onsdag den 16. september 2015

Bivirkninger




Jeg vil gøre det ordentligt, når jeg laver forsøg i haven. 

Mit forsøg med kaffe mod snegle er ikke bare en pudsig engangs showstopper, men faktisk temmelig seriøst.

Så om der er bivirkninger af behandlingen er væsentligt!

Og det lader der klart til at være:
Først heroppe det behandlede område.

Og her et ubehandlet kontrolområde:
Og ja, hvilken forskel!

Umiddelbart ser det behandlede område mere bart og sølle ud. Men når vi kigger nærmere, ser vi hvorfor:

Alle mosplanterne er væk. 
Det behandlede område er gjort rent for mos.

Jeg har tidligere bemærket at området virkede mindre grønt, men efter sidste græsslåning ser jeg klart hvorfor; Der er bare intet mos tilbage.

Det var da noget af en bivirkning.....

Det gælder områderne der er blevet behandlet med purverkaffe og almindelig malet kaffe. Området der fik kaffegrums, ses der ingen virkning på.

Selve græsset ser ikke ud til at have lidt skade.

Dette forsøg bliver da stadig mere spændende!

Nå, ovenpå disse måske lidt kedelige billeder, må vi da lige få os en blomst:
Det er selvfølgelig sidste års rose "Munstead Wood".

Tidligere i år var vi mange der syntes at farverne virkede mere spinkle, mindre mættede. Det gør de ikke mere. Munstead er tilbage med den dybe flotte kulør jeg holder så meget af!



21 kommentarer:

  1. Det er sandelig en spændende bivirkning, kaffeeksperimentet afslører.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Ulla

      Og helt utilsigtet ja:)
      Forsøget kører videre!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten
    Ja det er da en spændende bivirkning, som åbenbart kan bruges mod mos i plænen :)
    Munstead Wood er bare helt fin nu, det er godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, min hypotese er jo at der er noget aktivt i kaffen hverken snegle eller mos kan tåle - måske er det koffeinet?
      Jeg vil indkøbe koffeinfri kaffe snarest og se hvordan det virker:)
      Ja Munstead er tilbage på sporet!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Spændene forsøg du har lavet men hvordan med sneglene ? Det er lige som i medicin idustrien, nogle gange prøver man at udvikle medicin til at kurere en bestemt sygdom som så i stedet for viser sig at kunne kurere en helt anden.
    Jeg har selv gjort mig nogle erfaringer med dræbersnegle, meget dramatisk betegnelse forresten . Du har lige inspireret mig til at skrive et indlæg på min egen blog om snegle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hejsa

      Ja, det er spændende, og kaffens virkning mod sneglene forsvinder jo med tiden - når det regner efter ca en 14 dage.

      Det er rigtigt masser af medicin er vist kommet til på den måde:)

      Super at vi inspirerer hinanden!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten

    Spennende med ditt forsøk! Merkelig at mosen blir borte. Kan pulverkaffe inneholde kalk?

    Så flott din Munstead Wood er! Mine råtner bokstavelig bort. Her drukner vi snart av regn. 115 mm med regn siden søndag. :(
    Flom overalt, og ekstremværet Petra kommer i natt med full styrke. Huff...
    Håper det er bedre i Danmark!

    Ha en deilig aften



    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Tror Petra er hernede i en slags forstadie - vi skal ikke have så vildsom regn som dig... 115mm er bare meget, jorden kan intet suge nu.
      Tror ikke det er kalk - jorden her indeholder kalk:)
      Ja Munstead blev kraftigt beskåret og er kommet flot igen - og i den rigtige farve:)

      Held og lykke i uvejret - og også en dejlig aften til dig!

      Slet
  5. Dine forsøg er da ved at nærme sig forsker stadiet ☺ meget spændende.
    Munstead Wood har også fået sin farve tilbage her i haven efter den fik en tur med saksen.
    Forsat god aften til dig.
    Hilsen Linda

    SvarSlet
  6. Dine forsøg er da ved at nærme sig forsker stadiet ☺ meget spændende.
    Munstead Wood har også fået sin farve tilbage her i haven efter den fik en tur med saksen.
    Forsat god aften til dig.
    Hilsen Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Jamen der er da lidt forskeragtigt over det - Nu hvor al offentlig forskning skal være "erhvervsrelateret" må vi jo lave det selv:)

      Det er præsis min oplevelse også - Munstead svarer godt på beskæringen og er kommet igen med den rigtige dybe kulør!

      Ha en dejlig aften du med!

      Slet
  7. Ja det var jo ikke akkurat noen negativ bivirkning ;-)) Kanskje ikke noe for en japaner da men i Bergen er det bare å si løp og kjøp! Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Mange vil klart opfatte denne effekt som positiv - måske hvis du har mos som prydplante, så er det mindre smart:)

      Mange af mine bede i Sverige kunne da måske godt få en tur?

      En dejlig aften til dig med!

      Slet
  8. Hej Karsten!
    Intressant att följa ditt kaffeexperiment. Hade hoppats på att kaffesumpen hade den egenskapen mot mossan, då hade min trädgård doftat kaffe långa vägar. En härlig mörk färg på rosen.
    Ha det fint!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, kaffesump har vi så det räcker:)
      Men vanlig kaffe är inte specielt dyrt, ock kvaliten behöver nog inte vara den smakligaste:)

      Ja Munstead Wood har en unik färg!

      Ha en fin kväll

      Slet
  9. Intressant kaffeexperiment. Synd bara att det inte funkar med kaffesump kaffegrums och biverkningen minst lika trevlig som att bli av med sniglarna. Ska också bli spännande att se om de funkar med koffeinfritt.
    Vacker färg på rosen!
    Ha det så gott
    Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette

      Ja, det hadde varit fantastiskt om kaffesumpen hadde haft denna verkan!
      ja ska kolla med koffeinfritt!

      Ha det gott du med!

      Slet
  10. Hej Karsten!
    Det er et spændende forsøg, og lidt af en sidegevinst! og nu du viser både rose og fortæller om kaffe får jeg trang til at fortælle noget ækelt;-) en af mine roser stod i sommers blomstrende flot, og sund hele vejen igennem, men flere grene begyndte at knække af ved jordoverfladen, jeg undrede mig og gik i knæ og der var et stort hul ned til roden, hullet var fyldt med de røde snegle, et bo vil jeg tro.....hmm, havde hørt om dine kaffeforsøg så fyldte instant kaffe i hullet, og håbede rosen-Leonardo da vinci ville klare det, den har været flot hele sommeren:-)
    Hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette

      Det var da en spændende observation!
      Kaffen har givetvis dræbt sneglene, Godt at rosen ikke tog nogen skade, men faktisk kom sig!
      Det jeg ikke ved er hvorvidt kaffen skader de mange svampeorganismer der er i en slags symbiose med vore prydplanters rødder - din værdifulde erfaring tyder på at de ikke har lidt skade!
      Tak for det!

      Ha en dejlig weekend:)

      Slet
  11. Oi, dette er forskning på høyt plan! Utrolig spennende! Godt at du finner måter at knekke mose - og snegle - på! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Som vi siger: Hellere ramme ved siden af end slet ikke at ramme:)
      Og indimellem rammer vi jo!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...