lørdag den 3. maj 2014

Frost



Her har det været hård frost de sidste nætter.

Det er ikke et kønt syn om morgenen:




Det har været -5, der hvor jeg måler, men nede ved jorden er det jo betydeligt koldere.

Jeg vil egentlig lade planterne klare sig som de bedst kan, jeg er der alligevel ikke hele tiden. 
Men nu hvor det samtidigt er ekstremt tørt, har jeg vandet hen under aftenen. Har hørt at det måske hjælper?

I løbet af dagen retter det meste sig - men der er frostskader på liljerne.

Pæonerne skal nok klare sig.

De mange rockii pæoner jeg satte sidste år ser godt ud - kun en har endnu ikke vist sig.

De fleste skyder kun nede fra jorden.
Det overjordiske er blevet udtørret denne første vinter.

Men et par har klaret sig helt.
Det ser lovende ud!

Ville egentlig have lavet nogle oversigtsbilleder, det plejer jeg jo.

Men min vidvinkel har været noget dårlig:
Ja ikke! Uskarpt, især i den ene side!  
Og på vejen hjem fra søen gik det helt i stykker. Ærgerligt, men godt at der er garanti på det!

14 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja men det er jo ikke godt, hverken med kamera eller frost. Her har vi også haft frost i nat, så nogen af mine rhodoer har fået brune blomster.
    Nej du kan jo ikke gøre så meget ud over at vande, det er sikkert også godt, hvis der ikke er frost i jorden. Rhodoerne må man ikke vande, hvis der er frost i jorden, så bliver det kun værre. Godt dine Rockii pæoner har det godt, så er der da lidt at glæde sig over.
    Du må hygge dig fortsat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Frosten må vi tage som det kommer - men kameraet, det skal bare fungere!
      Ja forstår at Danmark også bliver ramt af frosten. Men næppe så hårdt som her.

      Tak - og ha en dejlig søndag

      Slet
  2. Hej Karsten
    Uha, frost er vi ikke glade for på nuværende tidspunkt. Der er så meget, der vil tage skade. Vi har også fået skift i vejret, dog slap vi for frost her hos os. Det må være udfordrende med en have, som man ikke kan "pusse nusse" om hele tiden. Planterne må nødvendigvis være hårdføre og modstandsdygtige.
    Ha' en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Jeg er forbløffet over hvad planterne alligevel kan tåle:)
      Ja, det er en anden og faktisk ret lærerig opgave med en have der stort set må klare sig selv.

      En dejlig søndag til dig med!

      Slet
  3. Hej Karsten

    Jeg kan se at du har det kaldere enn her. Her var det -2 i går natt, og det var det samme i natt. Det er jo ergerlig med dine planter som har fått frostskader. Her har magnoliaen fått brune blomster som følge av frosten, men resten ser ok ut. Jeg har også pakket inn halve hagen, så det håper jeg klarer seg.
    Får håpe du slipper mer frost, men her melder yr om frost frem til mandag. Så du får kanskje det du også.

    Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, det vil jeg tro - -5 nu om natten. Og nede i dalen -8 hørte jeg lige.

      En dejlig søndag til dig!

      Slet
  4. Hmmm... En dag med udfordringer! Frost i haven og vidvinkel der driller. Lad os håbe at garantien også gælder for at frosten meget hurtigt forsvinder. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis

      Ja, det må vi tage med - og frosten varer nok kun til tirsdag nat med:)

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  5. uha uha.. først frostskader og så skader på kamera udstyret rigtigt meget øv.. men udsigten var smuk, og pæonerne ser spændende ud :)
    Håber liljerne klare sig....du kunne jo smide nogle visne blade omkring dem hvis der er nogen, det formulder jo bare.. sådan bare hvis du skulle få lyst når du ser trist på dem.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Tror alt kommer igennem - og liljerne måske lidt slidte men mon ikke de klarer sig?
      Blade har der været masser af -sidste år- men ja de er jo blæst væk.
      På de ældre etablerede bede er der jo totalt meget bunddække - små planter jeg lader være:)

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  6. Det ser inte trevligt ut, så synd på dem, hoppas de klarar sig. Ha en trevlig söndag trots allt /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Alt har rettet sig og skaderne er ikke fatale. tror den værste frost er over nu:)

      Ha en dejlig uge

      Slet
  7. Vi hadde to frostnetter tidligere i uken. flere stauder lå flate om morgenen, men de rettet seg opp utover dagen. Det ser ikke ut til at de ble skadet. Dere må nok ha hatt det kaldere enn oss.
    Håper du får ordnet kameraet uten problemer.
    Ha en dejlig søndag!

    SvarSlet
  8. Hei Mariann

    Ja, det samme her - nu hvor vejret skifter igen. Alt ser ud til at rette sig!
    Ja vi havde hård frost, den ene nat med 1½cm is i en spand.
    Der er jo garanti så ja det må de ordne!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...