torsdag den 31. juli 2014

Svensk hedebølge



Og dog. Her til morgen var det noget køligere, og det er kun omkring de 25 nu - men sidste uge var hed: over 30 hver dag, min nabo har haft 33 som det højeste.

Dagens max på 26,9 rækker så udmærket til mig. Og et par eller fem grader lavere  havde ikke gjort noget - slet ikke. 

Vejen op til huset.

Jeg har lige taget kanterne med leen - Ja, man får varmen.

Jeg må hellere vise lidt dagliljer - Hemerocallis, de har det jo med at forsvinde! 
Jeg skyndte mig lige at fotografere gårsdagens:
"Aztec Chicago" er det, i den sene aftentime, og sidste blomst, så det kunne ikke vente.
"Red Suspender" flot samling.
Ja, svirrefluerne æder også pollen her.

Og så er der dagens "Night Beacon":
Nok den sorteste af dem jeg har, det ser godt ud med den grønne tone i tragten.

Her er den ene i sol og den anden lidt skygget.

Det blev så disse 3 dagliljer der kom til blomst. jeg har 4 her, så det er helt ok!
Alt bærer præg af varmen og tørken, blåbærene er som rosiner og smager som syltetøj. 
Og haven, her er ormebedet:
Efter en dags vanding ser ormen ok ud.  Håber meget at det regn, de har lovet til imorgen, også kommer!

Selvom det så også bliver sværere at blogge - våde træer er ikke godt for min forbindelse - den bliver endnu dårligere...




10 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Nå minnet du meg på en daglilje jeg også har, nemlig 'Night Beacon'. En av mine mørke skal være en av de. Den er så fin med det grønne i trakten. Det er godt gjort at de lever i det hele tatt etter den tørken som har vært.

    Det du kaller leen, er det samme ord for det vi kaller ljå? Da har du nok holdt varmen, ja! Det blir jo flott når gresset blir slått.

    Så du skal få regn allerede i morgen? Her er det meldt på lørdag og søndag med lyn og torden igjen. Håper det kommer mye regn for engang skyld ;-)

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja har lige Googlet Ljå - op ja det er en le:)
      De melder om regn i morgen tidlig men nu kun 2-4mm - men det skal være velkomment - de store mængder kommer først søndag.

      "Night Beacon" er det første gang jeg ser - det var en positiv overraskelse!
      Ingen dagliljer er gået til i tørken - imponerende hvad planter kan tåle!

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Hej Karsten

      Jeg synes det er så gøy med alle de forskjellige utgavene av vårt nordiske språk, så da har jeg lært meg hva en ljå heter på dansk. I dagens verden er det vel snart ingen som vet hva en ljå er heller. Sånne gamle redskaper er ikke ofte å se lenger...

      Ha en deilig dag!

      Slet
    3. Hei Marit

      På svensk hedder en le en lia - Jeg bruger den til at lave stier,og kan jo komme der hvor græsklipperen ikke kan.

      En dejlig dag til dig med!

      Slet
  2. Ja men dog et lille glimt af huset :) nå men dit bed ser fint ud, det hjælper heldigvis med lidt vand.
    Jeg kan også snildt klare mig med lavere temperaturer, men regn er et stort ønske, så må vi se, om vi får noget. Man har jo sine tvivl.
    Det går da ellers godt med forbindelsen, når du kan se mine billeder.
    Med dagliljer kan man ikke vente med at tage billeder, hvis der kun er en blomst, men de er nu flotte alle tre, så godt du nåede at tage billeder af dem.
    Hyg dig deroppe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det er nu min lade:)
      Blev overrasket over hvor godt bedet havde klaret sig.

      Her lover de store mængder fra søndag.

      Dagliljkerne der er det her og nu ja:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. det er så hyggeligt deroppe.. og den slåede vej ser lækkert indbydende ud :)
    smukke dagliljer du har der

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Vejen er jo det første man ser - jeg vil godt byde folk velkommen-,)

      Ha en dejlig dag:)

      Slet
  4. Hej Karsten sikke skønne dagliljer, de farver er helt vidunderlige. Skøn indbydende indkørsel. God fredag fra et tørkeramt Amager.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Den dejlige sommer har nok noget af æren for de lækre farver - indkørslen tar jeg gerne æren for;)

      Ha en dejlig fredag aften!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...