lørdag den 23. maj 2015

Snegle eksperimentet: 1 del, med en klar vinder..




Igår blev det tid til det første eksperiment, i vor undersøgelse af, hvad der virker mod snegleplagen!

For virker kaffe?

Mange har nævnt at kaffegrums skulle holde sneglene borte!

Men først tar vi lige dagens blomst:
Ja, det lykkedes: Min Iris stolonifera klarede det!
Mere om denne super oplevelse længere nede.

For nu går vi til sneglene:

Og første eksperiment går ud på at se hvilke barrierer der virker overfor snegle, virker kaffe overhovedet?


Ja, en urtepotte på hovedet og kaffe fordelt udenom 

Vi afprøvede 3 forskellige kaffetyper.
Nederst er det kaffegrums, så til venstre malet kaffe, og så frysetørret pulverkaffe.
I hver enkelt af disse cirkelformede barrierer blev der placeret et par snegle, hvordan ville de reagere?
Forskellene var virkelig markante
Kaffegrums havde ingen påviselig virkning - sneglene stoppede ingengang op, når de forcerede forhindringen.
Almindelig malet kaffe havde en vis virkning, men allerbedst var den frysetørrede variant.
De små snegle vendte omgående om når de kom i berøring med denne kaffe, og det pulver de lige fik på sig trak så meget slim ud af dem at de hurtigt virkede totalt dehydrerede og efter et par forsøg lå de livløse tilbage.

Vi placerede herefter dagens største snegl i denne, den mest effektive cirkel:
Bemærkelsesværdigt resultat, den lå og slimede rundt inde i cirklen og blev langsom synligt mindre og slankere. Frysetørret kaffe virker totalt effektivt.

Almindeligt malet kaffe havde også en vis barriere effekt. Men det holdt kun de allermindste snegle totalt inde. De lidt større tog sig ud efter et par forsøg.

Dagens klare vinder blev frysetørret kaffe!

Alle de brugte midler var af fabrikatet: "Merrild" og havde betegnelsen "Cafe Noir" .

Det var del 1 - mange spørgsmål står tilbage: 


  • Virker alle frysetørrede kaffemidler så effektivt? 
  • Har Frysetørret kaffe bivirkninger: skader på planter, grundvandet eller lugtgener?
  • Virker det også på større arealer, og ved en mere jævn fordeling?


Det vil vi se på i fremtidige eksperimenter. Samtidig med at andre midler vil blive undersøgt!
For kig lige her, selv ude i vandet i min "Very sunken garden" æder de løs på vegetationen. 

Nå, godt mit eksperiment fandt en klar vinder, og det var faktisk ret morsomt at lave - med et lille glas barolo i den anden hånd!

Så lad os slutte totalt positivt:
Min Iris stolonifera har været 3 år undervejs og i år lykkedes det!

Ja hvad skal man sige?
Min er en unavngivet frøplante, Denne iris stammer jo oprindelig fra de centralasiatiskestepper og jeg har efter bedste evne forsøgt at genskabe disse forhold her - den har blandt andet stået tildækket, tørt og varmt i månederne efter afblomstring.

Og resultater et besværet værd!

Lidt morsomt er det, at min norske blogven "Fru Ranten", præsis samme dag nu også kan vise et eksemplar af denne fantastiske sag - Super billeder og tekst som altid hos "Rantenhagen".

Jeg ønsker alle en dejlig pinse/pingst!



23 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Spennende eksperiment! Ja, de lærde påstår at kaffegrut virker, men når det ikke viker hos deg begynner jeg jo å tvile. Jeg bruker uansett ikke kaffegrut mot snegler, for jeg har jo ingen ;) Jeg bruker det som jordforbedringsmiddel, for kaffe er jo næringsrikt. Jorden som er full av leire blir mer porøs av kaffen. At frysetørret kaffe virket så godt ante jeg ikke, men det er jo flott at du fant ut det. Kan en få brukt det mot disse slimete vesenene så er det flott!

    Nydelig iris du viser!

    Ha en deilig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      det kom også som en overraskelse for mig, men nu bagefter giver det jo god mening!

      Ja den er flot - din navnesøster viser jo også en idag:)

      Ha en dejlig weekend du med

      Slet
  2. Hej Carsten, et meget oplysende eksperiment :o)) og en fantastisk flot Iris.
    I øvrigt, efter du skrev om bier eller mangel af dem i haven, så kigger jeg stadig lang for at finde dem. De er endnu ikke kommet til min lille kolonihave.
    Havehilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja irissen tilskyndede jo til eksperimentet - den var ved at blive ædt!

      Uha ja - tror vi er mange her østpå der får en dårlig frugthøst!.
      Man lægger jo mærke til hver enkelt bi så få er der.

      Dejlig pinse til dig med

      Slet
  3. Hej Karsten!
    Intressant att följa ditt experiment. En fantastisk Iris.
    Ha en skön helg!
    Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Jag fick vänta på den i 3 år. Jag har också en vid sommarstugan - får se hur det har klarit sig..

      En skön helg til dig med!

      Slet
  4. Hej Karsten
    Det var dog et spændende eksperiment du har kastet dig ud i, jeg glæder mig til 2. del.
    Den er meget fin din Germanica stolonifera, og efter tre års venten bliver man da også glad om hjertet af at få belønningen - tillykke med den.
    God pinse til dig.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita

      Der bliver måske mere end 2 dele - vi får se:)
      Det er nu ikke en germanica, selvom de kan ligne hinanden, tror ikke der findes germanica med så markante tegninger?
      Den tilhører derimod gruppen af ariliris.

      En dejlig pinse til dig med!

      Slet
    2. Tak fordi du korrigerede mig i min vildfarelse, var sikker på at det var en Germanica.
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
    3. Ja, germanica iris er iøvrigt en samlebetegnelse for en masse ret enslignende botaniske arter og især deres kryds. de burde benævnes som Iris x germanica, som faktisk er det accepterede navn.

      En dejlig søndag herfra

      Slet
  5. Hei Karsten. Så flott eksperiment! Jeg har brukt kaffegrut rundt min kvadratmeterstore (lille) jordbærhage i flere år, og det har hjulpet mot de få sneglene jeg har. Har heldigvis ikke fått brunsnegler, så jeg har ikke de store problemene med dem. Om snegleplagen blir større her skal jeg tenke på forsøket ditt! Ha en fin pinsehelg! Hilden Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Jeg prøvede ikke med de almindelige havesnegle, de er jo ikke et problem normalt.
      Godt du ikke har fået brunsnegle - de er en pestilens!

      En dejlig pinsehelg til dig med!

      Slet
  6. Spændende eksperimenter du har gang i, Karsten. Jeg glæder mig til at læse mere om dine eksperimenter! Du går super systematisk til værks. Nørdet i aller bedste stil :-) fedt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone

      Ja ikke? Og der kommer mere når vi lige for bearbejdet disse foreløbige forskningsresultater!


      Alletiders du synes om det!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  7. Hej Karsten
    Din iris er utrolig smuk - godt den fik lov at leve. Eksperimentet er spændende, men det er dyrt med frysetørret kaffe, så der kan jeg vidst ikke være med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, er selv begejstret for den - den udvikler sig iøvrigt dag for dag!
      Du behøver jo ikke købe nescafe eller et andet dyrt varemærke.
      Og hvis udvanding af jernsulfat løser problemet så er der jo ikke nogen anledning:)

      En dejlig søndag herfra

      Slet
  8. Hej Karsten Tillykke med din iris, smuk er den og det er jo ekstra fantastisk at se den folde sig ud når man tænker på arbejdet og ventetiden! Spændende med snegle projektet. Man kan egentlig godt forstå det for det frysetørrede har en speciel konsistens som man godt kan fornemme vil være krads for en snegle hud.
    Jeg gennemgår også for snegle når jeg luger, disse her uden hus bliver dræbt med det samme og kasseret. For hvor har jeg fået ædt mange nytilplantede sommerblomster. Fortsat god pinse. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Ja dette er noget andet end at købe en industriplante i supermarkedet:)

      Ja konsistensen og det faktum at frysetørret kaffe jo er ekstremt tørt. gjorde det oplagt at indrage det i eksperimentet - jeg bemærker iøvrigt at når kornene bliver mere fugtige, og ligger tilbage som fedtet brunt slim, så undgår sneglene det også!

      En dejlig pinse til dig med!

      Slet
  9. spændende eksperiment du har gang i. Jeg var aldrig kommet i tanker om at drysse kafefe ud.
    Jeg har indtil nu brugt billig dåse øl, og det virker udmærket. Rødvin må i min verden være forbeholdt os to-benede, håber virkelig ikke barolo kommer til at indgå i dit eksperiment :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Nej. de fleste bruger blot de udvandede rester - kaffegrums.
      Nej rødvin tiltrækker mest de der små fluer, og her er en oversøisk frugtig sag klart bedst - fluerne værdsætter ikke det mere ædle i en Barolo!

      Ha en dejlig pinsedag

      Slet
  10. Hei Karsten! Hyggelig at du inviterte gjester med inn i min hage :-)) Din Iris stolonifera var riktig lekker og vi følges vel ganske så tett i våre hager?! Ja jeg følger spendt med på dine eksperimenter for å holde de slimete brune unna plantene! Jeg har prøvd med kaffegrut men det hadde ikke den ønskede effekt så det gav jeg opp for min del.. Her blir det nok en omgang med nematoder i år også :-)) Det er tross alt en økologisk metode siden denne ringormen allerede finnes i naturen. Og vi plukker og plukker... Og håper du finner på noe nytt og genialt ;-) Fortsatt fin pinsehelg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Morsomt som vi følges ad ja - i Sverige er jeg nok mindst 1 måned bagud stadig. Der har jeg iøvrigt også en stolonifera. navnet giver iøvrigt god mening jeg har her en nok 5 sideskud i god afstand fra moderplanten

      Ja nematoder er effekt. og så har de især effekt på de snegle der er mest aggressive og æder sine artsfæller.

      næste fase blive at udforske kaffes virkning i praksis.

      Ha en dejlig pinsedag:)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...