en gang at du trodde den var litt sart, og jeg tror du går rett i det, for det har jeg også lest etter at jeg kjøpte den. Jaja, det finner jeg ut til neste år :)
    Rosa mundi tåler i alle fall mye, men den remonterer ikke nei. Det er derfor jeg prøver meg på FP. Liker roser som remonterer!

    Finnes det flere roser av de stripete som gjør det og som er herdige?

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Især de "halvhistoriske" har ry for at være noget sarte. De fleste nye tror jeg er robuste - og "Scentimental" som jeg havde som nr 1 har (med sin amerikanske baggrund) alle forudsætninger for at klare sig hos os!
      Rosa Mundi er jo en Rosa gallica selektion og som sådan usårlig:)

      Held og lykke med Ferdinand!

      Ha en dejlig dag du med

      Slet
  4. Med Alfred Sisley er vi ovre i de franske Delbard roser, som ellers ikke ses så tit her i landet. Den er fin med sin helt egen farveholdning, men helst i samspil med det friske løv. Jeg har nemlig set en buket udelukkende bestående af roserne, og den blev alt for spraglet, og rosernes smukke form forsvandt helt..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, det må man sige, og du har ret, jeg valgte selvfølgelig en der ikke findes sådan i almindelig handel:)
      Jeg synes også roserne begår sig allerbedst når de ikke er for mange sammen, og den enkelte går at udskille!

      Ha en dejlig dag


      Slet
  5. Så skjønne de stripete roser er! Jeg simphelthen elsker dem. De har noe meget nostalgisk, antikk og sjarmerende over seg. Håber at du lykkes i at få tak i Scentimental. Hvis ikke, kan du få stikling av mig i posten:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ingvill

      Det var et super tilbud, Jeg har den allerede på vej Scentimental, den var jo bare i restordre:)
      Spændende at du har den, nogen gange er Norge bare længere fremme og hurtigere med!

      Ha en dejlig dag

      Slet
    2. Vel, jeg vil ikke ta fra dig din tro på Norge, men jeg har riktignok bestilt den hos en planteskole som har importert den og en rekke andre sorter fra ditt dejlige fødeland... ;)

      Slet
    3. Ok ok :)

      Men en søgning på Scentimental og danmark giver ingen hits overhovedet, før at der langt nede er mig selv og mit nedslag fra sidste år:)
      Måske danskeren har været mellemmand - tror han har fået dem fra Tyskland eller måske Polen!

      Morsomt som der handles:)

      Slet
  6. Hej Karsten!
    Det var mycket fina rosor. Honorine blir min favorit, härlig färg. Har inte riktigt vågat mig på rosor, då jag har försökt, har det inte lyckats bra. Men kanske en dag. Ha en fin söndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Honorine är fin ock många tror jag föredrar denne färg kombination:)

      Jag tänkte också at rosor var besvärligt, men så har det inte varit!

      Ha en fin söndag du med!

      Slet
  7. Svar
    1. Hej Anne

      Ja det må man sige - og på begge roser!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Griselekre :-)) Jeg, som ikke har kjøpt en eneste rose, har av alle ting sådd noen villroser =O De er nå 20 cm høye og veldig piggete (...) Jeg har vurdert å gi dem vekk flere ganger og de frister tilværelsen i plastpotter enn så lenge :-)) De blir jo garantert ikke som dine ;-) Ha en deilig søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Håber også at få en del frø af en del af mine roser - og set nogen nye kryds - men indtil nu er det ganske uplanmæssigt:)

      En dejlig søndag til dig med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...