mandag den 12. maj 2014

Den første pæon i år



Årets første pæon blev en rockii!
Og en meget lækker mørk sag, om jeg selv må sige det!

Den anden knop er ikke kommet lige så langt endnu.
Det er ikke en af de mange nyplantede, men en jeg tidligere har fået som gave - den har brugt en 3 år på at komme i god vækst her - det ser godt ud!
En hybrid pæon er også på vej, Athena er det.

Det har virkelig regnet vi har fået 22mm det sidste døgn!

Så sneglene har det godt - alt for godt!
Her har de spist på en lav iris "Orange Caper", nu er de væk, men der er nok flere hvor de kom fra.

Ærgerligt ja, men mon ikke vi får en super sommer , det vil sneglene ikke kunne li - Jeg tror det!


17 kommentarer:

  1. ja sneglene de hygger sig de bæster! Først troede jeg at jeg havde overset liljelus på mine hvide liljer jeg satte i foråret, men det er møgsnegle der gnaver dem.. og det kan jeg simpelthen ikke huske de før har gjort. Der er så meget der bliver gnavet i i år, at jeg bliver helt overvældet, så noget varme vil da være godt lige der.

    Hvor er din mørke pæon smuk, og så tidlig, absolut værd at nyde specielt med så smukke drys af regnvand :)

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      det er noget værre noget - der har åbenbart været så stor konkurence mellem alle sneglene så de har måttet spise på planter de ikke normalt forgriber sig på - lad os håbe de ikke lærer nye vaner!

      Lad os lige få det sidste regn først. Og så 1½ måned uden regn og med sol og tør nordenvind:)

      Pæonen sprang ud midt i det værste regnvejr - jeg måtte ud alligevel:)

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  2. Hej Karsten
    Det er en fantastisk farve din rockii pæon har.
    Ja, sneglene er overalt lige nu. Jeg klipper dem, når jeg ser dem, og det blev til 50 stk i går :-)

    Ha' en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Ja, lækker ikke?
      Jeg gør jo også kort proces - Og forsøger yderligere med et råd fra Ole om at lave en sneglesuppe! (ja det er ulækkert) og så sprede den...

      En dejlig dag til dig med!

      Slet
  3. Hej Karsten

    Så vakker farge det var på den peonen, den kan jeg virkelig like! Har du noe navn på den? Mørk lilla peoner er bare så flott!

    Så mye regn dere har fått, og det er jo bra. Da får vi håpe at solen og varmen kommer tilbake.

    Usj ja, etter regnet kommer sneglene frem. Ergelig med din iris!

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      "Ye Guang Bei" mener jeg den hedder - den bliver nok noget mørkere! i løbet af de næste par dage!
      Ja det har virkelig regnet men til helgen skulle varmen og solen komme!
      Sidste år kom sneglene først til efteråret - i år er de her allerede nu, jeg håber de begynder at æde på hinanden!

      Ha en delig dag du med!

      Slet
    2. Ja, da kom det en ny trepeon inn på ønskelisten :-)

      Slet
  4. .Wau for en flot pæon smuk smuk farve. Her har det også regnet som sindssyg. Håber på ophold og lidt lunere maj vejr nu. Med ønsket om en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Ja ikke! Og så er blomsten stor! hvert enkelt kronblad er en 12cm!

      Så lige på DMI - vore ønsker ser ud til at gå i opfyldelse!

      En dejlig dag til dig med:)

      Slet
  5. Hej Karsten
    Ja det er en flot pæon og flere på vej, dejligt at se. Til gengæld er det ikke sjovt med sneglene, jeg har ikke set noget særligt endnu, men de er der jo desværre. De fik ferramol forleden aften, så må de spise lidt af det i stedet.
    Nu skinner solen, jeg må ud :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nej Sneglene er et problem - nu prøver jeg "suppen" måske virker det?
      Pæonerne kommer en efter en nu - de står rigtig godt og sneglene får ikke et ben til jorden hos dem!

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  6. Rockiipeonen din er superlekker!
    Irriterende når sneglene spiser på plantene, ser de har fått inn Nemaslug på mitt lokale hagesenter nå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Ja det synes jeg faktisk også:)
      Vil også prøve med nematoder - man må jo gøre noget!

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  7. Rockii er en rigtig superstar - lækkker og fræk i farven:) Jeg har indtryk af at du har rigtigt mange pæoner, passer det? Sneglene er en pest, heldigvis har vi ikke længere så mange, men man skal være efter hver og én. Vi klipper dem ikke, men samler dem i en spand og hælder så kogende vand over, så de dør straks.

    Ja tak til solskin. Vi har fået en masse regn nu og behøver altså ikke mere...
    God aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja jeg har en del Pæoner - mest de mere specielle selvfølgelig!
      Vil nok forsøge mig med nematoder!

      Ja nu kommer solen - vi får nogle ok dage nu! Super:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. For en lekker farge på din peon! Virkelig et prakteksemplar :-)) Her har trepeonene masse knopper og den første åpner nok snart opp :-)) Ha en deilig aften og måtte solen skinne på hagen din igjen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Tak tak!
      Det bliver spændende at se dine trepeoner - Det ser jeg frem til!

      Ha en dejlig aften du med:)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...