søndag den 12. oktober 2014

Årets rytme



En blog er jo fantastisk!

Og det på rigtig mange måder.

jeg har netop kigget tilbage på de foregående år, og nedslagene på denne tid: 2014 er markant anderledes. 

Så meget grønt og blomstrende, og dyrelivet... Jeg kan jo dårligt se en sommerfugl uden at fotografere den.

Nå, "Summersong" er netop nedkommet med en blomst der næsten ligner dem fra sommeren:



Hvorimod "Munstead Wood" er blevet mere enkel og måske nok lidt lysere. 
Mon den er lavet af marcipan? man får næsten lyst til at prøvespise den.

I ugens løb har det jo stormet og blæst, så der er kommet lykkeriddere flyvende:
Liljebillerne -Lilioceris lilii- er gået helt galt af sæsonen, og de må hjertens gerne lægge æg nu. Liljerne er ved at modne de sidste frø og så ellers suge al kraft tilbage til løget.  Liljebillernes ulækre larver kommer ikke til at overleve. Det gjorde de 2 her nu heller ikke.

Man kan håbe disse skadedyr helt får ødelagt deres rytme og er decimeret kraftigt næste år!

Vor ven Admiralen, har jeg heller ikke før set i disse mængder, og så sent på året.
Det er nu en imponerende en, ikke?






14 kommentarer:

  1. Hej Karsten ja det har været en hel fantastisk sommer og ligeså fantastisk efterår. Smukke billeder du viser som altid. Jeg blev forført i sommers på plantecenteret af Summersong, dens duft var helt uovertruffen. Jeg skulle ikke have haft den men nu står den i mit nye rosenbed, hvor der eller kun skulle være gule og abrikos farver. Måske den kommer til at holde flyttedag. Det vil tiden vise. God søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Duften er speciel og mens mange roser har skruet kraftigt ned for den den så holder summersong fast netop i duften.
      Og ja farven er speciel "brændt orange" mon ikke du finder et sted hvor den bare passer perfekt ind?

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  2. Ja så er Summer Song flot igen med den rigtige farve. Munstead Wood er også rigtig fin, den overvejer jeg at få fat i. Godt du så liljebillerne og fik gjort kål på dem. Det var en dejlig dag i går, i dag er det gråt og blæsende, næsten som det plejer, men måske bliver det bedre. Regn får vi ikke meget af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Munstead Wood er rigtig god - her har Austin ramt plet!
      Ja, i går var fantastisk - og de lover da også sol senere idag - men lige nu regner det her - nok ikke de store mængder, nej.

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  3. Det er svært at definere farven på smukke summersong, brændt abrikos? 2014 er jo ikke forbi endnu - vi kan vel godt nå at få endnu flere overraskelser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Brændt, et eller andet, det er alle nok enige om, Og 2014 er langtfra slut - vi har masser af forunderligt til gode!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  4. Vakre blomster du serverer så sent på høsten. Rosene er flotte med at de blomstrer så lenge det ikke kommer frost. La oss håpe neste sommer også blir en flott tid! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin

      Ja, og det gør den da .- næste år bliver altid lidt bedre!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  5. Summersong må da passe perfekt ind i et "Flammebed", som er blevet så moderne for tiden... Smuk er den i hvert fald, desværre kender jeg ikke duften.
    Til gengæld har Munstead Wood stået længe på min ønskeseddel og den får jeg placeret til næste år i mit nye område bagerst i haven. Lækkert billede, for pokker hvor jeg glæder mig :)
    Ja, billerne går til den... så længe det varede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      ja, det må man sige - duften på summer og munstead er ret ens bemærkede jeg i går Summer nok kraftigst - men den var også mest udviklet.

      Billerne går til den ja - og på en helt gal årstid - det lover godt!

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  6. Hej Karsten

    Så vakre bilder, og spesielt av vår felles venn Admiralen :) Jeg liker så godt din rosa asters!

    Liljebillene er noen ekle kryp som ikke lever særlig lenge her heller når jeg ser de. Har plantet masse Frittilaria, og må nok følge godt med til neste år.

    'Munstead Wood' blir sikkert lysere om høsten når lyset avtar. Sånn er det med mine mørke røde roser også, de er lysere nå enn tidligere i sommer.

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Admiralen var der igen idag, men nu kommer der mange dage med regn så mon ikke det var sidste gang?

      Ja billerne æder på Fritillaria før liljerne kommer, så godt at holde øje!

      Jeg tror du har ret i det med farven, lyset er sikkert årsagen.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Admiralerne er så smukke absolut en af mine ynglings...og der er rigtigt mange i år. Dejligt.
    Ja..efteråret er varmt :) nok meget godt taget i betragtning at vi ikke har tage på huset lige nu :)

    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Kan ikke mindes at der før har været så mange - admiraler altså:)
      Øh forhåbentlig bliver det da snart lagt på igen - ja taget?

      Ha en dejlig søndag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...