onsdag den 23. september 2015

Jævndøgn



Det var så idag vi havde efterårsjævndøgn.

Og jeg nåede lige i haven før mørket kom.

Ikke noget særligt, bare en normal fin sensommer dag:


Jeg klippede min afblomsrede buddleia ned, nu tager vi lige en lille blomstring til.

Ellers er det tid for frøhøsten
 Her et gladiolus kryds

Det er med denne mørke sag:

Og blomsterfluerne svæver rundt ved deres foretrukne blomster - her på Raphanus sativus.


Denne larve havde så meget fart på at jeg ikke fik den helt skarp - tror det er Acronicta psi -  Blågrå psi-ugle.

Nå, så du vil hellere have en rose. OK ja ja, hvad med denne:
Rosa X damascena "Quatre Saisons'' 
Mange havebloggere har kunnet fortælle om grimt løv på rigtig mange roser dette år. Sådan er det også her for en del af de historiske, undtagelserne er dog dem, med en stor del Rosa gallica i sig. 
Som netop denne!

De nyere roser er generelt flottere i løvet. De skulle jo også gerne have noget ,der udmærker dem, frem for de historiske!

Her er det "Pretty Kiss":
En Meilland frembringelse fra 2006 - sund, lækker og med masser af nye blomsterknopper.

Efteråret skal nok komme. Men inden da, vil jeg glemme det snigende mørke, og glædes over det som er.



20 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Skønt når der er remontering. Mine sommerfuglebuske blomstrer også igen. Din Quatre Saisons ser fin ud, min remonterer vist ikke i år, der er ingen tegn til det.
    Det grimme løv må vi leve med, det går nok også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja remontering er alletiders må man sige. QS er faktisk superflot i løvet og står med masser af blomster nu.
      Jeg er jo ikke så glad for sygt løv, Netop mange af de nye er supersunde!

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Jeg er heller ikke glad for sygt løv, men det er svært at undgå, for jeg er glad for blomsterne i dem med sygt løv :)
      Dejlig dag til dig.

      Slet
    3. Ja det er noget af et dilemma:)
      Men jeg synes jo der findes sunde alternativer - Stanwell P. kontra Paula Vapelle er et klart eksempel...

      Her er det netop nu lunt og diset - men de lover sol!

      En dejlig dag til dig med

      Slet
    4. Ja det er det. Paula er nok ikke sådan at få fat i, jeg er glad for de billige roser hos Jas :) så må jeg tage de syge blade med.
      Solen var ved at trænge gennem skyerne, men nu regner det lidt igen :(

      Slet
    5. Det har du ret i - søger jeg på Paula Vapelle og sider fra Danmark - får jeg kun mine egne.....

      Nu lover de godt vejr i weekenden - altså fuld sol... Det ser vi da frem til!

      Slet
  2. Hej Karsten!
    Fina bilder, flugan har du fångat fint på bild. Buddlejan har en vacker färg, det är en växt som jag gärna skulle ha, men tror inte den klarar sig hos mig. Pretty Kiss har en ovanlig färgsättning, fin.
    Nu blir det mörkare, men vi hoppas på många fina trädgårdsdagar.
    Ha det gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, flugan satt still där, så jag fick bra fokus!
      Buddlejan är från frön, den jag tog till Värmland , den dog.
      Pretty Kiss har blommat hela sommarn - dessa senara blommor är finast!

      Ja, det går fort nu - men fina dagar blir det!

      Ha det gott du med!

      Slet
  3. Hei Karsten! I dag kom regnet tilbake til oss og kvelden ble mye mørkere og kom mye tidligere. Det var nesten et sjokk! jeg hadde helt glemt hvordan det var =O Din gladiol hadde en fantastisk farge! Var den vinterherdig hos deg? Ha en deilig torsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja når det er skyet bliver det bare så tidligt mørkt - man skulle tro det var høst:)
      min gladiol - har stået ude fra den var et lille sideløg nok en 4 år - så ja de klarer vinteren:)

      En dejlig torsdag til dig med!

      Slet
  4. Hej Karsten

    Ja, nå er det full fart mot årstiden jeg ikke liker, nemlig vinteren... Jeg ser egentlig mest frem mot 21. desember, for da snur sola igjen. Men det er lenge til :)
    Rosene dine er så flotte, og den Pretty KIss var nydelig! Flott bilde av blomsterfluen!

    Her bare regner det, og rosene mine råtner. Jeg får nyte dine i steden :)

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Vinteren gør at vi mere værdsætter de andre årstider;)
      Specielt de mere fyldte roser kommer let til at rådne i regnen - Pretty Kiss er jo enkel - al vandet glider bare af...
      Men vi må håbe regnen tager sig en pause så det hele kan tørre op!

      En dejlig dag til dig med

      Slet
  5. Mildt og stille vejr, det er hyggeligt, men jeg savner virkelig nogle solstrejf til at lette den grå dyne. Igen i år er det tydeligt, at rosen også er en efterårsblomst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja dette vejr hører ligesom årtiden til, og solen mon ikke den kommer senere idag?
      Ja roserne - de remonterende af dem - viser en forbløffende livskraft!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. Jeg liker alle fire årstider jeg. Kunne ikke tenke meg å drive i hagen 12 måneder i året. Da hadde jeg blitt så lei,) Her i Midt-Norge blir det tidlig mørkt høst og vinter, men så har vi det lyst hele døgnet på sommeren. Det er ikke så langt opp til der midnattsola er, og det merker vi her også på sommeren.
    Frøsanking er koselig på denne tiden. Vi er heldige vi som kan ha en hage å boltre oss i. Og ikke minst, føle vær og vind på kroppen.
    Vakre blomster du viser, og spennene larve!
    Ha en fin fin kveld:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Nej det har du ret i, årstidernes skiften er nødvendig både for os og planterne!
      Den mørke vinter får os til at værdsætte sommeren endnu mere!

      Er spændt på hvornår frosten kommer - en del frø er langt bagud i forhold til sidste år

      En fin aften til dig med!

      Slet
  7. Hej! Riktig dejlige glimt fra din have! Så godt at det er gang i roser og buddleja ennå. Er helt enig, jeg nyter sensommeren, og har en mental innstilling om at det er sommer inntil det motsatte er bevist. Efteråret kan vente med at komme til siste del av oktober, eller bedre november, og så er det forberedelser til jul. Men ennå skinner solen!:) ønsker deg en solfylt dag!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja ikke? - Og det ser ud til at fortsætte en god tid endnu, ingen rigtig frost i sigte!
      Så vi satser på eftersommer lige til jul:)

      Også her er der klar sol, vi må ud!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  8. Hej Karsten.Ja !!! jeg kan nu godt lide alle fire årstider....................men nyder da det dejlige vejr vi ha haft de sidste dage.
    Skønt at roserne stadig blomstre.Og jeg klipper også min sommerfuglebusk...............så højt jeg nu kan nå.Og der er smukke blomster på lige nu.
    God weekend til dig Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Ja alle årstider har deres fortrin - måske nogen bare er lige vel lange?
      Men jeg glædes da ekstra når det er en stille dag med høj sol!

      Som idag!

      Også en god søndag til dig:)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...