mandag den 5. maj 2014

I ørkenen




Det var dog en vild tørke det har været herhjemme.

Da jeg tog afsted, lovede de masser af regn fra onsdagen. 
Ja, altså onsdagen sidste uge.

Sådan blev det ikke, og masser af planter tørster og hænger kraftigt, kan jeg se.

Så efter min hjemkomst er meget tid gået med at nyde solen og ellers vande i ørkenen!

Og lige en ting til:
Ja uha! Æg fra liljebillen -Lilioceris lilii- og det flere steder. Så jagten er gået ind på de biller der har overlevet min første intensive udradering.

Og nej, æggene er ikke mere.


Min rockii pæon  "Ye Guang Bei" er ved at eksplodere, nu stor som en limefrugt. Farven anes lige i bunden.
Sidste år kom den samtidig med denne: Iris germanica "cats eye". 
Det var i slutningen af måneden, vi er stadig rigtig meget foran.


En fin lille hvid muscari har også vist sig: Muscari armeniacum "Venus".



Og regnen har endnu ikke vist sig - Den kraftige regn har de udskudt til onsdag.





18 kommentarer:

  1. Sådan nogle æg har jeg ikke set før, højst det der ulækre snask, som de vel har ligget i. Regnen startede stille og roligt i dag og må gerne fortsætte, som prognosen lover. raffineret blomst, den der cat´s eye.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Æggene er jo også ret små - du ser mere en orange stribe - som efter et par dage bliver nærmest brunsort.
      Ja lad os få den regn!
      "Cats eye" er en lille smart sag, tidlig og lækker i år!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Jeg troede de puttede sig inden i det klistrede snask? 7 9 13 så har jeg endnu ingen set i år, men jeg har heller ikke så mange liljebillelækkerier som du har. Vi kunne godt trænge til en sjat vand, der trænges.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, det er jo først efter de er klægget æggene altså - jeg foretrækker at smadre dem før de blive ulækre:)
      Alle råber på vand - i Sverige havde de advarsler mod skovbrand. Her hænger det hele - men DMI er ret sikre på et omslag ser jeg.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Det er nu ikke nemt at finde ud af, hvor du er henne, men jeg går ud fra, at du er hjemme nu :) men nyde solen, så må det have været i går, med mindre du har haft sol i dag.
    Jeg har nu heller ikke set liljebilleæg på den måde, men hellere sådan end indsmurt i ulækkert snask eller hvad man nu skal kalde det. Her kommer lidt finregn, men håber det bliver til mere i løbet af de næste dage.
    Det bliver spændende at se din Rockii pæon i blomst. Den lille fine muscari er vel nok køn. Iris - ja nu skal vi til at nyde dem :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Jeg er også selv lidt rundtosset:)
      Her var masser da af sol, det var vekslende indtil ved en 17 tiden.
      det er også pænt forstørret - de er små de æg.
      ja Rockiierne er noget af et højdepunkt - og i år har jeg yderligere dem fra Ole, de er nyplantede så de kommer noget senere - det bliver bare spændende:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hej Karsten

    Liljebiller er ekle som små egg også! Godt at du oppdaget de.

    Så flotte dine rockii knopper er! Det skal bli flott å se den springe ut. Fargen ser nydelig ut!

    Her kom det også kun få dråper, men i morgen skal det regne mye spår yr.no. Det gjenstår å se hva som kommer. Det er så tørt overalt her, at jeg håper det kommer endel regn. Det trengs sikkert hos deg også :-)

    Ha en deilig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Er meget spændt på denne rockii! - jeg forventer noget stort:)

      Ja regnen lader vente på sig - både her og der!
      Vi må håbe prognoserne stemmer nu.

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  5. Så bra at du fikk ekspedert liljebilleeggene før de rakk å utvikle seg!
    Den peonknoppen ser da utrolig spennende ut, og irisen var lekker!
    Her regner det i dag, og det trengtes her også.
    Ha en fin uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Ja de æg skal bare ekspederes!
      Er selv spændt på hvor stor pæonens blomst vil blive :)

      Imponerende at i trænger til regn på vestlandet - men det har været et anderledes år.

      Ha en dejlig age du med

      Slet
  6. Hej Karsten
    Ja det er meget tørt, og nu er jeg spændt på at se om det regn, som de har lovet, vil komme.
    Jeg har også fjernet 3-4 kuld æg fra lilljerne. Men det er ved være længe siden, jeg har set de røde djævle.
    Det er en flot farve, din Iris har, og jeg håber du viser Rockii pæonen, når den springer ud.
    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
  7. Hej Laleh

    Nu har de lovet det så ihærdigt så den regn må da komme!
    Jeg plejer at finde biller der hvor der er æg, fandt også 2 idag.
    ja iroisen præsenterer sig godt i alt det grønne!
    Og pæonen skal nok blive vist - det bliver snart tror jeg!

    Ha en dejlig aften du med

    SvarSlet
  8. Uha en masse liljebille æg...godt du fandt dem, deres larver er bare så ughhhh ...

    Det er meget tørt trods regn igår, men de siger der kommer mere :)
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Netop - det er meget meget bedre at finde dem -æggene- nu før de klækkes.

      Og med regnen er der sandelig sket noget siden igår - det plasker ned og skulle blive ved indtil ved middagstid:)

      En dejlig dag herfra

      Slet
  9. Jeg har også fundet sådan nogle grimme æg på et liljeblad. Jeg hev hele bladet af og smed det ud. Vil være sikker på, at de ikke falder af når man rører ved dem. Liljebillerne må have haft en for mild vinter, jeg har allerede slået en del ihjel. Smuk farve din iris har!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Ja væk med de æg! - jeg bruger specielt fiffet med at fjerne hele bladet hvis larverne først får gnavet. Så tror jeg ikke hele tiden de er igang samme sted:)
      Ja den ser godt ud den iris - noget mildere farver i år synes jeg.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  10. Hej Karsten

    Jeg har i dag utfordret deg på bloggen min til å være med på å hjelpe humlebiene. Håper du vil være med!

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit

      Det gør jeg gerne - men det tager nok lidt tid - vil lave et godt nedslag!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...