onsdag den 21. maj 2014

En lille runde og dagens konkurrence - nu med svar!



Det er selvfølgelig hos Elise at jeg ser årets første "rigtige" rose:
En flot sag med "brændte" spidser og lidt hvidt på kronbladene, Elisa fortalte hvad den hedder, men jeg fik ikke lige fat i det, så det kommer i en opdatering!  Måske du kender den?

Nå, så må jeg da hellere lave en rigtig konkurrence:   
Hvad er dette?
Fotograferet idag, det er en løgplante og den er kommet rettidigt, og så får du ikke mere hjælp!

Flere kom tæt på!  
Anne nok nærmest.
Det er en Scilla litardierei, Den seneste Scilla for mig - på billedet er den ikke sprunget helt ud og det giver den Muscari agtige fremtoning - 
Den ser nærmest ligesådan ud idag d 24. Jeg havde satset på at kunne vise den udsprunget, men det må vente.

Dette er også en løgplante, men nej ikke så stor som sidste år - Allium karataviense "Ivory Queen" Selvom den har en fin vagtpost i midten, er den halvveret i størrelsen, det kan jeg ikke lige forklare.


En anden Allium er ligeså stor som sidste år - Nu er der bare 2 af den, det kan vi da godt lide!  
Det er en Allium darwasicum, den siges at kræve ekstremt godt dræn. - Her klarer den sig dog fint i almindelig havejord.


Året frå såning går helt OK - Her er det Iris ensata frø af egen avl der spirer kraftigt.
Får vi blomster allerede næste år? Jeg vil da gøre mit til det!



15 kommentarer:

  1. De er smukke de Ivory Queen.......jeg sendte dig en venlig tanke i dag. Jeg fik has på 10 liljebiller i dag!! Kvas kvas og døde var de og jeg kiggede liljen efter for æg men kunne ingen finde! Jeg ved slet ikke, hvad du viser i mini-konkurrencen - så ingen bud fra mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Det er nok varmen og den kraftige vind idag der fik gang i lijebillerne, nu skulle de ud og finde nye liljer...
      Jeg fik nok også mast en 10-12 idag - der går lidt sport i det!!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Jeg læser som regel dine nedslag men plejer ikke at kommentere men syntes lige at jeg vil give et bud på din løgvækst. Tror at det er en scilla. Mener at jeg har læst om en der først blomstrer i juni kan dog ikke huske hvad den hedder.
    Ros til din blog herfra
    KH Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Og velkommen til!
      Jamen det var da et godt bud -svaret kommer i aften:)

      Tak for roserne og en dejlig dag herfra!

      Slet
  3. Sikke en flot rose. Den er meget speciel.
    Det ser sjovt ud med den todelte Allium - og så sidder der oven i købet et lille insekt og hygger sig. Godt billede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Ulla

      Ja, flot friskt løv og denne specielle blomst!
      Edderkoppen er en fin vagtpost:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Hej Karsten

    Jeg tipper også at det er en scilla. Scilla hispanica kanskje? ;-) Det var en flott rose! Den må du fortelle hva heter, ja.

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja må huske bedre på hvad der bliver sagt;) Det er en historisk rose, "old" et eller andet tror jeg det var?
      Fint gæt - svaret kommer i aften!

      En dejlig dag til dig med!

      Slet
  5. Jeg vil tippe at det er en Bellevalia, men de er jo litt like noen av disse løkvekstene.
    Ha en fin dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mariann

      Også her et godt bud! Du har ret de ser meget ens ud de typer!

      Ha en dejlig aften!

      Slet
  6. Hei Karsten :) Jeg har så mye å lære angående plantenavn men det kommer seg etter hvert :) Scilla blomstrer hos meg nå, og den ligner noe. Finnes det sentblomstrende Muscari av noe slag? :) Ønsker deg en fin dag videre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Tone

      Ja, når vi blogger lærer vi af hinanden:)
      Ved faktisk ikke om der findes sene Muscari?

      En dejlig aften til dig!

      Slet
  7. Nej hvor er det sjovt den scilla ligner en muscari så meget :)

    Smuk rose.
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
  8. Nej hvor er det sjovt den scilla ligner en muscari så meget :)

    Smuk rose.
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Ja den ligner godt nok en Muscari:)
      Og rosen ja, det er "old blush china" de første blomster havde dettte mørke look - nu er de mere normale!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...