mandag den 19. maj 2014

Inden regnen



Vi fik 15mm regn. Men inden var der sol og lummer varme.

Det har været nogen gode havedage. Nu skal vi have lidt regn før det igen bliver varmt.

Kunne planterne ønske sig det bedre?

Før regnen fik jeg lige lidt billeder:


"Temples favourite" Står som et fyrtårn midt i det hele. 
Det er nok den største tulipan jeg nogensinde har haft.


Endnu en ny Polygonatum, det er Polygonatum involucratum med den karakteristiske blomst.

Min ene Fodblad -Podophyllum hexandrum "majus"- viser sit fantastiske løv, næsten organisk i sit udtryk.  

Marie fra Hortofilia har en glimrende gennemgang af denne spændende slægt.

Min Paeonia emodi blomstrer ikke endnu, men der er lagt godt i ovnen! 
Med 3 skud pr stilk satser vi på en lang blomstring!

Den første af de nye pæoner skal til at blomstre,  det er de mange Rockii pæoner jeg sidste år modtog fra Ole Larsen, alle er i god vækst og 3 af de 11 vil blomstre allerede dette første år.

Den der har klaret omvæltningen dårligst er denne:
En død pind der stikker op, og et lille skud der har overlevet, i fin stil. 
Det kunne unægtelig være meget meget værre!


16 kommentarer:

  1. Dine træpæoner har klaret sig utroligt godt, og blomster allerede efter et enkelt år er da vist usædvanligt. Din emodi bliver noget af et syn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Jeg er selv glædeligt overrasket. Tror det skyldes vor milde vinter og så selvfølgelig kvaliteten fra Ole!
      Ja Emodi ser jeg frem til, det varer ikke længe!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten

    Så fint dine peoner kommer! Det er deilig å se alle de flotte knopper som snart blomstrer.
    Det er godt at din peon har kommet med et nytt skudd, for den kunne jo ha dødd i vinter.
    Jeg har også en rockii som også har har kommet med et skudd ved siden av, for min har også en tørr pinne som din.

    Ha en deilig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, og vi er kun lige begyndt!
      De 7-8 rockii jeg tog med til Sverige sidste år har haft det sværere, jeg er spændt på hvordan det ser ud når jeg kigger op igen. sidst havde kun en skudt fra stammen og alle de andre kom fra jorden.

      En dejlig dag til dig med!

      Slet
  3. Flot at det er gået så godt med dine træpæoner, jeg må vist have flere af dem. Så meget regn fik vi ikke, kun 3 mm her, men det er ok.
    Nu glæder vi os til varmen og regn igen på søndag, lover de.
    Nu må jeg ud, venter gæster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Trøpæoner får altid en anbefaling hos mig!
      Især selvfølgelig de ikke podede!

      ja det er spændende vejr vi har forude - jeg synesc DMI rykker lidt rundt på dagene endnu!

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  4. Hvor vi følges av i hagen :-)) Her har også trepeonene startet blomstringen og det passer riktig godt når vi nå skal ha hagegjester i morgen :-)) Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei fru Ranten

      Ja det er din store dag imorgen - det bliver spændende!
      Og godt Rockiierne blomstrer:)

      Ha en dejlig aften og godt besøg imorgen!

      Slet
  5. Hej Karsten
    Det var da mange nye Rockii pæoner, du har fået. Det bliver smukt, når der kommer gang i dem alle.
    Jeg kan se, at "Temples favorite" er lige så høj som dine akelejer. Flot er den og dejligt, at den blomstrer stadig.
    Mere regn er altid velkommen her i min tørre have. Varmen må gerne vente med til weekenden.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Det var bestemt mange Rockiier Ole sendte sidste år. Jeg tog de kraftigste med til Sverige - jeg er spændt på hvordan det går med dem!
      Ja denne tulipan er jo fremkrydset for at være imponerende - og det ser ud til at være lykkedes.

      tror det bliver lige omvendt - varme nu og regn til weekenden - vi får se;)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Flott tulipanbilde!
    Spennende med alle peonene dine! Tenk at du får blomstring på tre av de nye allerede.
    Ha en fin uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Ja, tulipanerne stod super flot der - nu efter regnen ikke så meget.
      Er imponeret over livskraften i de planter jeg fik - og sån er de jo upodede!

      Ha en dejlig uge du med!

      Slet
  7. Pæonerne ser dejlige ud :) og blomsten bliver da ren nydelse. Det er så imponerende når planter bare giver dig til at blomstre allerede første år, jeg bliver altid overrasket. Og glad. Naturen er meget gavmild

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Der er noget bekræftende ved al denne livskraft - og i disse dage ser vi det fantastiskt godt.

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  8. Det blir spennende å se peonene dine i blomst. Jeg var en tur i Nederland i påsken og hjem i bagasjen hadde jeg et lite utvalg med peoner. Nydelig plante! Flotte tulipaner, så høyreist og vakker! Ønsket deg en flott dag! Hilsen fra Tone

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Tone

      Ja pæonernes blomstring er et af årets højdepunkter! Og i år bliver det tidligere en det plejer - vi har noget at se frem til!

      En dejlig aften til dig!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...