søndag den 27. september 2015

Frølisten - det var delavayi jeg ventede på



Og nu er de her, frøene fra denne fantastiske pæon.
Også Rockii-frøene er i hus, så nu prøver jeg noget nyt:

En dynamisk frøliste!

Og det betyder at frø hurtigt kan udgå, men også at der hele tiden kan komme nyt!

Og det var altså Paeonia delavayi, jeg lige ville have med først.

Og det er også pæonerne der har inspireret til den dynamiske frøliste.

For mange foretrækker at så disse frø allerede nu, nærmest direkte fra frøkapslen ligesom det sker i naturen. Altså uden tørring og diverse krumspring næste år for at få frøene i gang.
Frøene kan høstes flere gange om ugen når kapslerne en efter en sprækker og viser de sorte frø.

Sådan så den ud i starten af juni:
Frøene fra delavayi var de mest populære sidste år.
Men den får nu i år konkurrence af Rockii pæoner, i den udstrækning der lige er rockii frø nok!

Det er da alletiders at være igang så tidligt med frølisten!

Du ser den oppe i fanerne øverst her på siden.

Skal jeg ikke også lige vise et par billeder fra haven?

Her kommer admiralen:
Den er æglægningsfasen så den flagrer virkelig meget rundt, og bliver ikke siddende samme sted særlig længe.

Og de sidste dage supergode vejr har fået gang i en del af de historiske roser:
"Souvenir de Malmaison" Flot duftende og ikke så vildt meget overfyldt. 
I baggrunden kan du se en anden rose - kan du genkende den?

Malmaison har lidt samme stil som denne:
Ja ikke? "Indigo" en såkald "Portlandrose" registreret af Jean Laffay, Frankrig i 1847 eller var det 1830?

Men det var frølisten vi kom fra - god fornøjelse!



14 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja god fornøjelse med at så, jeg holder mig til roserne :) Min Malmason kommer vist ikke mere i år, den holder ikke til meget regn, så rådner knopperne, men du har været heldig med den smukke blomst i den. I baggrunden er Viridiflora?
    Dejlig solskinsdag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg har også lidt roser på vej - nyt og spændende!
      Malmaison har nydt godt af det gode vejr!
      Og ja det er det da:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Naturen er altså bare fantastisk. Så flot, når frøkapslen åbner sig og frøet titter frem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja det må man sige! Et lille under...

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Det er et fint initiativ, du har taget med din frøliste, og det kommer sikkert til at fungere godt med den dynamiske version. Nogle af sommerfuglene begynder at se lidt lasede ud her sidst på sæsonen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Der er allerede kommet en 5 "ordrer", tror det dynamiske giver bedre spirechancer!
      Ja de er noget brugte - både sommerfuglene men også bier og humler:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten

    Vakker admiral! Jeg har akkurat sett den her også i dag. Den satt på druene og hygget seg med de.
    Spennende med dynamisk frøliste!

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Fik bedre billeder af den idag - må lige få "fremkaldt" billeder:)
      Ja det dynamiske tiltaler mig på alle måder!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hei Karsten! Det er deilig å kunne høste frø i egen hage :-)) Selv har jeg vært veldig dårlig på det i år (også..) Jeg er veldig interessert i å prøve alle de forskjellige peonfrø du har? Om du har igjen? Du har jo vært så god å sende meg frø også tidligere, så kanskje har du fremdeles min adresse? Vi reiser til Skottland på torsdag for å bla delta på SRGC sin diskusjonshelg men vi er tilbake helgen etter. Ha en deilig mandag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Lyder superspændende med jeres deltagelse i SRGC begivenheden - For andre der læser med: SRGC er Scottish Rock Garden Club og nok det mest fremtrædende klub for folk med netop denne interesse!
      Selv må jeg sige at ordrene vælter ind - i aften ser jeg på en fordeling!

      En dejlig ny uge til dig

      Slet
  6. Hej Karsten!
    Såg många fjärilar i helgen, känns som att de vaknat till liv en aning sent. Pionen har en vacker mörk färg, precis som Indigo.
    Att så Pioner från frön måste vara ett tålamodskrävande projekt. Och en stor lycka när man lyckas.
    Ha det fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Det har inte varit et lätt år för fjärillar!
      At så buskpioner är lätt - men du har rätt - du får först blommor om en 3-4 år - Tålamod ja:)

      Ha en fin tisdag!

      Slet
  7. Sukk og smelt! Indigo er sjelden - det er de forresten begge. Jeg elsker de historiske roser! Og herlig at frøhøsten er i full gang hos dig. Jeg samler frø selv, det er sjovt:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Ja, det er sjovt:)
      Og i år er et rigtig godt frøår for rigtigt meget,
      Jeg har helt nye arter af iris der ser ud til at give rigtig godt i år - vi får se!

      Ha en dejlig helg

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...