torsdag den 20. november 2014

November haven



Når jeg har været borte og vender hjem, så er jeg altid spændt på, hvad der er sket i haven.

Og denne gang var ingen undtagelse.

Der sker skam en hel del, før frosten og sneen helt lukker butikken for en tid:
Cerinthe major "Purpurascens" "Voksurt" blomstrer stadig mere og mere - frosten vil alligevel bare dræbe den. Så ja, hvorfor ikke bare prøve?
Den franske anemone -Anemone coronaria-.
De siger at den blomstrer om sommeren. Denne her prøver også nu, lader det til. 
Den stammer oprindeligt fra de østlige Middelhavsegne. Her klarer den at overvintre - som oftest.
I mit fravær var det kommet årets sidste Iris fra Jan i Spanien - En god ven havde taget hånd om dem, og hun havde pottet dem for mig - alletiders!

Det er PCI iris - hvor PC står for Pacific Coast. De er ofte vanskellige på vore breddegrader, men nu prøver jeg.

Det har været en fornøjelse at handle hos Jan - man får vildt meget for pengene, og kvaliteten er i top. Skal du have Iris, så tjek hans hjemmeside. Hvor der også er super informationer og lækre billeder!

Læg mærke til baggrunden på billedet.  Kan man ikke lige ane at solen næsten skinner?



14 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Jo man kan godt ane, at horisonten er lidt lysere. Jeg kan kun bifalde, at hvis man skal have iris, er det godt at handle hos Jan, man får virkelig meget for pengene. Franske anemoner har jeg ikke, men voksblomsterne blomstrer også her endnu.
    Din Cerinthe major Purpurascens minder meget om min voksurt, så det er nok den samme Jeg har rykket de fleste af mine op i dag, men der er stadig få blomster, det er utroligt, at de kan blive ved så længe.
    Så er jeg for øvrigt glad for, at du er med endnu :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja ikke? himlen virker bestemt lysere!

      Mine voksurt kom ret sent i år så det er nok derfor de ser så friske ud:)

      Selvfølgelig er jeg da med - og mere end sidste år faktiskt - da lavede jeg 6 nedslag i november, jeg har allerede lavet 7 nu i år!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Hej Karsten Det er utroligt så grønt det endnu er og vi har vidunderlige fuglefløjt om morgen og så er det snart december. Det er dejlig struktur der er i bladene i de planter du viser, jeg nyder de smukke billeder. Tak for tippet med iris, det vil jeg tjekke ud. God aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Ja ikke? Hvis det ikke var så mørkt kunne man tro foråret var begyndt.
      Jan har stor succes med sine iris, tror han er ved at have udsolgt for sæsonen. Men der er heller ikke andre i Europa der tilbyder et så bredt udvalg - og til ingen penge og i super kvalitet...

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  3. Det er en lidt besynderlig november, men jeg nyder det i fulde drag, med eller uden sol (dog mest med!). På denne måde kommer vi også hurtigere om på den anden side af december, og så går det den rigtige vej igen.
    Voksurten har jeg også, omend dens blomster er lidt små i.f.t. den rigtige sommer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis

      De siger 2006 var ligeså mild, og det skal da nok passe.
      Egentlig håber jeg på et omslag til let sne og masser af sol der kort før jul og så frost til engang der i slutningen af februar:)

      Mine voksurt blomster har vel normal størrelse, men de er frøformerede af sig selv gennem mange sæsoner, så farve-graden er meget forskellige.

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  4. Cerinthe ville ikke have det ret godt hos os i dag, hvor græsplænen er hvid af rim her til morgen. Det er fristende at benytte sig af Jans gode produkter, men jeg har svært ved at finde de rigtige placeringer til iris.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      nej det havde ikke været godt - her har vi klaret os uden frost endnu.
      Måske nogen af de forårsblomstrende iris? - hvor placeringen er mindre vigtig men selve det at det blomstrer er vigtigt?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten

    Så har du kommet deg hjem igjen, og det er jo mye flott som ventet deg der. De anemonene er så vakre, men de klarer seg ikke her dessverre.
    Spennende med dine nye iris fra Jan. Jeg gleder meg til å de blomstre!

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, troede det havde stået stille, men meget havde vokset!
      Anemonerne har jeg også i Värmland og de dør ud efter et par år ja - men til gengæld koster de jo nærmest ikke noget:)

      Bare PCIerne overlever de første sæsoner er jeg glad - blomster vil være en fin bonus!

      Ha en dejlig Helg

      Slet
  6. Hej Karsten
    Godt du havde en flink ven til at tage vare om dine nye iris:) Jeg håber de vil gro fint og evt blomstre til næste år!!
    Ja det er et underligt år ,selv i DK kan man se blomster udenfor den normale blomstringstid,og selvfølgelig også her ,hvor vi faktisk lige nu har 4-5 forskellige iris i blomst samt de sidste sommerblomster,ja selv reticulata og junoiris er skudt op gennem jorden!!
    Håber du har en fin weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Ja jeg garderede mig lige med gode venner. Får jeg også blomster næste år vil det være en fin bonus!
      sidste efterår var ikke meget anderledes, der endte det lune vejr på dette tidspunkt - vi får se- der er ikke frost i prognoserne.

      Jeg har også friske grønne spirer på visse iris bla min veletablerede Iris stolonifera.

      En dejlig weekend til dig med

      Slet
  7. Hej Karsten.Ja !!! du pendler jo lidt.Men vores planter ter sig jo helt mærkeligt i år.
    Og det er da utroligt med en anemone på denne årstid.................godt nok uden blomst.
    Er meget fristet til at bestille iris fra Jan....................for de er bare SÅ smukke.
    Rigtig god weekend Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Både her og der ser vi besynderlige ting - Anemonen tror jeg snart vil blomstre!
      Jeg ville nok først maile til Jan og høre hvad han evt vil anbefale på denne årstid.

      Ha en dejlig weekend du med

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...