lørdag den 17. maj 2014

En sommerdag i haven



Sikken en dag!
Ved 14 tiden kiggede jeg på termometeret 21,7 var den på. 
Så kunne jeg bedre forstå, at jeg havde det varmt.

Så jeg har mest været i skyggen idag, og det gør ikke noget:


Ramsløg -Allium ursinum- har da en flot blomst, og så er den frodig - næsten invasiv. Men fin det er den.
 Har hørt man kan bruge den i madlavningen, så er det godt at have nok!


Dagens Bispehue: Epimedium wushanense "Caramel" også den sprang ud inde i skyggen idag.

Og så til noget jeg ikke lige ved hvad er.
Jo det er en Clematis, men hvilken?

Jeg har fået den, og uden navn eller noget - og nu står den der i potten og blomstrer...

Ved du hvad det er for en?

Må alle få en dejlig Weekend og vores norske havevenner specielt - i ønskes en festlig 17 mai - 200år det er imponerende!!


16 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Jeg gætter på, at din clematis er Montana Rubens, fine billeder du har taget af den. Din Epimedium er godt nok fin, jeg kan godt se, at du er ved at samle på dem. Jeg tør ikke invitere ramsløg ind i min have, jeg skal alligevel heller ikke bruge dem i madlavningen.
    Slut på en fantastisk dejlig havedag, jeg fik også for varmt, da jeg lugede i nordbedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja igår fik vi varmen - idag er der flere skyer og de har lovet os regn fra en kl 12 her - du får nok først en del senere.
      ja det må bestemt være en C. montana - rubens eller den lidt mørkere tetrarose Anette peger på.
      Jeg har ramsløg og liljekonvaller stående sammen begge er lige invasive - og jeg skulle nødig forveksle dem.

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  2. Nydelige ramsløk og bispelue. Kan ikke hjelpe med navnet på din clematis men vakker er den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Tone

      Ramløgenes fine blomster overraskede også mig:)

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  3. Hej Karsten
    Flotte billeder som altid. Ramsløg har jeg plantet både for blomsternes skyld samt til madlavning. De er nu plantet i den mørkeste del af haven så jeg håber at den overlever og holder sig i skyggen.
    Epimedium wushanense "Caramel" er meget smuk, og dejligt at den blomstrer senere end de mest almindelige.
    Jeg tror Lisbeth har ret i, at din clematis er en Mantana Rubens.
    Ha' en god søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Epimedium er en super spændende planteslægt - tror ikke Karamellebn er meget senere - men den er fra dem jeg fik fra belgien som barrodsplanter tidligere i år - tror det er derfor.
      Ja en selektion af montana må det være!

      En dejlig søndag til dig med

      Slet
  4. Takk for 17 mai hilsen :-)) Vi håper å nå opp i samme temperatur i løpet av uken som kommer, men det har vert deilig vær i dag også. jeg er ikke så god på Clematis så jeg har ingen navneforslag. Vi har ellers en skog full av ramsløk :-)) Ha en deilig søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      200 år og stort set uforandret idag - klart det må fejres!
      Ramsløg vokser også vildt i skovene her.

      En dejlig søndag til dig med!

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Ja dejlige vejer i går, har overvejet ramsløg tæt ved min køkkenhave, er det let at rykke "overskuddet" op? Har også en clematis der minder om den du viser, med mørkt løv, min hedder mont.tetrarose, og meget villig. Smukke billeder du viser her:-)
    Ha en god søndag hilsen Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette

      ja det var bare super - idag er det noget mere gråt vejret og vi får regn siger de.

      Montana "tetrarose" har præsis samme farve så hælder mod den. - bliver blomsten på min bleget som dagene går, er det nok "Rubens".

      Ha en dejlig søndag du med!

      Slet
  6. Imponerende flot billede af bispehuens blomst - den er ellers svær at fange og få til at stå klart.. Vejret ser også lovende ud her til morgen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Den er ikke let bispehuen, jeg brugte stativ og var glad for at der var vindstille.

      Her fik vi regn fra middagstiden det kommer nok til jer østpå inat?

      Ha en dejlig søndag

      Slet
  7. Flotte bilder!
    Jeg har også tatt inn lit ramsløk i hagen, så får jeg håpe den ikke tar overhånd. Foreløpig har jeg kontroll.
    Her hadde vi akkurat passe bunadstemperatur i går. I dag er det nok over 20 grader hos oss også.
    Ha en fortsatt fin søndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Godt du har kontrol - og den smager helt ok!
      Godt det ikke var for koldt igår - 200år fortjenmer godt vejr!

      Ha en dejlig søndag du med

      Slet
  8. Nøj, for en lækker bispehue. Du har ret i, at det er en spændende slægt. Min mand fandt en mini på plantemarked forleden. Hm, bare vi ikke også begynder at samle på dem :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja ikke! Epimedium bliver let noget vi samler på! Og de finder stadig nye typer og laver fantastiske kryds!

      Ha en dejlig søndag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...